IRI: Τα ψώνια των Ελλήνων την περίοδο της Σαρακοστής

Η έκθεση «EY State of Consumer Products» αποτυπώνει μια κρίσιμη μεταβολή στον κλάδο των καταναλωτικών προϊόντων, με άμεσες συνέπειες όχι μόνο για τους κολοσσούς της αγοράς, αλλά και για μικρότερες επιχειρήσεις όπως τα μίνι μάρκετ. Η πίεση από το αυξημένο κόστος ζωής, οι περιορισμένες πωλήσεις και η μετατόπιση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών, αναγκάζουν τις εταιρείες να αλλάξουν στρατηγική: λιγότερη καινοτομία, περισσότερη έμφαση στην τιμολόγηση και ενίσχυση των συγχωνεύσεων και εξαγορών.

Το 65% των ηγετών του κλάδου δηλώνουν ότι οι πιέσεις από τις κεφαλαιαγορές καθορίζουν πλέον τις επιχειρησιακές τους αποφάσεις. Παρότι οι εξαγορές μπορεί να αυξήσουν τα έσοδα, μειώνουν τα λειτουργικά περιθώρια και τις αποδόσεις για τους μετόχους, ενώ οι αποεπενδύσεις έχουν αντίστροφα οφέλη. Οι εταιρείες καλούνται να εκσυγχρονίσουν τα λειτουργικά τους μοντέλα με τη βοήθεια της τεχνολογίας, της καινοτομίας και ισχυρότερων εμπορικών πρακτικών.

Ιδιαίτερη σημασία αποκτά και η μετατόπιση της ισχύος προς τους λιανεμπόρους. Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ και τα μεγάλα καταστήματα αυξάνουν την επιρροή τους με τη στροφή σε ιδιωτικές ετικέτες (private label), premium ή niche προϊόντα. Το 78% των λιανεμπόρων προβλέπουν ότι στο μέλλον θα μείνει μόνο ένα μαζικό brand στα ράφια τους, ενώ οι υπόλοιπες θέσεις θα καλυφθούν από πιο εξειδικευμένα προϊόντα.

Αυτό δημιουργεί ευκαιρίες για τα μίνι μάρκετ να διαφοροποιηθούν. Προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τοπικά ή premium brands μπορούν να αποτελέσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Παράλληλα, η καινοτομία γίνεται πιο δύσκολη αλλά πιο κρίσιμη, με την τεχνητή νοημοσύνη (AI) να παίζει καθοριστικό ρόλο. Η AI βοηθά στην ανάπτυξη προϊόντων, την αναγνώριση καταναλωτικών τάσεων και την καλύτερη διαχείριση αποθεμάτων.

Για μικρότερες επιχειρήσεις, αυτό σημαίνει ότι η συνεργασία με προμηθευτές που αξιοποιούν την τεχνολογία και παρέχουν ευέλικτες λύσεις θα είναι καθοριστική. Ταυτόχρονα, η προθυμία συμμετοχής σε κοινές πρωτοβουλίες καινοτομίας μπορεί να αποτελέσει εργαλείο επιβίωσης και ανάπτυξης. Τελικά, οι νέες ισορροπίες απαιτούν στρατηγικές ευελιξίας, τεχνολογικής υιοθέτησης και έμφαση στη διαφοροποίηση – μια πρόκληση, αλλά και ευκαιρία για τα μίνι μάρκετ που θέλουν να ξεχωρίσουν.