Η επικείμενη ολοκλήρωση της εξαγοράς της αλυσίδας ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός από τη Μασούτης σηματοδοτεί μια νέα περίοδο ανακατατάξεων και συγκέντρωσης στο ελληνικό λιανεμπόριο. Μετά από σχεδόν οκτώ χρόνια σχετικής σταθερότητας που ακολούθησαν τη μεγάλη εξαγορά της Μαρινόπουλος από τη Σκλαβενίτης, οι εξελίξεις επανέρχονται δυναμικά, φέρνοντας νέες ισορροπίες στην αγορά. Όπως ανέφερε και ο πρόεδρος του ομίλου METRO, Αριστοτέλης Παντελιάδης, μπαίνουμε πλέον σε μια φάση όπου αναμένονται σημαντικές κινήσεις συγκέντρωσης και εξαγορών μέσα στην επόμενη πενταετία. Αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι το σκηνικό γίνεται απειλητικό για τους μικρότερους παίκτες – αλλά σαφώς απαιτεί εγρήγορση, ευελιξία και στρατηγικό σχεδιασμό από πλευράς των μικρών λιανεμπόρων.
Πιο συγκεκριμένα, η συγκέντρωση της αγοράς, όπου μεγαλύτερες αλυσίδες ενισχύουν τη θέση τους μέσα από εξαγορές και επενδύσεις, ενδέχεται να πιέσει περισσότερο τα καταστήματα της μικρής λιανικής. Οι πιέσεις μπορεί να εκφραστούν κυρίως σε επίπεδο τιμών, διαπραγματευτικής ισχύος με τους προμηθευτές και γενικότερα στη διαχείριση κόστους. Ωστόσο, αυτό το νέο περιβάλλον μπορεί να προσφέρει και ευκαιρίες:
-
Συνεργασίες & δικτυώσεις: Τα μοντέλα συνεργατικών σχημάτων ή franchise ανοίγουν δρόμους για μικρούς επιχειρηματίες που επιθυμούν να διατηρήσουν την αυτονομία τους, έχοντας όμως την υποστήριξη μιας μεγαλύτερης δομής.
-
Εστίαση στην τοπικότητα και την εξειδίκευση: Οι μικρές επιχειρήσεις μπορούν να ενισχύσουν τη θέση τους εστιάζοντας σε τοπικά προϊόντα, εξειδικευμένες υπηρεσίες και μια πιο προσωπική σχέση με τον καταναλωτή – πλεονεκτήματα που συχνά απουσιάζουν από τις μεγάλες αλυσίδες.
-
Ψηφιακός μετασχηματισμός: Ακόμη και οι μικρές επιχειρήσεις μπορούν να αξιοποιήσουν εργαλεία όπως το ηλεκτρονικό εμπόριο, οι πλατφόρμες delivery και η προβολή μέσω social media, για να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητά τους.