Νέες δομές στήριξης επιχειρήσεων στα επιμελητήρια

Σε μια ουσιαστική αναβάθμιση του Φορολογικού Μητρώου προχωρά η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, με στόχο τη βελτίωση της εξυπηρέτησης πολιτών και επιχειρήσεων, αλλά και την ενίσχυση της διαφάνειας και της φορολογικής συμμόρφωσης. Η αλλαγή υλοποιείται με την απόφαση Α.1181/2025 του διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή.

Όπως επισημαίνει η Αρχή, η νέα απόφαση αποτελεί κομβικό σημείο για τη φορολογική διοίκηση, καθώς συγκεντρώνει και κωδικοποιεί όλες τις τροποποιήσεις που έχουν εφαρμοστεί στο Φορολογικό Μητρώο από το 2014 έως σήμερα. Με αυτόν τον τρόπο, δημιουργείται ένα ενιαίο, σαφές και σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο, το οποίο απλοποιεί σημαντικά τις διαδικασίες που αφορούν την απόδοση, τη διαχείριση και τις μεταβολές του Αριθμού Φορολογικού Μητρώου, όπως η έναρξη και η διακοπή δραστηριότητας.

Μεταξύ των βασικών αλλαγών που εισάγονται, περιλαμβάνεται η δυνατότητα αδρανοποίησης επιχειρήσεων. Η ΑΑΔΕ θα μπορεί, μέσω κεντρικών και αυτοματοποιημένων διαδικασιών, να θέτει ΑΦΜ σε μη ενεργή κατάσταση, προκειμένου να «καθαρίζει» το Μητρώο από ανενεργές ή εσφαλμένες εγγραφές.

Σημαντική διευκόλυνση προβλέπεται και σε περιπτώσεις θανάτου φορολογουμένου. Πλέον, η καταχώρηση εγγύτερων συγγενών ή κληρονόμων στο Φορολογικό Μητρώο θα γίνεται με την υποβολή του εντύπου Δ210 και των απαραίτητων δικαιολογητικών από οποιονδήποτε εξ αυτών, χωρίς να απαιτείται η συναίνεση όλων των υπολοίπων.

Παράλληλα, η απόφαση ενσωματώνει σύγχρονες ψηφιακές πρακτικές, ενισχύοντας τη διαλειτουργικότητα του Φορολογικού Μητρώου με άλλα μητρώα του Δημοσίου και αξιοποιώντας τον Προσωπικό Αριθμό για την ταυτοποίηση φυσικών προσώπων, σύμφωνα με το ΠΔ 40/2025.

Για διευκρινίσεις και υποστήριξη, επιχειρήσεις και φορολογούμενοι μπορούν να απευθύνονται στην Εξυπηρέτηση Φορολογουμένων της ΑΑΔΕ (my1521), τηλεφωνικά στο 1521 τις εργάσιμες ημέρες ή ψηφιακά όλο το 24ωρο, επιλέγοντας την ενότητα «Θέματα Μητρώου».