Πρόταση Νο3: Τοποθέτηση αυτόματων πωλητών

Μια άλλη τάση που αναπτύχθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας ήταν αυτή των ανέπαφων συναλλαγών, που προσέφεραν μεγαλύτερη ασφάλεια στους καταναλωτές απέναντι στον κορωνοϊό. Οι πληρωμές με κάρτες έχουν εκτοξευτεί και αρκετός κόσμος προτιμά πια να κάνει αγορές αυτόματα, χωρίς πολλές επαφές μέσα στα καταστήματα. Το γεγονός γέννησε και την ιδέα για το πρώτο ρομποτικό μίνι μάρκετ στην Ελλάδα, για το οποίο θα διαβάσετε σε άλλο ειδικό θέμα του περιοδικού «Mini Market & Μικρή Λιανική». Από εκεί και πέρα, όμως, ανέδειξε και την επιλογή για μια σειρά από αυτόματους πωλητές για μίνι μάρκετ, που διατίθενται ήδη στην αγορά, προσφέροντας συγκεκριμένες λύσεις στους επαγγελματίες της. Πέρα από αυτόματους πωλητές για τρόφιμα και ποτά, οι οποίοι θα μπορούσαν να επεκτείνουν τη δραστηριότητα των καταστημάτων σε 24ωρη βάση, υπάρχουν και οι αυτόματοι πωλητές καρτών και τσιγάρων, οι οποίοι μπορούν να δώσουν διέξοδο σε δύο κατηγορίες προϊόντων, που περισσότερο δημιουργούν προβλήματα παρά φέρνουν έσοδα στα καταστήματα της μικρής λιανικής. Σχετικά με την πώληση καρτών κινητής τηλεφωνίας, τα μίνι μάρκετ είτε χάνουν λεφτά για να μη στερήσουν το προϊόν από τους πελάτες τους ή βάζουν έξτρα προμήθεια για να ανταπεξέλθουν, ενώ ακόμη χειρότερη είναι η εικόνα στα τσιγάρα, που αποτελούν τον μεγαλύτερο «κράχτη», αλλά και το μεγαλύτερο βάρος για τους επαγγελματίες της αγοράς, με ελάχιστα ή μηδαμινά περιθώρια κέρδους. Οι αυτόματοι πωλητές, λοιπόν, μπορούν να αποτελέσουν μια πιθανή λύση στο παραπάνω πρόβλημα, ειδικά όσο βελτιώνονται τα μηχανήματα που προσφέρονται στα μίνι μάρκετ. Σήμερα στην αγορά διανέμονται αυτόματοι πωλητές τόσο για κάρτες κινητής όσο και για τσιγάρα, που στην ουσία απαλλάσσουν τους επαγγελματίες της μικρής λιανικής από τις δυσκολίες των δύο προϊοντικών κατηγοριών. Τα έσοδα μπορεί να μην αυξάνονται ιδιαίτερα ούτε στη μία περίπτωση ούτε στην άλλη, όμως το κέρδος είναι μεγάλο από τη μικρότερη επιβάρυνση στον επαγγελματία και την… απελευθέρωση του μπάτζετ τους. Εταιρείες όπως η POSIT δραστηριοποιούνται στη συγκεκριμένη αγορά, προσφέροντας σχετικές λύσεις για τα μίνι μάρκετ.

Η δημιουργία ξεχωριστής γωνιάς στα μίνι μάρκετ κερδίζει το βλέμμα των καταναλωτών και δίνει την αίσθηση πληθώρας επιλογών.

Πρόταση Νο4: Δημιουργία ειδικής γωνιάς Battery Corner

Η δημιουργία ειδικής γωνιάς στα μίνι μάρκετ είναι πάντα καλή ιδέα, καθώς κερδίζει το βλέμμα των καταναλωτών και τους δίνει την αίσθηση πληθώρας των επιλογών που μπορούν να καλύψουν κάθε ανάγκη του. Από ειδικές γωνιές για βιολογικά ή vegan τρόφιμα, για κάβα ποτών, για ψωμί και προϊόντα φούρνου, μέχρι και για καπνικά προϊόντα όπως ναργιλέδες και πούρα με τα συνοδευτικά αξεσουάρ τους, οι επιλογές στην αγορά είναι πολλές και μπορούν να ενισχύσουν τον τζίρο σε ένα μίνι μάρκετ. Αντίστοιχη πρόταση έχει δημιουργήσει για την αγορά της μικρής λιανικής και η εταιρεία Χρήστος Δήσιος ΑΕ με τα Battery Corner. Οι επαγγελματίες της μικρής λιανικής μπορούν πλέον να απευθυνθούν στην εταιρεία για να προγραμματίσουν στον χώρο τους τη δημιουργία ενός Battery Corner, με την προμήθεια των απαραίτητων μπαταριών, αλλά και τον περαιτέρω εφοδιασμό τους στη συνέχεια, ανάλογα με τη ζήτηση που θα προκύψει από τους πελάτες του εκάστοτε καταστήματος. Η συγκεκριμένη εταιρεία εισάγει και διανέμει μπαταρίες για πάνω από 30 χρόνια, πολύ γνωστών οίκων του εξωτερικού, ενώ διαθέτει μια τεράστια γκάμα (battery pack) με πάνω από 5000 κωδικούς.

