Αυξάνονται οι «ψαγμένες» αγορές

Οι νέες πηγές ενημέρωσης και η πολυκαναλική λήψη πληροφοριών σε σχέση με τη διατροφή έχει οδηγήσει επίσης και σε πιο «ψαγμένες» αγορές από τους Έλληνες καταναλωτές. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΕΛΚΑ για τις βασικές διατροφικές τάσεις των καταναλωτών, ο βασικός λόγος επιλογής τροφών είναι οι ευεργετικές ιδιότητες για την υγεία. Το 56% του κοινού επιλέγει τροφές με ευεργετικές ιδιότητες για την υγεία του και το 57% ψάχνει ενεργά για πληροφορίες σε σχέση με τις τροφές. Το 63% δηλώνει ότι γενικά προσέχει τη διατροφή του, αλλά αντίθετα το 50% καταγράφει αρνητικές συνήθειες, όπως το «τσιμπολόγημα» μεταξύ των γευμάτων. Τέλος, το 69% επιλέγει εποχικά φρούτα και λαχανικά, αναδεικνύοντας ένα από τα πλεονεκτήματα που έχει η ελληνική αγορά τροφίμων. Οι τάσεις αυτές έρχονται βέβαια σε αντίθεση με την επίδραση που άσκησε κι ασκεί η οικονομική κρίση, καθώς από τη μία πλευρά ο καταναλωτής προσπαθεί να ακολουθήσει μία συγκεκριμένη πιο υγιεινή διατροφή, αλλά από την άλλη πλευρά προσπαθεί να εξισορροπήσει τις επιλογές του με το διαθέσιμο εισόδημα που έχει, εξ ου και οι αντιφάσεις σε υγιεινές επιλογές, όπως τα φρούτα και τα λαχανικά.

Το 56% των καταναλωτών επιλέγει τροφές με ευεργετικές ιδιότητες για την υγεία του και το 57% ψάχνει ενεργά για πληροφορίες σε σχέση με τα τρόφιμα.

Η «απάντηση» των εταιρειών

Τα νέα δεδομένα στις καταναλωτικές συνήθειες παραδέχονται ουσιαστικά κι οι ίδιες οι εταιρείες τροφίμων, αλλάζοντας τις προτεραιότητές τους για τα επόμενα χρόνια, ώστε να προσαρμοστούν στην εξυπηρέτηση της νέας γενιάς καταναλωτών. Όπως προέκυψε και από το 8ο συνεδρίου του ΙΕΛΚΑ «Shopper Anatomy», όπου πραγματοποιήθηκε live έρευνα μεταξύ των 130 στελεχών του Λιανεμπορίου και της Βιομηχανίας τροφίμων, η κατανόηση των νέων αναγκών του καταναλωτή σημειώθηκε ως πολύ σημαντική προτεραιότητα για τη συντριπτική πλειοψηφία των ερωτηθέντων, σε ποσοστό 98%. Είναι σαφές άλλωστε ότι πέρα από τις αλλαγές που καταγράφονται τα τελευταία χρόνια στην ελληνική κοινωνία, λόγω της οικονομικής κρίσης, η αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο που σχετίζεται τόσο με την ανάπτυξη των νέων τεχνολογιών, όσο και με την παγκοσμιοποιήση.

Πιο συγκεκριμένα, μέσα σε αυτό το πλαίσιο υψηλής προτεραιότητας, οι σημαντικότερες προκλήσεις που καλούνται να διαχειριστούν οι επιχειρήσεις σε σχέση με τον καταναλωτή αφορούν επιδράσεις που σχετίζονται με τη μακροχρόνια οικονομική κρίση και τις αλλαγές συμπεριφοράς-διατροφής, με τα στοιχεία να δείχνουν τα εξής:

  • Το 59% των στελεχών των εταιρειών τροφίμων θεωρεί σημαντικότερη πρόκληση σε σχέση με τον Έλληνα καταναλωτή το μειωμένο εισόδημα σε ποσοστό 59%.
  • Ακολουθεί η αυξανόμενη ζήτηση προσφορών κι εκπτώσεων σε ποσοστό 51%.
  • Τρίτος σημαντικότερος παράγοντας θεωρούνται οι αλλαγές στις αγοραστικές συνήθειες σε ποσοστό 45%.

Η βιασύνη και η αλλαγή στο ρυθμό ζωής κρίνονται ως προτεραιότητα από το 35% των στελεχών. Σημαντικός παράγοντας και οι αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες, σύμφωνα με το 30%. Αντίθετα, άλλες τάσεις, όπως οι δημογραφικές αλλαγές, οι αλλαγές σε μάρκες και καταστήματα και οι αλλαγές στα κανάλια επικοινωνίας δεν αξιολογούνται ως σημαντικές.

Η ευκολία «κερδίζει» την τιμή

Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες ήταν κι οι απόψεις που καταγράφηκαν στο συνέδριο του ΙΕΛΚΑ και σε σχέση με το ποιες θεωρούν ότι είναι σήμερα οι προτεραιότητες από την πλευρά του καταναλωτή οι ίδιες οι επιχειρήσεις του κλάδου των τροφίμων. Παρότι, λοιπόν, το μειωμένο εισόδημα των πολιτών καταγράφεται ως η σημαντικότερη πρόκληση, οι χαμηλές τιμές δεν θεωρούνται πλέον το σημαντικότερο πρόβλημα και καταλαμβάνουν την 3η θέση με ποσοστό 44%, πίσω από την άνεση, ευκολία και ταχύτητα αγορών (convenience) με 50% και τα ποιοτικά προϊόντα με 48%.

Υψηλή θέση καταλαμβάνουν επίσης τα φρέσκα προϊόντα (30%) και η προσωποποιημένη πληροφόρηση-εξυπηρέτηση (30%) που είναι πλέον εφικτή με τις νέες ψηφιακές τεχνολογίες. Φαίνεται ότι το ζητούμενο είναι όλο και περισσότερο μια πιο καλή και ποιοτική αγοραστική εμπειρία, τόσο κατά τη διάρκεια της αγοράς, όσο και κατά τη χρήση των προϊόντων. Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι οι προσφορές και εκπτώσεις καταλαμβάνουν μόλις την 9η θέση, δίνοντας μία ακόμα ένδειξη σταδιακού κορεσμού του συγκεκριμένου φαινομένου.