Τιμές και προσφορές θα αναζητούν οι πελάτες

κορωνοϊόΈρευνα του State of Grocery Consumer κατέγραψε ότι το 37% των καταναλωτών σκοπεύει να μειώσει τα έξοδά του στα ψώνια του σούπερ και μίνι μάρκετ από το 2021 και μετά, ως αποτέλεσμα της πανδημίας του κορωνοϊού. Με την πλειοψηφία των ανθρώπων να έχει αυξήσει τις αγορές τους στη μικρή λιανική κατά τη διάρκεια των Lockdown (άνοδος 14% ανά νοικοκυριό στις ΗΠΑ), οι τιμές και οι προσφορές θα έχουν μεγαλύτερη βαρύτητα στις αγορές τους, ώστε να περιοριστεί το μπάτζετ που διαθέτουν για τη συγκεκριμένη κατηγορία. Υπό τον φόβο της οικονομικής κρίσης μετά την υγειονομική, οι πελάτες θα είναι πιο προσεκτικοί και, έτσι, ο ρόλος των τιμών, των εκπτώσεων και των προσφορών θα γίνει ακόμη μεγαλύτερος.

Μεγαλύτερη ζήτηση για premium κωδικούς

Παρότι η τιμή θα αποτελέσει καθοριστικό παράγοντα το προσεχές διάστημα, η ζήτηση για premium κωδικούς εκτιμάται ότι θα είναι μεγαλύτερη τα επόμενα χρόνια. Στελέχη της παγκόσμιας αγοράς αναφέρουν ότι οι καταναλωτές παρουσιάζουν πια κορεσμό από γνωστές συνταγές και προϊόντα, με αποτέλεσμα να θέλουν να αντικαταστήσουν τις συνηθισμένες εμπειρίες όσον αφορά το φαγητό τους. Κάπως έτσι, τα premium και super premium προϊόντα, μεταξύ των οποίων και αυτά από βιώσιμες πηγές, σημείωσαν μεγάλα κέρδη πωλήσεων το 2020, ενώ το ενδιαφέρον σε αυτήν την κατηγορία αναμένεται να αυξηθεί.
Η ίδια εικόνα καταγράφεται μάλιστα και στην Ελλάδα, με έρευνα που δημοσίευσε μέσα στο 2021 το Παγκόσμιο Κέντρο Αριστείας Πελατών της KPMG International να σημειώνει ότι το 70% των καταναλωτών δοκίμασε νέα προϊόντα κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19, και ειδικότερα προϊόντα και υπηρεσίες που προωθούν την υγεία και την ευεξία.

Νέα food trends αναδεικνύονται μετά τον κορωνοϊό

Εξίσου σημαντικές αναμένεται να είναι οι αλλαγές και στους τομείς των τροφίμων και των ποτών μετά το πέρας της πανδημίας του κορωνοϊού. Μία σειρά από κατηγορίες προϊόντων προβλέπεται ότι θα έχουν ιδιαίτερα ανοδική πορεία τα επόμενα χρόνια, αλλάζοντας την εικόνα και στα ράφια των καταστημάτων της μικρής λιανικής. Τα πιο δημοφιλή από αυτά είναι τα εξής:
• Vegan προϊόντα. Η UBS εκτίμησε ότι ο τζίρος της αγοράς των plant-based προϊόντων θα εκτιναχθεί από 4,6 δισεκατομμύρια δολάρια το 2018 σε 85 δισεκατομμύρια δολάρια το 2030.
• Κατεψυγμένα τρόφιμα. Οι πωλήσεις τους εκτοξεύτηκαν στην καραντίνα και στην Ελλάδα, με την άνοδό τους να φθάνει ακόμη και το 254% σε σχέση με το 2019 (στοιχεία Convert Group).

κορωνοϊό
• Μη αλκοολούχα ποτά και hard seltzer. Μεγάλη άνοδος παρατηρείται και στα ποτά χωρίς αλκοόλ, αλλά και στα ανθρακούχα με αλκοόλ, τα οποία διαθέτουν μικρές ποσότητες αλκοόλης και λίγες θερμίδες. Τα λεγόμενα και hard seltzer, μάλιστα, αυξάνονται με ρυθμούς της τάξης του 200% (Nielsen).
• Υγιεινά και μη παχυντικά προϊόντα. Το 30% των καταναλωτών σκοπεύει να ξοδέψει περισσότερα χρήματα για υγιεινά και μη παχυντικά προϊόντα (State of Grocery Consumer). Το trend ευνοείται και από το γεγονός ότι πολλοί πήραν παραπανίσια κιλά στα Lockdown.
• Συσκευασμένα φρούτα και λαχανικά. Με πρώτο μέλημα την ασφάλεια, οι καταναλωτές δείχνουν να προτιμούν τα συσκευασμένα φρούτα και λαχανικά, αποφεύγοντας τις αγορές χύμα προϊόντων.