Οι προτάσεις για franchise αυξάνονται διαρκώς στην ελληνική αγορά και προσφέρουν επιλογές για κάθε μπάτζετ.

Πρόταση Νο5: Είσοδος σε πλατφόρμες delivery

Εν μέσω κορωνοϊού αυξήθηκε κατακόρυφα η ζήτηση για παράδοση προϊόντων στο σπίτι, ακόμη και σε ό,τι αφορά τα προϊόντα του σούπερ και μίνι μάρκετ. Οι online παραγγελίες εκτοξεύτηκαν και η ανάγκη για e-shop ακόμη και στη μικρή λιανική μεγάλωσε απότομα. Ειδικά το delivery, όμως, αναδείχθηκε σε Νο1 επιλογή και παραμένει μέχρι και σήμερα υψηλά στις προτιμήσεις των καταναλωτών. Πολλά καταστήματα της μικρής λιανικής έχουν έτσι στραφεί προς αυτή την κατεύθυνση, ενώ υπάρχει η δυνατότητα και για συνεργασίες με διάφορες πλατφόρμες που αναλαμβάνουν ουσιαστικά το delivery για τα μίνι μάρκετ, τα ψιλικατζίδικα και τα περίπτερα. Μέσα στον κορωνοϊό έκαναν την εμφάνισή τους τα Stoferno και Deliptero, ενώ ακόμη και η Box, με την e-food και τη Wolt έχουν εισέλθει σε αυτό το παιχνίδι. Οι δύο τελευταίες έχουν δημιουργήσει βέβαια και ανταγωνιστικές υπηρεσίες μέσω dark Stores, με τα e-food market και Wolt Market, αλλά συνεχίζουν να συνεργάζονται και με καταστήματα της μικρής λιανικής, τα οποία μπορούν να βάζουν τα προϊόντα τους στις διάσημες πλατφόρμες τους και να τα προσφέρουν με διανομή κατ’ οίκον από τις ίδιες.

Έξτρα πρόταση: Επένδυση σε franchise στη μικρή λιανική

Τελείως διαφορετική επιχειρηματική πρόταση για τη μικρή λιανική αποτελεί το franchise. Οι επαγγελματίες του κλάδου θεωρούνται οι καλύτεροι δυνατοί συνεργάτες για την παραχώρηση δικαιοχρησίας στον συγκεκριμένο τομέα, καθώς έχουν το πιο βασικό πλεονέκτημα: την καλύτερη γνώση της αγοράς. Ως εκ τούτου, αν υπάρχει το απαραίτητο μπάτζετ, η επιλογή της μετατροπής ενός καταστήματος σε branded μπορεί να διασφαλίσει την παρουσία του στην αγορά και να αυξήσει τα κέρδη του. Οι επιλογές για franchise στη μικρή λιανική αυξάνονται μάλιστα διαρκώς, με νέες επιχειρηματικές προτάσεις να αναδύονται τον τελευταίο καιρό στην ελληνική αγορά. Από τα KIOSKY’S Convenience Stores και τα Today Stores στην κατηγορία των καταστημάτων ψιλικών, μέχρι τα ΟΚ! Anytime Markets, τα ΑΒ Shop & Go και ΑΒ Food Market της Βασιλόπουλος και τα Express Market της Μασούτης, στα μεγαλύτερα καταστήματα της μικρής λιανικής οι δυνατότητες είναι πολλές για τους ενδιαφερόμενους. Σε αυτές έχει προστεθεί μάλιστα τον τελευταίο καιρό η νέα πρόταση των My Market με τα My Local, αλλά και το i-mall Micro Market, που προσφέρει μία τελείως διαφορετική και καινοτόμα επιλογή franchise. Έχει δημιουργηθεί έτσι μια ευρεία γκάμα επιλογών, με διαφορετικά χαρακτηριστικά και για διαφορετικά… βαλάντια, η οποία θα πρέπει να αναλυθεί διεξοδικά από τους υποψήφιους franchisee, πριν ληφθεί η τελική απόφαση. H ΑΒ Βασιλόπουλος για παράδειγμα, παρότι προσφέρει ένα από τα κορυφαία brands της Ελλάδας, χρηματοδοτεί και την αρχική επένδυση για τα franchise καταστήματά της, οπότε το ποσό που χρειάζεται ένας επιχειρηματίας για συνεργαστεί μαζί της περιορίζεται σε πολύ μεγάλο βαθμό.