Οι online αγορές οδηγούν τα μίνι μάρκετ στα e-shop

Οι online αγορές «εκτοξεύτηκαν» την περίοδο της πανδημίας του κορωνοϊού και όλες οι σχετικές έρευνες δείχνουν, ότι και οι Έλληνες καταναλωτές θα συνεχίσουν να αγοράζουν μέσω του διαδικτύου και τα προϊόντα των σούπερ και μίνι μάρκετ. Η μεγάλη διάδοση του ηλεκτρονικού εμπορίου στον γενικό πληθυσμό της Ελλάδας επιβεβαιώνεται και από τα ευρήματα έρευνας που πραγματοποίησε ο GRECA σε συνεργασία με την εταιρεία ερευνών Trueberries. Συγκεκριμένα, η συντριπτική πλειονότητα (95%) του πληθυσμού έχει πραγματοποιήσει τουλάχιστον 1 online αγορά τους τελευταίους 12 μήνες, ενώ μόλις 5% του πληθυσμού δηλώνει ότι δεν έχει πραγματοποιήσει online αγορά τους τελευταίους 12 μήνες.

Για το 60% του συνολικού πληθυσμού (62% ανάμεσα στους online shoppers) το online shopping θα συνεχίσει να υπάρχει στην καθημερινότητά του με τον ίδιο ρυθμό, ενώ ένα 14% δηλώνει ότι θα αυξήσει τη συχνότητα των online αγορών. Συνολικά, λαμβάνοντας υπόψη κι όσους δηλώνουν ότι θα το περιορίσουν, το online shopping θα συνεχίσει να αφορά το 94% του πληθυσμού. Ταυτόχρονα, το 14% του πληθυσμού δηλώνει έτοιμο να αυξήσει τη συχνότητα των online αγορών του. Ανάμεσα στο κοινό που δηλώνει έτοιμο να επιταχύνει τη μεταφορά των αγορών του στο online περιβάλλον, εμφανίζονται ελαφρώς περισσότερες γυναίκες, σημαντικά περισσότεροι καταναλωτές ηλικίας 18-34, καθώς και κάτοικοι σε περιοχές εκτός Αθήνας και Θεσσαλονίκης.

Το διαδίκτυο προσφέρει πλέον και λύσεις στη μικρή λιανική, που αφορούν στην καλύτερη οργάνωση του καταστήματος και στην ευκολία της καθημερινότητας του επαγγελματία.

Το delivery και τα ηλεκτρονικά είδη παρουσιάζουν αισθητά μεγαλύτερη μεταφορά των αγορών στο online περιβάλλον. Σχεδόν 1 στις 2 online αγορές (48%) αφορά delivery φαγητού ή καφέ, αλλά εστιάζοντας στο υπόλοιπο 52% των ετήσιων συναλλαγών, 1 στις 2 αγορές αφορά σούπερ μάρκετ, ρούχα, είδη φαρμακείου ή ηλεκτρονικά είδη. Η ξαφνική «εκτόξευση» των online πωλήσεων έφερε έτσι και τα πρώτα e-shop στην κατηγορία του μίνι μάρκετ και των ψιλικών στην Ελλάδα. Μέχρι πρότινος μόνο γνωστές «αλυσίδες» της αγοράς, όπως τα «Kiosky’s» και τα «Mini Stop» διέθεταν στους πελάτες τους σχετικές υπηρεσίες, αλλά πλέον η εικόνα έχει αρχίσει να αλλάζει. Τα πρώτα e-shop από μεμονωμένα μίνι μάρκετ είναι γεγονός και όλα δείχνουν ότι τα επόμενα χρόνια θα αυξηθεί ο αριθμός τους, αλλά και η ζήτηση για online πωλήσεις και στα προϊόντα του μίνι μάρκετ. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε, ότι εταιρείες delivery, όπως η e-food και η Wolt, δημιουργούν πια τα δικά τους dark stores, για να αποτελέσουν ένα κανάλι online πώλησης στη μικρή λιανική.

«Όπλο» και στην οργάνωση των καταστημάτων το διαδίκτυο

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι πλέον πρόκληση ακόμα και για μικρές επιχειρήσεις, όπως τα μίνι μάρκετ, καθώς δεν αποτελεί πολυτέλεια αλλά προϋπόθεση επιβίωσης στον σκληρό ανταγωνισμό. Το διαδίκτυο προσφέρει όμως και λύσεις στη μικρή λιανική, που αφορούν στην καλύτερη οργάνωση του καταστήματος και στην ευκολία της καθημερινότητας του επαγγελματία του κλάδου. Μια σειρά από τους λεγόμενους «ψηφιακούς βοηθούς» είναι διαθέσιμη πλέον και στην Ελλάδα, επιτρέποντας στους ιδιοκτήτες των καταστημάτων, να κάνουν τις πωλήσεις τους με barcode, να αναλύσουν στατιστικά για τον τζίρο και το καθαρό κέρδος τους, να ελέγξουν το προσωπικό τους και γενικά να βελτιώσουν τον έλεγχο της επιχείρησής τους. Ταυτόχρονα βοηθάνε στο να αποφεύγονται λάθη σε τιμές και συναλλαγές, αλλά και στην καταγραφή των χιλιάδων κωδικών που υπάρχουν μέσα σε ένα μίνι μάρκετ, καθώς και τις όποιες ελλείψεις παρατηρούνται σε συγκεκριμένα προϊόντα, ώστε να γίνουν και οι σχετικές παραγγελίες. Τα τελευταία χρόνια άλλωστε, με τον ανταγωνισμό να αυξάνεται προς όλες τις κατευθύνσεις, η οργανωτική δομή, η κατανομή καθηκόντων και η διαχείριση του χρόνου μετατρέπονται σε απαραίτητες ενέργειες, ώστε ένα κατάστημα της μικρής λιανικής να ακολουθήσει μια αναπτυξιακή πορεία.