Το διαδίκτυο έχει αρχίσει να εισέρχεται πλέον σε μεγάλο βαθμό και στα καταστήματα της μικρής λιανικής, προσφέροντας στους επαγγελματίες του κλάδου μια σειρά από υπηρεσίες, πολλές από τις οποίες είναι πια απαραίτητες για την ανάπτυξη των επιχειρήσεών τους.

Του Βάιου Τασούλα

Η τεχνολογία «εργαλείο» για τη μικρή λιανική

Tα καταστήματα της μικρής λιανικής έχουν αρχίσει να περνούν τα τελευταία χρόνια σε μια νέα περίοδο, κατά την οποία αλλάζουν οι καταναλωτικές τάσεις και τα προϊόντα στα ράφια τους, ενώ παράλληλα οι ίδιοι οι επαγγελματίες εξοικειώνονται πλήρως με τις νέες τεχνολογίες. Η πανδημία του κορωνοϊού μάλιστα ανέδειξε ακόμη περισσότερο τη χρησιμότητα του internet, αφού ο κόσμος σταμάτησε να κυκλοφορεί στους δρόμους και βρέθηκε πίσω από τον υπολογιστή του, να κάνει αγορές ακόμη και στα ψώνια του σούπερ και του μίνι μάρκετ. Το διαδίκτυο καθιερώνεται έτσι ως ένα από τα πιο σημαντικά «εργαλεία» για την ανάπτυξη των καταστημάτων της μικρής λιανικής στα επόμενα χρόνια, τόσο για την επικοινωνία και τις πωλήσεις των προϊόντων, όσο και για την καλύτερη οργάνωσή τους και τη διευκόλυνση των εργαζομένων.

Υπάρχουν πια μίνι μάρκετ με σελίδες στο Facebook και το Instagram, με εκατοντάδες ακολούθους και επαγγελματικές φωτογραφίες προϊόντων.

Απαραίτητη η παρουσία στη Google

Η παρουσία των μίνι μάρκετ στους χάρτες της Google θεωρείται πλέον απαραίτητη, αφού πρόκειται για μία δωρεάν υπηρεσία, η οποία μπορεί να φέρει νέους πελάτες σε ένα κατάστημα. Μία απλή καταχώριση στο Google Maps θα εμφανίζει για πάντα το σημείο του καταστήματος, για οποιονδήποτε κι αν αναζητήσει ένα μίνι μάρκετ ή ένα παντοπωλείο στη συγκεκριμένη περιοχή, δίνοντάς του έτσι τη δυνατότητα να το βρει άμεσα στον χάρτη.

Η Google μάλιστα έχει διευκολύνει απόλυτα τη συγκεκριμένη διαδικασία τα τελευταία χρόνια, επιτρέποντας στον καθένα, ακόμη κι αν δεν είναι ιδιαίτερος γνώστης του κόσμου του διαδικτύου, να αναδείξει τη δική του επιχείρηση. Το μόνο που χρειάζεται είναι ένα Gmail, το οποίο δημιουργείται επίσης δωρεάν και πάρα πολύ εύκολα, ακολουθώντας τα «βήματα» που αναφέρονται διαρκώς για τη συγκεκριμένη διαδικασία. Καλό θα είναι μάλιστα, οι επαγγελματίες του κλάδου να ενισχύσουν τα προφίλ τους στους χάρτες της Google, αφού για παράδειγμα η χρήση φωτογραφιών είναι δεδομένο ότι θα αποτελέσει ένα επιπλέον κίνητρο για τον καταναλωτή, που ψάχνει μέσω του διαδικτύου το προϊόν που θέλει να αγοράσει. Η αξία του εγχειρήματος αυξάνεται μάλιστα, λόγω της διαρκούς χρήσης του Google maps και ως GPS, αφού αρκετοί άνθρωποι αναζητούν καταστήματα σε περιοχές μακριά από το σπίτι τους και φυσικά το ίδιο ισχύει σε υπερθετικό βαθμό και για τους τουρίστες, που στην Ελλάδα είναι εκατομμύρια.