Νο1 προτεραιότητα το έτοιμο φαγητό

Το νούμερο ένα trend στα τρόφιμα, όμως, φαίνεται ότι είναι το έτοιμο φαγητό. Σε έρευνα του State of Grocery Consumer, το 34% των CEO στις επιχειρήσεις τροφίμων υπέδειξε το έτοιμο φαγητό ως την κορυφαία προτεραιότητα για τα επόμενα χρόνια. Και αυτό γιατί η τάση για ευκολία στο φαγητό είναι από τις πλέον ανερχόμενες, με την κατηγορία του Ready to Eat (RTE ή, στα ελληνικά, έτοιμου φαγητού) να έχει ήδη αρχίσει να διαμορφώνει τα δεδομένα στο εξωτερικό, επηρεάζοντας σε μεγάλο βαθμό τα αντίστοιχα μίνι μάρκετ. Έρευνα της Nielsen στις ΗΠΑ κατέγραψε ότι το 57% των καταναλωτών επιζητά περισσότερο από καθετί στα καταστήματα της μικρής λιανικής (convenience stores) την υπηρεσία του έτοιμου φαγητού, με δεύτερη επιθυμία το Μade to Οrder (βάσει παραγγελίας) με μόλις 29%.

Παρόμοια είναι όμως η εικόνα και στην Ευρώπη, όπου το εύκολο φαγητό από το σούπερ και το μίνι μάρκετ έχει διαρκώς αυξανόμενη ζήτηση από την κυρίαρχη αυτή τη στιγμή ηλικιακή ομάδα των 18-35 ετών. Τα πρώτα δείγματα είναι εμφανή μάλιστα και στην Ελλάδα, όπου οι καταναλωτές έστρεψαν το ενδιαφέρον τους στα τυποποιημένα έτοιμα γεύματα που μπορούν να βρουν στα ράφια των σούπερ μάρκετ και της μικρής λιανικής, με τις πωλήσεις να τρέχουν αυτή την περίοδο με υψηλό, διψήφιο ποσοστό. Υπάρχουν μάλιστα ήδη πολλές επιλογές στην αγορά και για τους ιδιοκτήτες των μίνι μάρκετ, καθώς brand όπως η Παλίρροια, η 3αλφα, η Knorr και η Agrino έχουν λανσάρει σχετικούς κωδικούς με έτοιμο φαγητό.

Η ασφάλεια κερδίζει πια τους καταναλωτές

Η ανησυχία των καταναλωτών σχετικά με την ασφάλεια των τροφίμων έχει αυξηθεί σημαντικά, όπως φανερώνουν τα στοιχεία πρόσφατης έρευνας της Tetra Pak Index. Οι καταναλωτές πιστεύουν ότι η υγεία τους εξαρτάται από την ασφάλεια των τροφίμων που αγοράζουν, ενώ εκφράζουν προβληματισμό σε σχέση με το αν οι περιβαλλοντικές καινοτομίες στις συσκευασίες επηρεάζουν την ασφάλεια των τροφίμων. Πάνω από το 50% πιστεύει ότι η ασφάλεια των τροφίμων είναι ευθύνη των παραγωγών και το νούμερο ένα ζήτημα το οποίο οι εταιρείες θα πρέπει να αντιμετωπίσουν τώρα αλλά και στο μέλλον.

Το 49% των καταναλωτών έκανε αποκλειστικά τα ψώνια του σε μικρά τοπικά καταστήματα και έδειξε εμπιστοσύνη στα παραδοσιακά προϊόντα.

Η πλειοψηφία των ερωτηθέντων σημείωσε επίσης ότι «η χρήση βιώσιμων συσκευασιών» είναι ένα από τα θέματα που πρέπει να απασχολήσουν σοβαρά τις εταιρείες τροφίμων και ποτών, τόσο σήμερα όσο στο μέλλον. Αξιοσημείωτο είναι, τέλος, το γεγονός ότι, σύμφωνα με τις απαντήσεις των ερωτηθέντων, η μη ξεκάθαρη σήμανση στις ετικέτες των προϊόντων αποτελεί εμπόδιο, που όμως μπορεί να λειτουργήσει και ως ευκαιρία για τις εταιρείες τροφίμων, προκειμένου να έχουν μια καλύτερη και πιο αναλυτική επικοινωνία με τους καταναλωτές όσον αφορά τα τρόφιμα.

Online πωλήσεις και delivery

Οι online πωλήσεις και το delivery ήταν από τους πλέον ευνοημένους στην περίοδο των Lockdown, τόσο στην Ελλάδα όσο και σε όλο τον κόσμο. Όπως έχουμε αναφέρει και σε προηγούμενα τεύχη του περιοδικού «Mini Market & Μικρή Λιανική», η αύξησή τους στη χώρα έφθασε ακόμη και σε πενταπλάσια νούμερα, αλλάζοντας ολόκληρη την αγορά. Τα σούπερ μάρκετ επένδυσαν άμεσα εκατομμύρια ευρώ για να βελτιώσουν τις υπηρεσίες τους και να ανταποκριθούν στη ζήτηση, ενώ στο «παιχνίδι» μπήκαν τους τελευταίους μήνες και τα delivery apps, για να εκμεταλλευτούν τη ραγδαία ανάπτυξη των online αγορών. Η τάση θα συνεχιστεί πια και τα επόμενα χρόνια, καθώς η εξοικείωση των καταναλωτών με τις διαδικτυακές παραγγελίες θα τους «κρατήσει» σε αυτές και στο μέλλον.