Ένα από τα πιο δυνατά «χαρτιά» για το κανάλι της μικρής λιανικής αποτελούν αναμφίβολα τα ζαχαρώδη προϊόντα. Είτε πρόκειται για τσίχλες, καραμέλες, γλειφιτζούρια είτε για άλλα είδη της κατηγορίας, παραδοσιακά, τα ζαχαρώδη είναι κωδικοί που «αφήνουν» κέρδος στον επαγγελματία του μίνι μάρκετ, καθώς απευθύνονται σε όλες τις ηλικιακές ομάδες κι είναι ιδιαιτέρως προσιτά, εξαιτίας του χαμηλού τους κόστους.

Της Ελένης Σαραντάκη

«Το δυνατό χαρτί του μίνι μάρκετ»

Παρά την οικονομική κρίση, που ταλάνισε τη χώρα για μια δεκαετία περίπου, και τις αλλαγές που παρατηρήθηκαν στις προτιμήσεις των καταναλωτών, μεταβάλλοντας τις αγοραστικές τους συνήθειες, τα ζαχαρώδη προϊόντα αποτελούν διαχρονικά ένα από τα πιο δυνατά «χαρτιά» για τον επαγγελματία της μικρής λιανικής, καθώς αφορούν τις εύκολες και παρορμητικές αγορές που ενισχύουν διαρκώς τον τζίρο των καταστημάτων. Οι τσίχλες, οι καραμέλες, τα γλειφιτζούρια κι όλα τα συναφή προϊόντα παρέχουν μηνιαίως ένα αρκετά σημαντικό μερίδιο στα κέρδη τόσο των μίνι μάρκετ όσο και των περιπτέρων, παρά το γεγονός ότι οι πελάτες τα τελευταία χρόνια έχουν βάλει «φρένο» στις αυθόρμητες αγορές τους.

Τα ζαχαρώδη, όμως, έχουν μικρό κόστος, που θεωρείται ανεκτό για κάθε πορτοφόλι, ακόμη και στις πιο δύσκολες οικονομικές συνθήκες. Η γκάμα των προϊόντων, όπως είθισται εξάλλου στη σύγχρονη αγορά, είναι τεράστια, δίνοντας στους καταναλωτές πολυάριθμες επιλογές, ανάλογα με τις προσωπικές τους προτιμήσεις. Ένα ακόμα χαρακτηριστικό των ζαχαρωδών προϊόντων είναι ότι οι παραδοσιακές ετικέτες, τις οποίες στηρίζουν εδώ και χρόνια οι καταναλωτές, συνυπάρχουν με τα καινούρια προϊόντα. Οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο προβαίνουν διαρκώς στο λανσάρισμα νέων κωδικών με μια τεράστια γκάμα γεύσεων, σχημάτων κι αρωμάτων ή παραλλάσσουν ελαφρώς τσίχλες και καραμέλες που τυγχάνουν ήδη της αποδοχής του αγοραστικού κοινού.

Σύμφωνα και με την έρευνα αγοράς που έκανε για μία ακόμη φορά το περιοδικό «Mini Market & Μικρή Λιανική», συνομιλώντας με τους επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στο κανάλι της μικρής λιανικής, το brand παίζει καθοριστικό ρόλο στη συγκεκριμένη κατηγορία. Οι ιδιοκτήτες καταστημάτων προτιμούν τα προϊόντα γνωστών εταιρειών, καθώς επικρατεί η τάση οι πελάτες τους να αναζητούν επώνυμες ετικέτες, όπως αυτές της Trident και της Orbit στις τσίχλες ή της Halls στις καραμέλες.

