Τα τελευταία χρόνια παρατηρούνται σημαντικές αλλαγές στις αγοραστικές συνήθειες των Ευρωπαίων και ειδικά των Ελλήνων καταναλωτών, με επίκεντρο την εκρηκτική άνοδο των ασιατικών πλατφορμών ηλεκτρονικού εμπορίου, όπως οι TEMU και SHEIN. Οι πλατφόρμες αυτές έχουν διεισδύσει ταχύτατα στην ευρωπαϊκή αγορά, με την πλειοψηφία των μικροδεμάτων που εισάγονται στην Ε.Ε. (91%) να προέρχεται από την Κίνα. Μόνο το 2024 εισήχθησαν 4,6 δισ. μικροδέματα, με εκτιμήσεις να φέρνουν τον αριθμό αυτό στα 6 δισ. μέχρι το τέλος του έτους.
Η Ελλάδα αναδεικνύεται σε μία από τις κορυφαίες αγορές των δύο πλατφορμών, με τζίρο που κυμαίνεται μεταξύ 529 και 627 εκατ. ευρώ. Αυτό αντιστοιχεί σε 17% έως 21% του συνόλου της εγχώριας αγοράς ηλεκτρονικού εμπορίου, υποδηλώνοντας σαφή μετατόπιση της καταναλωτικής συμπεριφοράς προς φθηνότερα, συχνά ατελώς εισαγόμενα προϊόντα, από το εξωτερικό.
Οι αλλαγές αυτές ενισχύονται από τις επιθετικές εμπορικές πρακτικές που εφαρμόζουν οι πλατφόρμες, όπως τεχνητές εκπτώσεις, χρονόμετρα πίεσης, και παιχνίδια ανταμοιβών, που επηρεάζουν άμεσα την αγοραστική απόφαση των καταναλωτών. Επιπλέον, η αυξημένη χρήση των social media για προώθηση και η έλλειψη ξεκάθαρων όρων αγοράς και επιστροφής ενισχύουν την αγοραστική παρόρμηση.
Η στροφή αυτή επηρεάζει την ανταγωνιστικότητα των τοπικών και ευρωπαϊκών επιχειρήσεων, δημιουργώντας πίεση τόσο σε επίπεδο τιμών όσο και σε θέματα διαφάνειας και φορολογικής συμμόρφωσης. Οι καταναλωτές επιλέγουν όλο και συχνότερα αγορές χαμηλού κόστους, συχνά χωρίς να γνωρίζουν τον πωλητή ή την προέλευση των προϊόντων, αλλάζοντας ριζικά το τοπίο του λιανικού εμπορίου.