Η έρευνα «Βαρόμετρο ΕΒΕΘ» για το δεύτερο εξάμηνο του 2025, που υλοποιήθηκε από την Palmos Analysis για λογαριασμό του Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, σε δείγμα 700 καταναλωτών και 800 επιχειρήσεων, καταγράφει στασιμότητα στην καταναλωτική εμπιστοσύνη και διατήρηση της απαισιοδοξίας, παρά τη μικρή εξασθένιση της έντασής της σε σχέση με παλαιότερες κρίσεις. Στα νοικοκυριά του νομού Θεσσαλονίκης επανέρχεται έντονη ανησυχία για την ακρίβεια και εμφανίζεται αρνητική αποτίμηση της οικονομικής τους κατάστασης, με αισθητή επιδείνωση στη διάθεση για σημαντικές αγορές. Το 56% θεωρεί ότι δεν είναι κατάλληλη στιγμή για μεγάλες δαπάνες, ενώ το 63% αναμένει να μειώσει την κατανάλωση μέσα στους επόμενους 12 μήνες.

Ο επίτιμος πρόεδρος του ΕΒΕΘ, Μανώλης Βλαχογιάννης, σημειώνει ότι η συνολική εικόνα δεν διαφοροποιείται πολύ από τα προηγούμενα βαρόμετρα, υπογραμμίζοντας πως ιστορικά τα νοικοκυριά αντιδρούν έντονα σε εξωτερικές κρίσεις, όπως έδειξαν τα στοιχεία του 2020 και του 2022. Σήμερα, το κύριο βάρος προέρχεται από τον πληθωρισμό: ο δείκτης πρόβλεψης τιμών για το επόμενο 12μηνο ανήλθε εκ νέου στις +36 μονάδες, δείχνοντας ότι τα νοικοκυριά εξακολουθούν να αναμένουν αυξήσεις. Παράλληλα, μόνο το 25% δηλώνει πως καταφέρνει να αποταμιεύσει, ενώ περίπου τα μισά νοικοκυριά «τα βγάζουν πέρα ίσα ίσα» και το 27% «τρώει από τα έτοιμα». Παρά τις πιέσεις, θετικό στοιχείο αποτελεί το ιστορικά χαμηλό (9%) ποσοστό όσων αδυνατούν να πληρώσουν τον λογαριασμό ρεύματος, αν και το 56% εξακολουθεί να θεωρεί το κόστος υψηλό.

Στο πεδίο των επιχειρήσεων, το κλίμα παραμένει αρκετά σταθερό, με σημαντικές όμως διαφοροποιήσεις μεταξύ κλάδων. Στη βιομηχανία, ο δείκτης επιχειρηματικού κλίματος διατηρείται στις -5 μονάδες: η πρόσφατη παραγωγική δραστηριότητα εμφανίζεται βελτιωμένη, αλλά οι μελλοντικές προσδοκίες επιδεινώνονται, ενώ η έλλειψη εργατικού δυναμικού αναδεικνύεται ξανά ως βασικός περιορισμός (46%). Ο κλάδος των υπηρεσιών –που περιλαμβάνει και τον τουρισμό– παραμένει σε θετικό έδαφος στις +14 μονάδες, αν και οι προσδοκίες για ζήτηση και απασχόληση μειώνονται.

Στο λιανικό εμπόριο, ο δείκτης μένει σταθερά αρνητικός στις -7 μονάδες. Παρά την ανάκαμψη των πωλήσεων του προηγούμενου εξαμήνου, οι προβλέψεις για το επόμενο εξάμηνο υποχωρούν. Ο Βλαχογιάννης υπογραμμίζει ότι ο κλάδος βρίσκεται σε φάση δομικής αναπροσαρμογής, με έντονη αύξηση των αυτόματων θυρίδων παράδοσης (boxes), ενδεικτική της ανάπτυξης του εξ αποστάσεως εμπορίου. Τέλος, στις κατασκευές, ο δείκτης υποχωρεί σε -2 μονάδες –η πρώτη αρνητική επίδοση έπειτα από δύο χρόνια– λόγω μειωμένης δραστηριότητας και πτώσης παραγγελιών, με την έλλειψη εργατικού δυναμικού να αποτελεί τον κύριο ανασταλτικό παράγοντα (57%).