Σούπερ μάρκετ: Νέο ωράριο από τις 7 το πρωί μέχρι τις 10 το βράδυ 

Η NielsenIQ (NIQ), σε συνεργασία με το World Data Lab (WDL), δημοσίευσε πρόσφατα έρευνα σχετικά με τις καταναλωτικές δαπάνες ανά γενιά, με επίκεντρο τη Γενιά Χ (γεννημένοι 1965–1980). Σύμφωνα με την έκθεση με τίτλο «The XFactor: Πώς η Γενιά Χ οδηγεί αθόρυβα τρισεκατομμύρια σε καταναλωτικές δαπάνες», οι Έλληνες της Γενιάς Χ ευθύνονται για περίπου το 25% της συνολικής κατανάλωσης στη χώρα, ποσοστό που ξεπερνά ελαφρώς τον παγκόσμιο μέσο όρο. Σε διεθνές επίπεδο, η Γενιά Χ αντιπροσωπεύει το 24% της καταναλωτικής δαπάνης, με αγοραστική δύναμη 15,2 τρισ. δολάρια – σχεδόν διπλάσια από το σύνολο της κατανάλωσης της Κίνας. Οι προβλέψεις δείχνουν ότι έως το 2035 οι ετήσιες δαπάνες θα αγγίξουν τα 23 τρισ. δολάρια. Στην Ελλάδα και παγκοσμίως, οι τομείς με τη μεγαλύτερη αναμενόμενη αύξηση για την επόμενη πενταετία είναι:

  • Τρόφιμα και μη αλκοολούχα ποτά

  • Ομορφιά και προσωπική φροντίδα

  • Αλκοολούχα ποτά

Στάση απέναντι στις μάρκες

Η έρευνα αποκαλύπτει ότι οι Έλληνες καταναλωτές, ανεξαρτήτως γενιάς, δεν δείχνουν μεγάλη αφοσίωση σε γνωστά brands.

  • Μόλις 30% δηλώνει προτίμηση σε επώνυμα προϊόντα.

  • Το 40% αγοράζει ό,τι χρειάζεται χωρίς έμφαση στη μάρκα.

  • Το 17% προτιμά μικρότερα brands, ποσοστό υψηλότερο από το 13% του παγκόσμιου μέσου όρου.

Οικονομική συμπεριφορά

Η Γενιά Χ στην Ελλάδα κρατά πιο συντηρητική στάση στα οικονομικά της:

  • Το 66% δηλώνει ότι έχει χρήματα μόνο για τα απαραίτητα (έναντι 46% παγκοσμίως).

  • Μόνο το 3% αισθάνεται ελεύθερο να ξοδεύει (έναντι 11% διεθνώς).

  • Είναι λιγότερο πιθανό να επενδύσουν σε premium προϊόντα σε σχέση με άλλες γενιές.

Τεχνολογία και ιδιωτικότητα

Η Γενιά Χ στην Ελλάδα δείχνει επιφυλακτικότητα στην υιοθέτηση νέων τεχνολογιών:

  • Μόλις 13% επιτρέπει σε «έξυπνες» συσκευές να κάνουν αυτόματες παραγγελίες (35% παγκοσμίως).

  • Το 20% χρησιμοποιεί wearables που παρακολουθούν συνήθειες (38% παγκοσμίως).

  • Το 59% αποφεύγει να μοιράζεται προσωπικά δεδομένα σε ψηφιακές πλατφόρμες, λόγω ανησυχιών για την ιδιωτικότητα.