Ready to Eat. Τα δεδομένα αλλάζουν για τους καταναλωτές, καθώς η νέα γενιά των millennials ζητάει διαφορετικές υπηρεσίες και στα μίνι μάρκετ, με τη Νο1 τάση να αφορά τα προϊόντα έτοιμου φαγητού (RTE), και το 57% να τα θεωρεί προτεραιότητα για τα καταστήματα της μικρής λιανικής.

Του Βάιου Τασούλα

Η νέα ανερχόμενη τάση στα μίνι μάρκετ

Oι διατροφικές συνήθειες των καταναλωτών έχουν αλλάξει σε μεγάλο βαθμό τα τελευταία χρόνια, με τη νέα γενιά καταναλωτών να επιζητά την ευκολία και τις υγιεινές επιλογές περισσότερο από κάθε άλλο. Όσον αφορά τη δεύτερη κατηγορία, η εικόνα είναι ξεκάθαρη και στην Ελλάδα, αφού τα ράφια των σούπερ και μίνι μάρκετ έχουν αρχίσει εδώ κι αρκετό καιρό να υποδέχονται προϊόντα με λιγότερη ζάχαρη, χωρίς γλουτένη, με χαμηλά λιπαρά, χωρίς συντηρητικά κ.τ.λ. Πρόκειται για ενδείξεις που προβάλλονται από τις εταιρείες, για να προσελκύουν ακριβώς αύτη την ομάδα καταναλωτών, η οποία και δίνει μεγάλη σημασία στη διατροφή της και προσέχει τις αγορές της.

Εξίσου ανερχόμενη είναι όμως κι η τάση για ευκολία στο φαγητό, με την κατηγορία του Ready to Eat (RTE) ή έτοιμου φαγητού να έχει ήδη αρχίσει να διαμορφώνει τα δεδομένα στο εξωτερικό, επηρεάζοντας σε μεγάλο βαθμό τα αντίστοιχα μίνι μάρκετ. Έρευνα της Nielsen στις ΗΠΑ κατέγραψε ότι το 57% των καταναλωτών επιζητά περισσότερο από καθετί στα καταστήματα της μικρής λιανικής (convenience stores) την υπηρεσία του έτοιμου φαγητού, με δεύτερη επιθυμία το made to order (βάσει παραγγελίας) με μόλις 29%. Παρόμοια είναι όμως η εικόνα και στην Ευρώπη, με το εύκολο φαγητό από το σούπερ και το μίνι μάρκετ να έχει διαρκώς αυξανόμενη ζήτηση από την «κυρίαρχη» αυτή τη στιγμή ηλικιακή ομάδα των 18-35 ετών.

Οι millennials προσπαθούν να κερδίσουν χρόνο και από το φαγητό τους, οπότε τα μικρά καταστήματα της γειτονιάς τους θεωρούνται η ιδανική λύση για τα Ready to Eat προϊόντα.

Οι γονείς millennials επηρεάζουν την κατανάλωση

Η μεγαλύτερη διαφορά στην κατανάλωση των τελευταίων ετών είναι ότι πλέον το σημαντικότερο μέρος του πληθυσμού είναι οι λεγόμενοι millennials (ηλικίες 25-38 ετών), η πλειονότητα των οποίων είναι πλέον γονείς, οι οποίοι και προσπαθούν να συνδυάσουν τον γρήγορο ρυθμό της ζωής τους στη δουλειά και το σπίτι με την οικογένεια. Ο χρόνος τους είναι περιορισμένος και κανείς δεν μένει στο σπίτι για να μαγειρέψει, ενώ συχνά δεν υπάρχει καν χρόνος για οικογενειακό τραπέζι. Μόνο τυχαίο δεν είναι έτσι, ότι οι πωλήσεις των σνακ έχουν «εκτοξευθεί» τόσο στην Ελλάδα, όσο και στις περισσότερες αναπτυγμένες χώρες του εξωτερικού. Αντίστοιχα, όμως, έχει αρχίσει να ενισχύεται με σταθερά μεγάλο ρυθμό κι η κατανάλωση του έτοιμου φαγητού. Τα έτοιμα προς κατανάλωση προϊόντα διατροφής θεωρούνται ως η πλησιέστερη εναλλακτική λύση στα τρόφιμα που ετοιμάζει μόνος του ο καταναλωτής, τα οποία μπορούν να καταναλωθούν ανά πάσα στιγμή (όπως κατά τη διάρκεια του πρωινού, του μεσημεριανού ή του δείπνου). Για τον λόγο αυτό, θεωρούνται Νο1 επιλογή για τη νέα γενιά καταναλωτών κι η ζήτησή τους έχει αυξηθεί και στα μίνι μάρκετ.

Ready to Eat
Η «αλυσίδα» μίνι μάρκετ Pilot Flying J έχει δημιουργήσει τη δική της σειρά, με την ονομασία PJ Fresh, η οποία περιλαμβάνει ακόμη και σούπες έτοιμες για κατανάλωση.

