Ο επανασχεδιασμός του καταστήματος μπορεί να δώσει ώθηση στις πωλήσεις

επανασχεδιασμόςTα καταστήματα της μικρής λιανικής αντιμετωπίζουν τα τελευταία χρόνια πολλά προβλήματα, τόσο εξαιτίας της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα όσο και λόγω του έντονου ανταγωνισμού, ο οποίος κι έχει αυξηθεί μέσα από τη δημιουργία μικρών καταστημάτων από τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Τα μίνι μάρκετ, τα καταστήματα ψιλικών, τα παντοπωλεία και τα περίπτερα δίνουν τη δική τους «μάχη» για να αντεπεξέλθουν στις δύσκολες συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί στην αγορά και, στο πλαίσιο αυτό, αναζητούν ιδέες για να «επιβιώσουν», να αναπτυχθούν, αλλά και να ξεχωρίσουν στις τοπικές κοινωνίες, προσφέροντας όφελος στους ιδιοκτήτες τους.

Ένα από τα σημεία «κλειδιά» στην προσπάθεια αυτή, λοιπόν, φαίνεται ότι είναι ο σχεδιασμός των καταστημάτων, καθώς όλοι οι ειδικοί συμφωνούν ότι ο χώρος στον οποίο εκθέτονται τα προϊόντα μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στην επιτυχία τους. Στο πρόσφατο συνέδριο Convenience Retailing της Boussias Communications, το συγκεκριμένο ζήτημα αναλύθηκε από την κα Αντωνία Σκαράκη, ιδρύτρια και διευθύνουσα σύμβουλο της A.S. Advertising, η οποία κι εξήγησε τη σημασία της αρχιτεκτονικής και της δομής χώρου, αλλά και το χτίσιμο του brand στα Convenience Stores. Έχοντας μεταξύ άλλων την εμπειρία του επανασχεδιασμού των καταστημάτων της αλυσίδας Kiosky’s, η κα Σκαράκη παρουσίασε τις αλλαγές που μπορούν να γίνουν σε ένα κατάστημα της μικρής λιανικής, ώστε να αλλάξει η εικόνα του και να γίνει πιο «φιλική» προς τους καταναλωτές.
Το περιοδικό «Mini Market & Μικρή Λιανική» μίλησε μαζί της για όλες τις λεπτομέρειες γύρω από το συγκεκριμένο ζήτημα. Επανασχεδιασμός

«Ένα από τα σημεία «κλειδιά» σε κάθε κατάστημα είναι η ευελιξία του, ώστε να μπορεί ανάλογα με την εποχή και τις ανάγκες να αλλάζει, διατηρώντας πάντα τον χαρακτήρα του.

Εφικτός ο επανασχεδιασμός του χώρου σε κάθε κατάστημα

Ένας από τους πιο συχνούς ανασταλτικούς παράγοντες για την ανακαίνιση ενός καταστήματος από τους ιδιοκτήτες της μικρής λιανικής είναι το μέγεθός του. Θεωρούν ότι στα πολλά μικρά σημεία δεν υπάρχουν πολλές δυνατότητες και καταφεύγουν στη λύση της απλής χωροθέτησης. Η κα Σκαράκη έχει διαφορετική άποψη και παρουσίασε σχετικά διαφορετικούς τύπους καταστήματος που θα μπορούσαν να έχουν θετική επίδραση στους πελάτες. Στο περιοδικό «Mini Market & Μικρή Λιανική» μίλησε για τον επανασχεδιασμό σε μικρούς χώρους, επισημαίνοντας ότι «είναι όχι απλώς εφικτός, είναι απαραίτητος. Μέχρι πρόσφατα, η μικρή λιανική δεν είχε ξεκάθαρο και συγκεκριμένο σχεδιαστικό προφίλ, ενώ ο σχεδιασμός του κάθε χώρου βασιζόταν σχεδόν αποκλειστικά στην ανάγκη χωροθέτησης. Καθώς όμως οι συνθήκες της αγοράς κι οι ανάγκες και συνήθειες των καταναλωτών αλλάζουν, κρίνεται επιτακτική προτεραιότητα πλέον ο επανασχεδιασμός που βασίζεται σε μια καινοτόμο ιδέα, υπηρετώντας ένα concept που αναγνωρίζεται ως η ουσιαστική ειδοποιός διαφορά του κάθε brand. Ειδικά στη σφαίρα του νοητικού, αυτό αποτελεί μία συνεχή πρόκληση. Οι νέες δημιουργικές δονήσεις που οδηγούν σε ένα χαρισματικό brand awareness είναι πάντα το ζητούμενο».

«Κλειδί» η ευελιξία του χώρου

επανασχεδιασμόςΠοια είναι όμως η σωστή χωροθέτηση σε ένα μίνι μάρκετ; Η ιδρύτρια της A.S. Advertising τόνισε ότι αν και κάθε κατάστημα είναι ξεχωριστό, ένα από τα σημεία «κλειδιά» είναι η ευελιξία του, ώστε να μπορεί ανάλογα με την εποχή και τις ανάγκες να αλλάζει, διατηρώντας πάντα τον χαρακτήρα του. «Εξαρτάται από τα συνολικά τετραγωνικά κάθε καταστήματος, καθώς και από τον προσανατολισμό του. Σαφώς, στη συνέχεια, αναδύεται η σχεδιαστική ανάγκη τυπολογίας, με συγκεκριμένες αποτυπώσεις αναφορικά με τον κάναβο που θα πρέπει να ακολουθηθεί. Η χωροθέτηση μπορεί -και πρέπει- να είναι ευέλικτη, να έχει flexibility όπως συχνά λέμε, αλλά πάντα οφείλει να υπηρετεί με απόλυτο τρόπο το concept που έχει επιλεχθεί με βάση τη στρατηγική», απάντησε χαρακτηριστικά. Επανασχεδιασμός

Ένα Case Study σε κατάστημα της μικρής λιανικής που «στήθηκε» με βάση τα παραπάνω, αποτελεί η αλυσίδα Kiosky’s, η οποία κι αριθμεί πλέον πάνω από 25 σημεία στην Αττική. Το γνωστό brand επανασχεδιάστηκε με βάση επιτυχημένα μοντέλα του εξωτερικού, για να γίνει πιο προσιτό στους Έλληνες καταναλωτές. Η μίξη προϊόντων ήταν ένας από τους βασικούς στόχους για τη νέα μορφή των εν λόγω καταστημάτων. Τα Kiosky’s όμως πήγαν αυτή τη λογική ένα «βήμα» πιο μακριά, προσθέτοντας ακόμη περισσότερες επιλογές για τους πελάτες τους και, πλέον, σε αυτά μπορεί να βρει κανείς μια σειρά από υπηρεσίες όπως:

  • Πληρωμή λογαριασμών (π.χ. Δημοσίου, τηλεπικοινωνιών, ασφάλισης)
  • Εστίαση (καφές, ροφήματα, φρέσκα προϊόντα σφολιάτας και σάντουιτς)
  • Κάβα (με αλκοολούχα και μη ποτά)
  • Είδη δώρων

Τα παραπάνω συνδυάζονται πια με τα υπόλοιπα προϊόντα της μικρής λιανικής σε έναν εύκολο κι ευέλικτο χώρο, με ξεχωριστά σημεία για κάθε «κομμάτι» του καταστήματος.
Εξ ίσου σημαντικό ρόλο, όμως, παίζει κι η δημιουργία του προσωπικού brand του καταστήματος, με προϊόντα που φέρνουν την επωνυμία του. Επανασχεδιασμός