Προωθήσεις και προσφορές μέσα από τα social media

Η «εκτόξευση» των online αγορών ήταν μία από τις κορυφαίες αλλαγές που κατεγράφησαν εν μέσω κορωνοϊού και η τάση αυτή θα συνεχιστεί, με το Facebook και το Instagram να παίζουν τον δικό τους ρόλο. Μία από τις νέες συνήθειες των καταναλωτών, που θα καθιερωθεί τα επόμενα χρόνια, είναι να ψωνίζουν διαδικτυακά. Αυτό όμως θα αφορά σε πρώτη φάση και την απλή επιλογή των προϊόντων μέσω του διαδικτύου, σε καταστήματα όπως τα μίνι μάρκετ, όπου σπάνια υπάρχει η δυνατότητα του e-shop. Με πιο απλά λόγια, οι καταναλωτές θα τσεκάρουν τα καταστήματα και τα προϊόντα τους ακόμη και σε πλατφόρμες όπως το Facebook και το Instagram, ώστε στη συνέχεια να κάνουν στοχευμένα τις αγορές τους.

Στο πλαίσιο αυτό, όλο και περισσότερα μίνι μάρκετ αποκτούν παρουσία στα social media, προβάλλοντας επιτυχώς υπηρεσίες όπως το delivery, αλλά και νέα προϊόντα που φτάνουν στα ράφια, καθώς και προσφορές και εκπτώσεις που «τρέχουν» ανά τακτά χρονικά διαστήματα για να δελεάσουν τους πελάτες τους. Όπως έδειξαν άλλωστε και πρόσφατα στοιχεία έρευνας του ΙΕΛΚΑ, τα social media όλο και πιο έντονα θα διαμορφώνουν τις επιλογές του καταναλωτικού κοινού, με τις αγορές τροφίμων, τη μαγειρική και την κατανάλωση να συνδέονται με το internet. Το 53% του κοινού μαγειρεύει σήμερα έχοντας ανοιχτό το κινητό δίπλα για να βλέπει συνταγές, ενώ το 26% έχει ρωτήσει ενεργά συμβουλές μέσω των social media. Το ίδιο ισχύει όμως και για τις αγορές στα είδη μάρκετ, με το διαδίκτυο να αποτελεί την απόλυτα ανερχόμενη πηγή ενημέρωσης για προσφορές και εκπτώσεις, κερδίζοντας έδαφος έναντι της τηλεόρασης και των φυλλαδίων, που αποτελούν κυρίως «εργαλεία» για τα σούπερ μάρκετ. Πιο συγκεκριμένα, η σχετική έρευνα ανέδειξε ως κύρια κανάλια τα ενημερωτικά φυλλάδια με 53%, την τηλεόραση με 46% και το διαδίκτυο με 29% (συνολικά 42% εάν προστεθεί και το κινητό τηλέφωνο). Διαχρονικά φαίνεται, λοιπόν, ότι τα πρώτα δύο κανάλια (φυλλάδια και τηλεόραση) παρουσιάζουν μικρή κάμψη, ενώ κερδίζουν έδαφος οι νέες τεχνολογίες, όπως το διαδίκτυο, με την άνοδο να υπολογίζεται από 26% σε 42%.

Αυξάνονται τα μίνι μάρκετ σε Facebook και Instagram

Η δυνατότητα προώθησης της επιχείρησης, αλλά και συγκεκριμένων προϊόντων, προσφορών ή και εκπτώσεων μέσω του διαδικτύου, έχει αυξήσει σε σημαντικό βαθμό και την παρουσία των μίνι μάρκετ, στο Facebook και το Instagram. Όλοι έχουμε εξοικειωθεί λίγο πολύ με τις εν λόγω πλατφόρμες των social media και έτσι η χρήση τους για την υποστήριξη των επιχειρήσεων, ακόμη και της μικρής λιανικής, θεωρείται μια πολύ εύκολη διαδικασία, την οποία υιοθετούν πια όλο και περισσότεροι επαγγελματίες του κλάδου. Μια γρήγορη αναζήτηση σε Facebook και Instagram αποδεικνύει πια ότι υπάρχουν πάρα πολλά μίνι μάρκετ, παντοπωλεία και καταστήματα ψιλικών, που αναδεικνύουν τα σημεία τους και τα προϊόντα τους μέσω του διαδικτύου. Κάποια από αυτά, μάλιστα, έχουν ήδη φθάσει και σε ακόμη πιο υψηλό επίπεδο, προσελκύοντας εκατοντάδες ακολούθους στις σελίδες τους και προχωρώντας ακόμη και σε επαγγελματικές φωτογραφήσεις των προϊόντων τους, στα ράφια και τα ψυγεία.