Το Ready to Eat πρώτη επιλογή στα μίνι μάρκετ

Όταν λέμε Ready to Eat, εννοούμε κάθε είδους φαγητό που μπορεί να καταναλωθεί εύκολα και παντού, ενώ εξίσου ευέλικτη είναι κι η αποθήκευσή του. Από έτοιμες σαλάτες και συσκευασμένα τοστ και σάντουιτς, τα οποία υπάρχουν ήδη και στην Ελλάδα, μέχρι κανονικές μερίδες φαγητού ή φρούτα κομμένα, όλα έτοιμα για κατανάλωση. Η άνεση κι η διευκόλυνση του καταναλωτή είναι τα σημεία «κλειδιά», και για τον λόγο αυτό, τα μίνι μάρκετ αποτελούν την πρώτη επιλογή του για την αγορά τους. Οι millennials ψάχνουν να κερδίσουν χρόνο από τα πάντα, και το ίδιο ισχύει και για το φαγητό τους, οπότε τα μικρά καταστήματα της γειτονιάς τους θεωρούνται η ιδανική λύση για την πώληση των RTE προϊόντων.

Όλη η ιδέα βασίζεται στο γεγονός ότι μπορεί ένας καταναλωτής να αγοράσει ένα προϊόν και να ικανοποιήσει γρήγορα τη βασική ανάγκη του οργανισμού του, χωρίς όμως να κάνει εκπτώσεις στην ποιότητά του. Στο πλαίσιο αυτό, τα έτοιμα γεύματα που περιλαμβάνουν συνδυασμούς π.χ. κρέατος και λαχανικών ή/και αμύλου ή/και πρωτεΐνης, έχουν ήδη αρχίσει να κερδίζουν θέση στα ράφια των μίνι μάρκετ του εξωτερικού, με πολλές «αλυσίδες» να επενδύουν προς αυτή την κατεύθυνση. Είναι χαρακτηριστικό, άλλωστε, ότι σύμφωνα με σχετική έρευνα της Nielsen είναι σημαντική ακόμη κι η ξεχωριστή τοποθέτηση ενός τέτοιου ραφιού, το οποίο στα μεγαλύτερα καταστήματα μπορεί να μοιάζει και με ένα μικρό περίπτερο μέσα στο μίνι μάρκετ, το οποίο να αφορά μόνο αυτή την κατηγορία των προϊόντων.

Στο συσκευασμένο φαγητό επενδύουν στο εξωτερικό

Ready to EatΗ πλειονότητα των μίνι μάρκετ στις ΗΠΑ έχει εστιάσει πλέον στην πώληση έτοιμου φαγητού, ακόμη κι αν αυτό φορά και το γνωστό μας φαστ φουντ, αφού η λογική των multi καταστημάτων έχει «κυριαρχήσει» στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Τα μίνι μάρκετ είναι ταυτόχρονα και βενζινάδικα και καφέ κι εστιατόρια, κι η νέα τάση τα θέλει να γεμίζουν με σειρές φρέσκου, συσκευασμένου φαγητού. Η «αλυσίδα» Quick Trip για παράδειγμα προσφέρει στους πελάτες της τη δυνατότητα να δημιουργήσουν το δικό τους φαγητό, με σαλάτες που μπορεί να φτιάξει ο καθένας εντός του καταστήματος, αλλά και χοντ ντογκ σε πλαστικές συσκευασίες, τα οποία μπορούν να γεμίσουν με ό,τι επιθυμούν, στην ειδική γωνιά των καταστημάτων.

Αντίστοιχα, η «αλυσίδα» Pilot Flying J έχει δημιουργήσει τη δική της σειρά, με την ονομασία PJ Fresh, η οποία περιλαμβάνει πλήθος προϊόντων για τα ράφια των μίνι μάρκετ που διαθέτει, μεταξύ των οποίων ακόμη και σούπες έτοιμες για κατανάλωση. Έτοιμα γεύματα, από σαλάτες και σάντουιτς, μέχρι κανονικό φαγητό, το οποίο μπορεί να βάλει κανείς σε σχετικά μπολ και να το πάρει στο σπίτι του, διαθέτουν και τα Green Zebra, τα οποία κι αποτελούν από τα πλέον ανερχόμενα καταστήματα σε διάφορες Πολιτείες, ακριβώς χάρη σε αυτή την κατηγορία των προϊόντων τους.

Εταιρείες κολοσσοί εισέρχονται στην αγορά

Η αγορά του έτοιμου φαγητού υπολογίζεται πια ότι ανέρχεται σε δισεκατομμύρια ευρώ παγκοσμίως, κι έτσι αντιλαμβάνεται κανείς ότι η «μάχη» στην αγορά έχει ήδη «φουντώσει», με εταιρείες κολοσσούς να έχουν εισέλθει σε αυτή, επενδύοντας όλο και περισσότερο σε αυτή την κατηγορία προϊόντων. Ονόματα, όπως η Nestlé, η General Mills, η Heinz Company, η Unilever PLC, η Nomad Foods κι η McCain Foods Limited, διεκδικούν ήδη τα μεγαλύτερα μερίδια, λανσάροντας ολόκληρες σειρές προϊόντων, ειδικά στοχευμένες στο έτοιμο και γρήγορο φαγητό που μπορεί να αγοράσει κανείς σε μίνι μάρκετ.