Οι πολυεθνικές κρατούν τα «ηνία» της αγοράς, έχοντας στο χαρτοφυλάκιό τους κορυφαία brands με ιστορία χρόνων στην αγορά

«Κυρίαρχες» οι μεγάλες εταιρείες

Στην αγορά των ζαχαρωδών προϊόντων κυρίαρχες είναι οι μεγάλες εταιρείες, που διαθέτουν στο χαρτοφυλάκιό τους πληθώρα κωδικών. Σημαντικά μερίδια έχουν καταλάβει, σχεδόν ολοκληρωτικά, οι γνωστές πολυεθνικές, γεγονός που έχει οδηγήσει σε έναν «πόλεμο» τιμών υπέρ των καταναλωτών, αλλά κι ενάντια σε κάθε μικρότερη επιχείρηση, που δραστηριοποιείται στον συγκεκριμένο κλάδο ή σε εισαγωγικές εταιρείες του εξωτερικού. Η Mondelez International, με γνωστά brands, όπως Trident, Dentyne, Halls και Bubbaloo, κατέχει βασικό μερίδιο της αγοράς, όπως κι η Mars Hellas, θυγατρική της αμερικανικής πολυεθνικής, που δραστηριοποιείται σε 4 επιχειρηματικούς τομείς, προμηθεύοντας την αγορά με πολύ γνωστά εμπορικά σήματα, όπως οι τσίχλες Orbit.

Αγγελική Τσιτσέ
«Τα ζαχαρώδη έχουν ζήτηση κι αξίζει να τα πουλάμε»

Η κίνηση στο περίπτερο επί της οδού Βεΐκου είναι πεσμένη, με το μεγαλύτερο πρόβλημα να αποτελεί το γεγονός ότι η περισσότερη ζήτηση αφορά τα προϊόντα με το μικρότερο περιθώριο κέρδους για τους επαγγελματίες. Τα ζαχαρώδη, όμως, δεν ανήκουν σε αυτή την κατηγορία, όπως μας εξήγησε η ιδιοκτήτρια, κα Αγγελική Τσιτσέ. «Τα ζαχαρώδη είναι μια κατηγορία προϊόντων που και αρκετή ζήτηση έχουν, αλλά κι εμείς αξίζει να τα πουλάμε. Γιατί, αντίθετα, τα τσιγάρα είναι και σε εμάς το νούμερο ένα προϊόν σε πωλήσεις, καταλαμβάνοντας ουσιαστικά τον μισό τζίρο, ενώ μεγάλη ζήτηση έχουν και τα ΣΚΡΑΤΣ, όμως, και στα δύο, το κέρδος μας είναι ελάχιστο», ανέφερε στο περιοδικό μας.

Υπολογίσιμη δύναμη αποτελεί κι η γνωστή σοκολατοποιία ΙΟΝ, που περιλαμβάνει στην γκάμα των προϊόντων της, πέρα από τις σοκολάτες, γνωστές ετικέτες σε καραμέλες, όπως οι O-Mamy και οι Baloo βουτύρου. Η Πήγασος Α.Ε., επίσης, σήμερα συγκαταλέγεται στις επιτυχημένες εταιρείες στη διανομή ζαχαρωδών προϊόντων κι αυτοκόλλητων συλλογών στην Ελλάδα. Αντιπροσωπεύει εδώ και δεκαετίες τις καραμέλες HARIBO, τις καραμέλες ΜΑΟΑΜ κι έναν αριθμό σημαντικών brands ζαχαρωδών προϊόντων εταιρειών, όπως της Zeta Espacial και της Hitschler.

Συνεχίζοντας, η Camelot, μια αμιγώς ελληνική εταιρεία, εισάγει κι εμπορεύεται γλυκά προϊόντα-snack, καραμέλες, ζαχαρώδη και σοκολάτες από χώρες, όπως η Γαλλία, το Βέλγιο, η Ολλανδία, η Αγγλία, η Ισπανία, η Ιταλία, η Γερμανία κι η Πολωνία, ενώ παράλληλα παράγει αποκλειστικά χειροποίητες καραμέλες και γλειφιτζούρια χωρίς πρόσθετα. Σοκολάτες, καραμέλες, τσίχλες, γρανίτες, κουφέτα, κρυσταλλικά γλειφιτζούρια, marshmallows και κεράσματα περιλαμβάνονται και στο χαρτοφυλάκιο της εταιρείας e-Candy, η οποία διαθέτει ηλεκτρονικό κατάστημα για τη διευκόλυνση του επαγγελματία της μικρής λιανικής. Τέλος, η εταιρεία Olympic Hermes A.E., από το 1958, δημιουργεί ζαχαρώδη προϊόντα, καταλαμβάνοντας υπολογίσιμο μερίδιο της αγοράς και πραγματοποιώντας εξαγωγές σε περισσότερες από 30 χώρες.