Ανοδική πορεία ακολουθεί τα τελευταία χρόνια η κατηγορία των προϊόντων περιποίησης και καλλωπισμού στην ελληνική αγορά, σύμφωνα με κλαδική μελέτη της ICAP GRIF.
Οι πληθωριστικές πιέσεις των τελευταίων ετών οι οποίες οδηγούν στη μείωση του εισοδήματος των καταναλωτών σε όρους αγοραστικής δύναμης, η αύξηση στις τιμές των πρώτων υλών καλλυντικών και κατ’ επέκταση στην τελική τιμή των προϊόντων δυσχεραίνουν την απρόσκοπτη ανάπτυξη και ενίσχυση του τζίρου των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην αγορά καλλυντικών. Παρόλα αυτά και με τη βοήθεια των ανατιμήσεων, η αγορά εμφανίζει θετική “τροχιά”.
H Σταματίνα Παντελαίου, διευθύντρια Οικονομικών & Κλαδικών Μελετών της ICAP CRIF αναφέρει ότι οι ανατιμήσεις των προϊόντων βρέθηκαν στο απόγειό τους τη διετία 2022-2023. Ωστόσο, το 2024 οι πληθωριστικές πιέσεις στα εξεταζόμενα προϊόντα αποκλιμακώθηκαν, αλλά αρκετοί καταναλωτές έχουν στραφεί σε πιο προσιτές και οικονομικότερες επιλογές προϊόντων.
Σημαντικότεροι παράγοντες που επηρεάζουν τη ζήτηση των προϊόντων περιποίησης και ομορφιάς είναι οι τιμές πώλησης αυτών σε συνδυασμό με το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών, η διάρθρωση του πληθυσμού ανά φύλο και ηλικιακή ομάδα, η εποχικότητα, η διαφημιστική προβολή τους κ.ά.
Η Ελένη Δεμερτζή, senior manager της Διεύθυνσης Οικονομικών & Κλαδικών Μελετών της ICAP CRIF, αναφέρει ότι η αξία της συνολικής εγχώριας παραγωγής καλλυντικών (σε τιμές χονδρικής) παρουσίασε συνεχή αύξηση μετά το 2020, καταγράφοντας μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής περίπου 11% την περίοδο 2021-2024. Φυσικά, μέρος της ανόδου τροφοδοτείται και από τις ενισχυμένες εξαγωγές. Το μεγαλύτερο μερίδιο στην εγχώρια παραγωγή καλλυντικών, σε όρους αξίας, καταλαμβάνουν διαχρονικά τα προϊόντα περιποίησης δέρματος (προσώπου και σώματος) και ακολουθούν τα προϊόντα περιποίησης μαλλιών.
Παράλληλα, οι συνολικές πωλήσεις καλλυντικών (σε αξία) στην Ελλάδα κατέγραψαν συνεχή άνοδο τα τελευταία έτη. Ειδικότερα, το 2023 η συνολική αξία ενισχύθηκε κατά 12% περίπου, ενώ για το 2024 εκτιμάται μικρότερος ρυθμός αύξησης της αγοράς (+6% περίπου). Η ζήτηση καλύπτεται κατά κύριο λόγο από εισαγόμενα προϊόντα, οι πωλήσεις των οποίων κινούνται επίσης σε ανοδική τροχιά.
Βασικό στοιχείο που διαφοροποιεί τις εταιρείες του κλάδου αποτελούν τα κανάλια διανομής των προϊόντων τους. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της κλαδικής μελέτης της ICAP CRIF, το κανάλι της ευρείας διανομής εκτιμάται ότι κάλυψε περίπου το 32% της συνολικής αξίας των πωλήσεων καλλυντικών και ακολουθούν τα φαρμακεία και η επιλεκτική διανομή.
Όπως αναφέρει η κ. Δεμερτζή, παρότι το «φυσικό» κατάστημα παραμένει ισχυρό, πολλοί καταναλωτές έχουν στραφεί στην αγορά καλλυντικών μέσω του διαδικτύου (e-commerce). Το συγκεκριμένο κανάλι έχει ενισχύσει την παρουσία του στην αγορά, καθώς οι ηλεκτρονικές πωλήσεις καλλυντικών προσφέρουν πληθώρα επιλογών, ταχύτητα στις συναλλαγές και ευελιξία στον τρόπο παράδοσης. Το μερίδιο του εξεταζόμενου καναλιού κυμαίνεται περίπου στο 15% και αφορά τις ηλεκτρονικές πωλήσεις από όλα τα κανάλια διανομής.