Νόμιμα τα… 50 λεπτά στις κάρτες κινητής

Η λύση φαίνεται ότι έρχεται τελικά εκ των… έσω. Σε συνεννόηση μεταξύ τους, οι ίδιοι οι ιδιοκτήτες μίνι μάρκετ, ψιλικατζίδικων και περιπτέρων αποφάσισαν να εισάγουν μια έξτρα προμήθεια στις κάρτες κινητής τηλεφωνίας, αλλά και στην πληρωμή μέσω POS γενικότερα. Η πλειοψηφία των καταστηματαρχών ζητάει πια ένα έξτρα ποσό, από 30 έως 50 λεπτά, ώστε να μην μπαίνει… μέσα στις συγκεκριμένες πωλήσεις.

Η παρανόηση γύρω από το συγκεκριμένο θέμα, όμως, θα πρέπει να λυθεί. Πολλοί ακόμη αναρωτιούνται αν είναι νόμιμη η εν λόγω ενέργεια κι η απάντηση είναι ξεκάθαρη. Ναι, είναι νόμιμη. Για το γεγονός έχει τοποθετηθεί επίσημα η Γενική Γραμματεία Εμπορίου, από το 2017 κιόλας. Σύμφωνα με τη σχετική ενημέρωση -την οποία παραθέτουμε παρακάτω- οι κάρτες κινητής τηλεφωνίας, όπως κι οι PaySafe δεν υπόκεινται σε διατίμηση κι έτσι μπορεί κάθε κατάστημα να προσθέσει προμήθεια, το ύψος της οποία μάλιστα εξαρτάται από το ίδιο το κατάστημα. Καλό θα είναι φυσικά να υπάρξει μια κοινή απόφαση σε αυτό, ώστε να γνωρίζουν κι οι καταναλωτές τι θα πρέπει να πληρώνουν.

Έξτρα χρεώσειςΟι προϋποθέσεις γύρω από τα POS

Όσον αφορά τα POS τώρα, αυτά φαίνεται καταρχάς ότι… ήρθαν για να μείνουν. Οι πληρωμές με κάρτα από τους Έλληνες καταναλωτές ενισχύονται διαρκώς κι έχουν αρχίσει να γίνονται συνήθεια, προς τέρψιν και του κράτους, που θεωρεί την τακτική ένα μέτρο κατά της φοροδιαφυγής. Στο πλαίσιο αυτό, μάλιστα, η νέα κυβέρνηση ετοιμάζει για το 2020 νομοσχέδιο που θα καταστήσει υποχρεωτική την εγκατάσταση μηχανήματος υποδοχής πληρωμών με κάρτα (POS) σε όλες τις επιχειρήσεις και σε όλους τους παρόχους υπηρεσιών.
Το ζήτημα, λοιπόν, και σε αυτή την περίπτωση, είναι αν μπορούν οι καταστηματάρχες να προσθέτουν προμήθειες, όταν ένας καταναλωτής πληρώνει με κάρτα ακόμη και για μικροποσά ή για προϊόντα με ελάχιστο και μηδενικό περιθώριο κέρδους. Επίσημη απάντηση για το συγκεκριμένο ζήτημα δεν υπάρχει προς το παρόν και θα επανέλθουμε με την πρώτη ευκαιρία. Αξίζει, όμως, να σημειωθεί ότι στην Κύπρο υπάρχει σχετική οδηγία, έστω και με προϋποθέσεις.

Σύμφωνα με τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου, οι κάρτες κι η ανανέωση υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας με οποιαδήποτε μορφή δεν υπόκεινται σε διατίμηση.

Πιο συγκεκριμένα και σύμφωνα με τον πρόεδρο του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών, Μάριο Δρουσιώτη, ένα κατάστημα έχει το δικαίωμα να επιβάλει επιπλέον προμήθεια επί του συνολικού ποσού κατά την πληρωμή με κάρτα ή να αρνηθεί την πληρωμή ενός συγκεκριμένου μικρού χρηματικού ποσού με κάρτα, μόνο στην περίπτωση που αναγράφεται εμφανώς κι ενημερώνει έγκαιρα τον πελάτη.

