«Το δεύτερο κύμα της πανδημίας ζημίωσε τα περίπτερα»

Το μέγεθος του προβλήματος για τα περίπτερα, που προκλήθηκε από όλη αυτή την αναστάτωση στην αγορά αλλά και γενικότερα στην κοινωνία, με το δεύτερο «κύμα» του κορωνοϊού, ανέδειξε από νωρίς με δηλώσεις του κι ο περιπτερούχος κ. Θοδωρής Μάλλιος, μέλος του ΔΣ του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΕΕΑ) και Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Περιπτερούχων.

«Ελπίζουμε ότι η κυβέρνηση θα αλλάξει άποψη και δεν θα επιζητήσει την Επιστρεπτέα Προκαταβολή» δηλώνουν οι περιπτεράδες.

Στην ιστοσελίδα του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών (eea.gr), ο κ. Μάλλιος ανέφερε ότι τα νέα μέτρα περιορισμού στο ωράριο των περιπτέρων, που επέβαλλε η κυβέρνηση με τη νέα έξαρση των κρουσμάτων, χτύπησαν άσχημα τον κλάδο των περιπτέρων. «Με την κινητοποίηση των περιπτερούχων και τη στήριξη του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου και της ΓΣΕΒΕΕ, έγινε δυνατόν να αρθούν τα μέτρα, αλλά η ζημιά έχει γίνει. Είναι ανάγκη η κυβέρνηση να λάβει υπόψη την πτώση του τζίρου στα περίπτερα και σε όλες τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις και να πάρει μέτρα στήριξης. Προς αυτή την κατεύθυνση ήδη έχουμε κινηθεί μέσω του ΕΕΑ στην Περιφέρεια για τα προγράμματα που τρέχουν, αλλά δεν φτάνουν αυτά, τα κονδύλια πρέπει να αυξηθούν.

Το delivery επετράπη για μίνι μάρκετ και περίπτερα μέχρι τη μία μετά τα μεσάνυχτα, αλλά τα καταστήματα που διαθέτουν τη δυνατότητα για παραδόσεις στο σπίτι είναι ελάχιστα.

Στις δε ενισχύσεις πρέπει να προηγείται το κριτήριο της πτώσης του τζίρου και της προστασίας των εργαζόμενων που απασχολεί η επιχείρηση και όχι οι ΚΑΔ κάθε κλάδου. Τέλος, θετικό είναι και το μέτρο της επιστρεπτέας προκαταβολής, αλλά μάλλον δεν θα μπορέσουμε να την επιστρέψουμε, κι ελπίζουμε ότι μέχρι τότε η κυβέρνηση θα αλλάξει άποψη και δεν θα την επιζητήσει. Δίνουμε τη μάχη, αλλά φοβάμαι ότι τα χειρότερα είναι μπροστά μας κι έχουμε να δούμε πολλά ακόμη σε αυτό το μεγάλο “σίριαλ” που έπεσε στα κεφάλια μας», δήλωσε εξ αρχής ο κ. Μάλλιος και πριν ακόμη εμφανιστούν οι επιπτώσεις της δεύτερης καραντίνας.

Το μόνο καλό νέο για τα περίπτερα ήταν ότι, τόσο κατά τη διάρκεια της πρώτης καραντίνας, όσο και στο δεύτερο lockdown, έστω και μετά από «πιέσεις», κατάφεραν να εισαχθούν στις πληττόμενες επιχειρήσεις, αλλά και να επωφεληθούν από κάποια από τα μέτρα της κυβέρνησης για τη στήριξη των μικρών επιχειρήσεων. Αυτό σε καμία περίπτωση, βέβαια, δεν αντισταθμίζει το μέγεθος του προβλήματος για τους ιδιοκτήτες των περιπτέρων, αλλά δίνει σίγουρα μία «ανακούφιση» σε μία κατά τα άλλα… καταστροφική περίοδο για ολόκληρη την οικονομία.

