Η ανοδική πορεία της αγοράς του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων συνεχίζεται με αμείωτη ένταση, καθώς στο εννεάμηνο του 2025 (με στοιχεία έως και τις 28 Σεπτεμβρίου), ο συνολικός τζίρος εμφανίζει αύξηση 7,6% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024. Σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ, η ανάπτυξη αυτή τροφοδοτείται κυρίως από την αύξηση των πωλούμενων όγκων, γεγονός που καταδεικνύει την ενισχυμένη καταναλωτική ζήτηση.

Σε επίπεδο κατηγοριών, η ανοδική αυτή δυναμική προέρχεται τόσο από τα φρέσκα προϊόντα, που καταγράφουν άνοδο 11,0%, όσο και κυρίως από τα τυποποιημένα τρόφιμα και ποτά, με αύξηση 7,3%. Αντίθετα, τα είδη οικιακής χρήσης παρουσιάζουν πιο ήπια ανάπτυξη σε αξία, περιοριζόμενη στο +1,8%, ενώ τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας ενισχύονται κατά 3,0%. Και στις δύο αυτές βασικές κατηγορίες του μη τροφίμου παρατηρούνται αποπληθωριστικές πιέσεις, σε αντίθεση με τα τρόφιμα και ποτά, όπου σημειώνεται αύξηση της μέσης πωλούμενης τιμής συγκριτικά με το 2024.

Η ενισχυμένη ζήτηση στο οργανωμένο λιανεμπόριο αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό στις κυρίαρχες καταναλωτικές συμπεριφορές. Η στροφή προς μια πιο «βασική» και ουσιαστική κατανάλωση (“Back to Basics”), σε συνδυασμό με το φαινόμενο του “Homing”, δηλαδή την αυξημένη παραμονή και κατανάλωση στο σπίτι έναντι της διασκέδασης εκτός (HO.RE.CA), αποτελούν βασικούς μοχλούς αυτής της τάσης, όπως επιβεβαιώνεται και από άλλες πηγές της αγοράς.

Παράλληλα, παρατηρείται μετατόπιση των πωλήσεων από το παραδοσιακό κανάλι των μικρών καταστημάτων ψιλικών και περιπτέρων προς τα νέα format καταστημάτων εγγύτητας που αναπτύσσουν οι λιανέμποροι. Η τουριστική ανάπτυξη, σε συνδυασμό με την εξάπλωση του Airbnb, ενισχύει περαιτέρω τη ζήτηση για τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης, καθώς οι επισκέπτες τείνουν να προετοιμάζουν γεύματα εντός των καταλυμάτων τους. Πέρα από τη γενικότερη τόνωση της κατανάλωσης, ο τουρισμός συμβάλλει και στην ανάπτυξη της περιφέρειας, καθώς οι τουριστικές περιοχές ενισχύουν σημαντικά τη συμμετοχή τους στις συνολικές πωλήσεις κατά τους θερινούς μήνες και τον Σεπτέμβριο. Αντίθετα, οι πωλήσεις στα μεγάλα αστικά κέντρα, όπως η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη, παρουσιάζουν συγκριτικά μικρότερη αύξηση, όπως προκύπτει από την ανάλυση της NielsenIQ.