Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα του ΙΕΛΚΑ, τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα τα στελέχη των επιχειρήσεων στο λιανεμπόριο και στον τομέα των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών (FMCG) είναι η αύξηση του λειτουργικού κόστους, οι δυσκολίες στην εξεύρεση και διατήρηση προσωπικού, καθώς και οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Πιο συγκεκριμένα, το κορυφαίο πρόβλημα, όπως επισημαίνεται από όλους τους συμμετέχοντες, παραμένει το αυξημένο λειτουργικό κόστος, το οποίο διαχρονικά απασχολεί τον κλάδο. Παράλληλα, το 96% των στελεχών δηλώνει έντονη ανησυχία για το κόστος προμήθειας πρώτων υλών και προϊόντων, κάτι που εντείνει τις πιέσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Η δυσκολία εύρεσης και διατήρησης εργαζομένων αναδεικνύεται επίσης ως κρίσιμο ζήτημα, με το 89% να το αναγνωρίζει ως πρόβλημα και το 65% να το θεωρεί ιδιαίτερα σοβαρό. Το ζήτημα αυτό οξύνεται κυρίως τους καλοκαιρινούς μήνες, όταν αυξάνονται οι ανάγκες λόγω τουριστικής περιόδου και εντείνεται ο ανταγωνισμός για την προσέλκυση εποχικού προσωπικού από άλλους κλάδους όπως ο τουρισμός και η εστίαση. Ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι μόνο το 23% των επιχειρήσεων δηλώνει πως δεν αντιμετωπίζει ελλείψεις σε προσωπικό. Το υπόλοιπο 77% δηλώνει ότι έχει ανοιχτές θέσεις εργασίας, με:
-
31% να αναφέρει 1-25 κενές θέσεις,
-
7% να δηλώνει 25-100 θέσεις,
-
5% να έχει 100-200 θέσεις,
-
11% να διαθέτει 200-500 θέσεις και
-
5% να έχει πάνω από 500 κενές θέσεις.
Παρόλο που δεν μπορεί να προσδιοριστεί με ακρίβεια ο συνολικός αριθμός των κενών θέσεων, προκύπτει ότι ο αριθμός τους είναι πολύ υψηλός – και κυρίως συγκεντρωμένος στις περιόδους αυξημένης ζήτησης.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, προκύπτει το ερώτημα κατά πόσο η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να συμβάλει στον περιορισμό των λειτουργικών εξόδων και στην καλύτερη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού. Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, ήδη περισσότερο από τις μισές επιχειρήσεις (54%) έχουν ενσωματώσει σχετικές τεχνολογίες, ενώ το 33% είτε τις απορρίπτει είτε τις αγνοεί, και μόλις το 14% δηλώνει άγνοια σχετικά με τις δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης.
Οι βασικοί τομείς όπου εφαρμόζεται είναι:
-
Ανάλυση δεδομένων και business intelligence (67%)
-
Γραμματειακή υποστήριξη (47%)
-
Πρόβλεψη ζήτησης (37%)
-
Διαχείριση εφοδιαστικής αλυσίδας (33%)
-
Εξυπηρέτηση πελατών (30%)
Παρά τα σημαντικά αυτά βήματα, η συνολική εικόνα δείχνει πως η αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης βρίσκεται ακόμα σε πρώιμο στάδιο και δεν έχει επιφέρει ουσιαστικές λύσεις στα βαθύτερα προβλήματα του κλάδου.
Όσον αφορά την κλιματική αλλαγή – τον τρίτο βασικό άξονα προβληματισμού για τις επιχειρήσεις – η έρευνα καταγράφει στροφή σε ενεργειακές παρεμβάσεις. Τα δύο τρίτα των επιχειρήσεων (66%) εστιάζουν στη μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης, κυρίως λόγω του υψηλού κόστους που αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη δαπάνη μετά το μισθολογικό κόστος. Επιπλέον, το 40% δηλώνει πως επενδύει σε εναλλακτικές μορφές ενέργειας όπως φωτοβολταϊκά συστήματα. Άλλες σημαντικές δράσεις είναι:
-
Η αύξηση της ανακύκλωσης, λόγω και της επικείμενης εφαρμογής του DRS (σύστημα εγγυοδοσίας φιαλών)
-
Η βιώσιμη εφοδιαστική αλυσίδα (27%)
-
Η εκπαίδευση προσωπικού σε ESG πρακτικές (24%)
-
Η μείωση σπατάλης τροφίμων (22%) και νερού (20%)