Η κρίση του κορωνοϊού «αποτελειώνει» τα περίπτερα

Τα «χτυπήματα» της καραντίνας και της γενικότερης περιόδου του κορωνοϊού, πάντως, ήρθαν ουσιαστικά να… αποτελειώσουν έναν χιλιοταλαιπωρημένο κλάδο. Κι αυτό γιατί οι περιπτερούχοι είναι από τους επαγγελματίες της αγοράς που ταλαιπωρήθηκαν περισσότερο κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας, και εν μέσω της οικονομικής κρίσης που προηγήθηκε της υγειονομικής. Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, στις αρχές του 2010, ο αριθμός των περιπτέρων που οδηγήθηκαν άμεσα σε «λουκέτο», εξαιτίας της αυξημένης φορολογίας, ήταν της τάξης των 2.000-3.000 μόνο στην Αττική. Μέσα σε αυτή τη δεκαετία, μάλιστα, από 11.000 περίπτερα που λειτουργούσαν σε ολόκληρο τον νομό, σήμερα υπολογίζεται ότι λειτουργούν κάτι παραπάνω από 5.000, γεγονός που αποδεικνύει πόσο μεγάλο είναι το… βουνό που έχουν αναγκαστεί να «σκαρφαλώσουν» οι επαγγελματίες που παραμένουν στην αγορά για το μεροκάματο.

«Στις 21:00 παγώνουν κι οι πωλήσεις μας»

Το περίπτερο στην πλατεία Παπαδιαμάντη στα Άνω Πατήσια είναι από αυτά με τη μεγαλύτερη κίνηση στην περιοχή, αφού το κεντρικό σημείο όπου βρίσκεται, σε συνδυασμό με τη μεγάλη γκάμα προϊόντων που προσφέρει, το έχουν μετατρέψει σε «στάση» για την πλειονότητα των καταναλωτών της περιοχής. Ειδικά εν μέσω κορωνοϊού, στην πρώτη καραντίνα, υπήρχαν ουρές τα βράδια έξω από το περίπτερο, με τους καταναλωτές να κάνουν τη βραδινή τους βόλτα και να ψωνίζουν για την επιστροφή τους στο σπίτι. Η εικόνα κατά τη διάρκεια της δεύτερης καραντίνας, όμως, είναι τελείως διαφορετική, αφού τα μέτρα, και πριν επιβληθεί αυτή αλλά και στη συνέχεια, «χτύπησαν» τις πωλήσεις του. «Ειδικά το πρώτο διάστημα ήταν παραλογισμός. Ήμασταν αναγκασμένοι να καθόμαστε μέσα στο κατάστημα ολόκληρη τη νύχτα, γιατί είμαστε 24ωρο περίπτερο κι έτσι δεν κλείνουμε, αλλά χωρίς να μπορούμε και να πουλήσουμε», τόνισε στο περιοδικό «Mini Market & Μικρή Λιανική» μία από τις υπαλλήλους του περιπτέρου στην πλατεία Παπαδιαμάντη.

Όσον αφορά την περίοδο μετά την επιβολή του 2ου lockdown δε, η Όλγα μας εξήγησε ότι «τα πάντα «παγώνουν» στις 21:00, με τον κόσμο να κλείνεται στο σπίτι του, και το ίδιο ισχύει και για τις πωλήσεις μας. Στο περίπτερο θα δεις μία μεγάλη ουρά λίγο πριν από τις 21:00, η οποία κι εξαφανίζεται αμέσως μετά, και για πολλές ώρες το περίπτερο μένει ανοιχτό, χωρίς να έχει καθόλου πελάτες. Αργότερα, τη νύχτα, κάποια ταξί και κάποιοι άνθρωποι που δουλεύουν βραδινές ώρες μπορεί να σταματήσουν κι εδώ, αλλά ουσιαστικά είναι σαν να μην δουλεύουμε».