Είναι υποχρεωτικό οι καταναλωτές να ενημερώνονται μέσω πινακίδας, η οποία θα πρέπει να βρίσκεται σε εμφανές σημείο για τυχόν περιορισμούς στη χρήση μηχανήματος πληρωμής με κάρτα (POS). Είναι νόμιμο, δηλαδή, να χρεώνει το κατάστημα την προμήθεια πληρωμής στο συνολικό τελικό ποσό, εφόσον ο καταναλωτής έχει ενημερωθεί από ανάλογη πινακίδα που αναγράφει τους όρους κι όχι προφορικά, την ώρα πληρωμής. Ταυτόχρονα, θα πρέπει η έξτρα χρέωση να είναι εμφανής και στην απόδειξη, καθώς είναι υποχρεωτική και η λήψη απόδειξης για την προμήθεια, η οποία υπόκειται σε ΦΠΑ 24%. Αυτό όμως ισχύει στην Κύπρο, για την Ελλάδα δεν υπάρχει αντίστοιχη οδηγία για τους επαγγελματίες της ελληνικής αγοράς.

Ζήτημα η κερδοσκοπία

Έξτρα χρεώσειςΤα παραπάνω ξεκαθαρίζονται, γιατί υπάρχει δυστυχώς σε αρκετές περιπτώσεις και το ζήτημα της κερδοσκοπίας από την πλευρά κάποιων -λίγων- ιδιοκτητών μίνι μάρκετ και περιπτέρων. Σύμφωνα και με τους ελέγχους της ΑΑΔΕ, ειδικά στα νησιά το καλοκαίρι, πολλοί ξένοι αλλά κι Έλληνες τουρίστες φαίνεται ότι έχουν πέσει θύματα επιτηδείων, που προσπαθούν να εκμεταλλευτούν το συγκεκριμένο ζήτημα προς όφελός τους. Χρεώνουν δηλαδή 20 και 50 λεπτά επιπλέον, με τη συγκεκριμένη χρέωση να καταγράφεται στην απόδειξη ως «παροχή υπηρεσιών», χωρίς όμως να ενημερώνεται ο πελάτης. Αν τυχόν το προσέξει τελικά κανείς, τότε δικαιολογούνται με το πρόβλημα του κλάδου για τα POS, τα τσιγάρα και τις κάρτες κινητής τηλεφωνίας, αλλά φυσικά κάτι τέτοιο είναι παράνομο. Η αντιμετώπιση του σοβαρότατου αυτού προβλήματος για τη μικρή λιανική δεν μπορεί να αποτελέσει… δικαιολογία για έξτρα χρεώσεις, παρά μόνο μία ξεκάθαρη τακτική, με την ενημέρωση και των πελατών εκ των προτέρων.

«Τσουχτερό» πρόστιμο στους παραβάτες

Το γεγονός αυτό, άλλωστε, είναι κι ο λόγος που ακούγονται διαρκώς νέα πρόστιμα από τους αρμόδιους φορείς προς ιδιοκτήτες μίνι μάρκετ και περιπτέρων. Η άρνηση του POS και η μη ενημέρωση των καταναλωτών για έξτρα προμήθειες με ειδική σήμανση σε εμφανές σημείο τιμωρούνται με πρόστιμο και μάλιστα «τσουχτερό». Σύμφωνα και με τη σχετική ενημέρωση: «Στους παραβάτες επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο ύψους χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ. Το πρόστιμο μειώνεται στο ήμισυ, εάν καταβληθεί εντός 30 ημερών. Αρμόδιες αρχές για τη διενέργεια ελέγχων, την επιβολή των προστίμων ορίζονται: Η Διεύθυνση Θεσμικών Ρυθμίσεων και Εποπτείας της Αγοράς Προϊόντων & Υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή και οι Διευθύνσεις Ανάπτυξης των Περιφερειακών Ενοτήτων της χώρας».