Σε διαρκή άνοδο οι online πωλήσεις. Με αύξηση πωλήσεων 56% «έτρεξαν» το 2021 τα online μάρκετ, δείχνοντας ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελεί πρόκληση και για τη μικρή λιανική, η οποία θα πρέπει σταδιακά να αρχίσει να επενδύει προς αυτήν την κατεύθυνση.

Του Στέλιου Ασλανίδη

Το διαδίκτυο χτυπάει την «πόρτα» των μίνι μάρκετ

Το ψηφιακό κανάλι αγορών έχει αρχίσει να γίνεται δημοφιλές ακόμη και για κορυφαία προϊόντα των φυσικών καταστημάτων.

O νέος ανταγωνιστής του επαγγελματία της μικρής λιανικής έρχεται από το διαδίκτυο, αφού τα online μάρκετ έχουν αρχίσει να καθιερώνονται στην αγορά, αυξάνοντας διαρκώς την πελατεία τους. Η πανδημία του κορωνοϊού οδήγησε, αναγκαστικά, πολλούς καταναλωτές σε ιντερνετικές λύσεις, με αποτέλεσμα πολλοί από αυτούς να συνεχίζουν να αγοράζουν με τον ίδιο τρόπο και μήνες μετά τις άρσεις των μέτρων για τη μετακίνηση. Το online μάρκετ δίνει μία έξτρα ευκολία στους καταναλωτές, αλλά ακόμη δεν έχει καταφέρει να ανταποκριθεί πλήρως στις απαιτήσεις, γεγονός που δείχνει και μία «κάμψη» στην αγορά. Οι εκτιμήσεις των ειδικών, όμως, σημειώνουν ότι μελλοντικά αυτό θα αλλάξει και η οργάνωση του διαδικτυακού μάρκετ, θα δώσει νέα ώθηση στις πωλήσεις του. Ως εκ τούτου, φαίνεται ότι και τα καταστήματα της μικρής λιανικής θα πρέπει να στραφούν προς αυτή την κατεύθυνση, είτε ενσωματώνοντας τις online πωλήσεις στις υπηρεσίες τους, είτε αναζητώντας άλλες αντίστοιχες διεξόδους, που θα καλύπτουν τους online αγοραστές.

Πρόκληση ο ψηφιακός μετασχηματισμός και για τη μικρή λιανική

Η ραγδαία ανάπτυξη των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ εν μέσω πανδημίας και η εξάπλωση της κατ’ οίκον διανομής από πλατφόρμες όπως το e-food έχει ήδη διαμορφώσει ένα νέο ανταγωνιστικό περιβάλλον, το οποίο «χτυπάει» πια και την «πόρτα» της μικρής λιανικής.  Ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι πλέον πρόκληση ακόμα και για μικρές επιχειρήσεις, όπως τα μίνι μάρκετ, καθώς αποτελεί όχι μια πολυτέλεια αλλά μια προϋπόθεση επιβίωσης στον σκληρό ανταγωνισμό. Στη χώρα μας, οι τράπεζες βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο ψηφιακής μετάπτωσης, ενώ και οι επιχειρήσεις προχωρούν τον ψηφιακό τους εκσυγχρονισμό, δίνοντας έμφαση στη δημιουργία ολοκληρωμένων εναλλακτικά ψηφιακών καναλιών πώλησης.

Περισσότεροι από 5,5 εκατομμύρια Έλληνες αγοράζουν πλέον διαδικτυακά, με την ανάπτυξη των online πωλήσεων να συνεχίζεται με έντονους ρυθμούς.

Η αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα, σύμφωνα με εκτιμήσεις του καθηγητή Ηλεκτρονικού Επιχειρείν στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο, Γιώργου Δουκίδη, εκτινάχθηκε στα 14 δις ευρώ για το 2021. Περισσότεροι από 5,5 εκατομμύρια Έλληνες αγοράζουν πλέον διαδικτυακά, ενώ 18.000 ελληνικές επιχειρήσεις έχουν ένα ολοκληρωμένο και σύγχρονο ψηφιακό κανάλι πώλησης, νούμερο που μπορεί να ανέβει άμεσα στις 30.000 επιχειρήσεις. Το φυσικό κανάλι ενισχύει το ψηφιακό και λειτουργεί υποστηρικτικά σε αυτό. Σε καμία περίπτωση ανταγωνιστικά. Είναι αποδεδειγμένο, ωστόσο, πως τα ψηφιακά μέσα έχουν τη δύναμη να μετατρέπουν την εμπειρία του χρήστη σε πρόκληση και αυτός είναι και ένας από τους βασικότερους λόγους που επιτάσσουν τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό και των φυσικών καταστημάτων.

Μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης στο ηλεκτρονικό μάρκετ

Όλες οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, πλην της Lidl, αλλά και οι μεσαίες διαθέτουν πλέον ηλεκτρονικό κανάλι πωλήσεων, με το e-εμπόριο να αποτελεί, πια, τη νέα κανονικότητα για τον κλάδο. Τα περιθώρια ανάπτυξης παραμένουν όμως τεράστια, αφού η ανάπτυξη είναι μεν μεγάλη, αλλά και ταυτόχρονα χαμηλή ως ποσοστό επί του συνόλου των πωλήσεων τροφίμων, αφού και οι επαγγελματίες της μικρής λιανικής τώρα έχουν αρχίσει να κάνουν τα πρώτα βήματα στην ψηφιακή εποχή.

Όπως ανέφερε ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, κ. Κωνσταντίνος Μαχαίρας, οι ηλεκτρονικές πωλήσεις στο τρόφιμα θα έχουν χαμηλή ανάπτυξη και θα παραμείνουν στο 3% του κλάδου, κοντά στα 300 εκατ. ευρώ για το 2022. «Το συγκεκριμένο ποσοστό δεν ανταποκρίνεται στη δυναμικότητα του κλάδου. Θα επιστρέψει στην ανάπτυξη το 2024 αγγίζοντας το 5%», τόνισε ο πρόεδρος του ΙΕΛΚΑ και επισημαίνοντας τα εξής: «Η φετινή χρονιά θα δώσει χρόνο στους λιανέμπορους να βελτιώσουν τις αδυναμίες τους και τις υπηρεσίες τους, ανταποκρινόμενοι άμεσα στις απαιτήσεις των καταναλωτών και στους πελάτες να ενημερώνονται και να επιλέγουν σωστά τα προϊόντα τους, στην καλύτερη τιμή. Χρειάζεται χρόνος προσαρμογής και βελτίωσης υπηρεσιών για όλους τους λιανέμπορους στο ηλεκτρονικό κατάστημα. Ή θα ανταποκριθούν ή θα μείνουν θεατές».

Αύξηση πωλήσεων 56% το 2021

Τα νούμερα για το 2021 επιβεβαίωσαν, πάντως, την απόλυτα ανοδική τάση του κλάδου, αφού η αύξηση των πωλήσεων στα online μάρκετ, έφθασε το 56% σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Convert Group, η συνολική αξία των αγορών από τα online σούπερ μάρκετ άγγιξε τα 255 εκατ., ευρώ σε τιμές λιανικής συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ. Οι κατηγορίες προϊόντων που κατέγραψαν τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων είναι οι εξής: +101% σε προϊόντα για κατοικίδια, +84% σε προϊόντα αρτοποιίας, +76% σε ποτά και αναψυκτικά, +75% σε καλλυντικά και είδη περιποίησης, +69% σε χαρτικά και είδη καθαρισμού, +68% σε φρέσκα τρόφιμα, +67% σε κατεψυγμένα τρόφιμα, +64% σε συσκευασμένα τρόφιμα και +51% σε προϊόντα περιποίησης και τρόφιμα για βρέφη και παιδιά.

Το 57% των καταναλωτών κάνει το μεγαλύτερο μέρος των αγορών του από το φυσικό κατάστημα και τις συμπληρώνει με μικρές ηλεκτρονικές παραγγελίες.

Σημειώνεται ότι η κατηγορία των φρέσκων τροφίμων επέφερε το 34% των ετήσιων πωλήσεων του κλάδου, εν αντιθέσει με την κατηγορία των προϊόντων για κατοικίδια, η οποία ενώ γνώρισε τη μεγαλύτερη ανάπτυξη, συγκριτικά με το προηγούμενο έτος, επέφερε μόλις το 1% της αξίας των ετήσιων πωλήσεων του κλάδου. Κατά τη διάρκεια ολόκληρου του έτους, ο μέσος καταναλωτής αγόρασε 36,9 προϊόντα σε κάθε παραγγελία του, ξοδεύοντας 78,20 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ. Περίπου τα 14 από αυτά τα προϊόντα ανήκουν στην κατηγορία των φρέσκων τροφίμων. Η μείωση που καταγράφεται στον αριθμό των προϊόντων που περιλαμβάνονται σε κάθε παραγγελία μαζί με την ταυτόχρονη αύξηση των συνολικών παραγγελιών, επιβεβαιώνει την πλέον τάση των καταναλωτών για διεκπεραίωση μικρότερων αλλά και συχνότερων παραγγελιών από το online κανάλι.