Η NielsenIQ, για λογαριασμό του ΣΕΛΠΕ, πραγματοποίησε πανελλαδική έρευνα σχετικά με τη χρήση ασιατικών πλατφορμών ηλεκτρονικού εμπορίου από τους Έλληνες καταναλωτές. Η έρευνα καταγράφει για πρώτη φορά το εύρος της διείσδυσης, τα κίνητρα, τις συνήθειες και τις αντιλήψεις γύρω από τις αγορές προϊόντων από χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Τα ευρήματα δείχνουν εξαιρετικά υψηλή διείσδυση αυτών των πλατφορμών: το 94% των συμμετεχόντων έκανε αγορές online τον τελευταίο χρόνο, ενώ από αυτούς το 85% έχει αγοράσει τουλάχιστον μία φορά από πλατφόρμα με έδρα εκτός ΕΕ – ποσοστό που αντιστοιχεί σε περίπου 8 στους 10 Έλληνες καταναλωτές. Οι πιο αναγνωρίσιμες πλατφόρμες είναι το Temu και το Shein, με περίπου 3 στους 10 χρήστες να αγοράζουν από αυτές τουλάχιστον μία φορά τον μήνα.

Οι Έλληνες αγοράζουν κυρίως ρούχα, είδη σπιτιού, μικροαντικείμενα, ηλεκτρονικά και gadgets. Το βασικότερο κίνητρο είναι η χαμηλή τιμή, που υπερισχύει σαφώς κάθε άλλου παράγοντα. Οι χρήστες ασιατικών πλατφορμών ξοδεύουν συνολικά περισσότερα online σε σχέση με όσους δεν αγοράζουν από αυτές: η μέση ετήσια δαπάνη σε marketplaces εκτός ΕΕ φτάνει τα 244 ευρώ, που αντιστοιχεί στο 45% της συνολικής online δαπάνης τους.

Η έρευνα αναδεικνύει, ωστόσο, επιφυλακτικότητα και ανησυχία για την ποιότητα και την ασφάλεια των προϊόντων. Περίπου 4 στους 10 χρήστες δηλώνουν υψηλή ικανοποίηση από τις αγορές τους, ενώ η εμπιστοσύνη παραμένει μέτρια. Οι μη χρήστες εμφανίζουν πολύ χαμηλή εμπιστοσύνη. Σημαντικό είναι ότι 6 στους 10 καταναλωτές θεωρούν κρίσιμα τα ευρωπαϊκά πρότυπα ποιότητας και ασφάλειας, και 7 στους 10 χρήστες γνωρίζουν ότι τα προϊόντα ενδέχεται να μην συμμορφώνονται με αυτά. Παρά αυτό, η χαμηλή τιμή συνεχίζει να αποτελεί κυρίαρχο κίνητρο αγοράς.

Σε περίπτωση αύξησης τιμών λόγω δασμών, περίπου 40% των χρηστών δηλώνει ότι θα σταματούσε τις αγορές, ενώ 1 στους 3 καταναλωτές φαίνεται θετικός στην επιβολή ειδικού τέλους ανά παραγγελία, κυρίως όσοι δεν αγοράζουν ήδη από αυτές τις πλατφόρμες. Οι καταναλωτές αναγνωρίζουν σωστά την προέλευση πλατφορμών όπως Temu και Shein, ενώ η αναγνώριση είναι χαμηλότερη για Trendyol και Aliexpress. Η χώρα προέλευσης επηρεάζει περισσότερο τους μη αγοραστές και λιγότερο τους χρήστες.

Περίπου οι μισοί χρήστες αναζητούν πληροφορίες πριν την αγορά, ενώ οι μη χρήστες ψάχνουν ακόμα περισσότερο. Βασικές πηγές είναι η Google, reviews, ιστοσελίδες των πωλητών και online communities. Η υψηλή διείσδυση οφείλεται στη χαμηλή τιμή και στην έντονη παρουσία στα social media, παρόλο που οι καταναλωτές ανησυχούν για την ποιότητα, την ασφάλεια συναλλαγών και την προστασία προσωπικών δεδομένων.

Ο πρόεδρος του ΣΕΛΠΕ, Κώστας Γεράρδος, τόνισε ότι η έρευνα καταγράφει μια «δομική στρέβλωση», καθώς οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις λειτουργούν με υψηλή φορολογική επιβάρυνση και αυστηρούς ελέγχους, ενώ οι πλατφόρμες εκτός ΕΕ δραστηριοποιούνται ουσιαστικά εκτός αυτού του πλαισίου. Τόνισε ότι στοχευμένες ρυθμιστικές παρεμβάσεις μπορούν να επηρεάσουν τη συμπεριφορά των καταναλωτών και ότι απαιτείται ενιαίο και συνεκτικό ευρωπαϊκό πλαίσιο για ίσους κανόνες, προστασία καταναλωτή και βιωσιμότητα του λιανεμπορίου.