Η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) δημοσίευσε πρόσφατα μια σειρά από ενδιαφέροντα στοιχεία αναφορικά με την εξέλιξη των πωλήσεων του κύκλου εργασιών όλων των τάξεων δραστηριότητας του τομέα λιανικού εμπορίου για το έτος 2020. Όπως ήταν αναμενόμενο εν μέσω πανδημίας τα σούπερ μάρκετ και γενικότερα τα καταστήματα τροφίμων παρουσιάζουν μια τελείως διαφορετική εικόνα από το υπόλοιπο λιανεμπόριο. 

 Αναλυτικά, γίνονται εμφανείς οι τεράστιες «ανισότητες» που καταγράφηκαν ανάμεσα στους διαφορετικούς κλάδους του λιανικού εμπορίου. Έτσι ενώ η συνολική μείωση ανέρχεται στο -8,6%, ποσοστό μικρότερο από τις προβλέψεις για τη συρρίκνωση της ελληνικής οικονομίας, υπάρχουν κλάδοι που είδαν σημαντική αύξηση και άλλοι –πολυπληθείς αριθμητικά- που κατέγραψαν καταστροφικές μειώσεις.

Ενδεικτικά, ο κλάδος 4711 στον οποίον ανήκουν τα Super Market κατέγραψε συνολικά αύξηση 5,2% με το ποσοστό αυτό να εκτοξεύεται στο 9% για το 4ο τρίμηνο του 2020. Τα τρόφιμα και τα είδη ευρείας κατανάλωσης αύξησαν τις πωλήσεις, καθώς παρουσίασαν μεγάλη ζήτηση. Το ίδιο ισχύει και για κλάδους όπως τις διαδικτυακές πωλήσεις (4791) με ετήσια αύξηση 18% αλλά και το εμπόριο Η/Υ (4741) στο οποίο η αύξηση ήταν 13,1%. Αντίθετα, το λιανικό εμπόριο κοσμημάτων –ρολογιών είχε σχεδόν τη μεγαλύτερη μείωση (-46,8%) ενώ ο κλάδος των καλλυντικών (-39,4%) και ο κλάδος ενδυμάτων και υποδημάτων -36%. Κάποιοι κλάδοι κινήθηκαν περίπου στο ΜΟ της μείωσης όπως οι ηλεκτρικές οικιακές συσκευές (-10,9%), το εμπόριο σιδηρικών και χρωμάτων (-5,5%) καθώς και το λιανικό εμπόριο αθλητικού εξοπλισμού σε ειδικευμένα καταστήματα (-9,5%).

Επομένως, η επιμέρους ανάλυση των στοιχείων φωτίζει διαφορετικές όψεις και πτυχές της πανδημικής κρίσης και θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη, σύμφωνα με τα όσα αναφέρει η ΕΣΕΕ.