Μία από τις πιο ενδιαφέρουσες τάσεις στο λιανικό εμπόριο, που επηρεάζει πλέον και τα καταστήματα της μικρής λιανικής, είναι η «συνειδητή κατανάλωση».

Το φαινόμενο αυτό υπογραμμίζει τη συμπεριφορά μιας σημαντικής ομάδας καταναλωτών που κάνουν συνειδητές επιλογές σχετικά με το τι, γιατί και πώς αγοράσουν προϊόντα, ειδικά στην κατηγορία των τροφίμων. Όταν εμφανίστηκε η τάση, όλο και περισσότεροι καταναλωτές είχαν ως βασικό κριτήριο αγορών την υγεία και τη βιωσιμότητα, έναντι της τιμής ενός προϊόντος. Ωστόσο, το οικονομικό κλίμα έχει αλλάξει δραματικά κατά τη διάρκεια του έτους, με αποτέλεσμα να αλλάξουν και οι προτεραιότητες. Πλέον, υπολογίζεται ότι 7 στους 10 καταναλωτές, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στην υπόλοιπη Ευρώπη, θα αγοράσουν το φθηνότερο προϊόν, ακόμη και αν δεν παράγεται ή δεν προέρχεται από βιώσιμες πηγές. Ο αριθμός αυτός είναι ακόμη υψηλότερος για τους Millennials και τη Gen Z (σχεδόν 8 στους 10), καθώς οι νεότερες γενιές συνήθως δεν έχουν οικονομική άνεση και οι περιορισμοί εμποδίζουν τις πιο φιλικές προς το περιβάλλον αγοραστικές αποφάσεις. Όταν πρόκειται για την υγεία, τα πράγματα είναι διαφορετικά. Σε πρόσφατη έρευνα, όταν οι ερωτηθέντες κλήθηκαν να επιλέξουν μεταξύ υγείας και τιμής, η βασική τους προτεραιότητα αποδείχθηκε ότι ήταν η υγεία. 

Τι σημαίνουν αυτά τα αποτελέσματα για τους επαγγελματίες της μικρής λιανικής; Οι καταναλωτές ενδιαφέρονται για τη βιωσιμότητα, αλλά ακόμη περισσότερο για την τιμή των προϊόντων και την υγεία. Επομένως, τα προϊόντα που συνδέονται με την υγιεινή διατροφή και προσφέρονται σε λογική τιμή είναι αυτά που παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη ζήτηση σε ένα μίνι μάρκετ.