«Φρένο» στη δυναμική της ιδιωτικής ετικέτας

Οι καταναλωτικές τάσεις των MillennialsΤα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζουν να κερδίζουν «έδαφος» στις προτιμήσεις των καταναλωτών, καταλαμβάνοντας πλέον σχεδόν το 30% των προτιμήσεών τους, αφού, ειδικά στο σούπερ μάρκετ, ένα στα τρία προϊόντα που επιλέγουν είναι private label.

Σύμφωνα με έρευνα του Ερευνητικού Εργαστηρίου Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, το 29,1% των προϊόντων που αγοράζουν κατά μέσο όρο οι καταναλωτές από το σούπερ μάρκετ είναι ιδιωτικής ετικέτας. Το ποσοστό παρουσιάζεται, μάλιστα, ενισχυμένο σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, αφού το 2017 το αντίστοιχο μερίδιο ήταν 28,3%, το 2015 28,9%, το 2014 28,2% και το 2011, αρκετά χαμηλότερο, στο 21,5%, με μοναδική εξαίρεση το 2016, οπότε και κατεγράφη το υψηλότερο επίπεδο στην αγορά, με ποσοστό της τάξης του 31,5%.

Όσον αφορά, πάντως, τη νέα γενιά καταναλωτών, η «δυναμική» των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας δεν είναι αντίστοιχη, καθώς δεν καθορίζει τις επιλογές τους, όπως στις μεγαλύτερες γενιές. Συγκεκριμένα, η μελέτη του ΙΕΛΚΑ καταγράφει ότι η τάση για τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αλλάζει στους νέους βασικούς αγοραστές, με το ποσοστό των καταναλωτών που επιλέγει κατάστημα σουπερμάρκετ βάσει προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας να είναι 43%, ενώ το ποσοστό στους millennials και τους xennials να πέφτει στο 17% και το 25% αντίστοιχα.
Αυτές οι αντιλήψεις αντικατοπτρίζονται και στα συναισθήματά τους γύρω από την αγοραστική εμπειρία. Συγκεκριμένα, τόσο οι millennials όσο κι οι xennials απολαμβάνουν λιγότερο τις αγορές στο σουπερμάρκετ σε σχέση με το μέσο όρο. Αυτό το εύρημα σχετίζεται με τη διαφορετική κατανομή του χρόνου που έχει αυτό το αγοραστικό κοινό, καθώς δίνει προτεραιότητα σε άλλες δραστηριότητες κι όχι στην αγορά τροφίμων.

Η γενιά του Ίντερνετ και των social media

Οι καταναλωτικές τάσεις των MillennialsΕπιπλέον, μία βασική διαφοροποίηση της γενιάς των Millennials, η οποία καταδεικνύει το διαφορετικό και ψηφιακό περιβάλλον στο οποίο έχει ενηλικιωθεί, είναι ότι όλο και περισσότερο απομακρύνεται από την τηλεοπτική διαφήμιση, επιλέγοντας εναλλακτικά μέσα, όπως η επικοινωνία μέσω texting σε ποσοστό 49% και μέσω social media σε ποσοστό 43%. Την ίδια στιγμή, όμως, η έρευνα καταγράφει τη διατήρηση της επιρροής που έχει το φυλλάδιο προσφορών του σούπερ μάρκετ, το οποίο εξακολουθεί να είναι προτιμητέο μέσο σχετικής ενημέρωσης από το 59% του κοινού.

Φαίνεται ότι στο άμεσο μέλλον ένα μείγμα παραδοσιακών και νέων ψηφιακών μέσων θα αποτελέσει τον ιδανικό τρόπο προσέγγισης των αγοραστών από τις επιχειρήσεις. Η επίδραση που έχουν οι νέες τεχνολογίες στην αγοραστική συμπεριφορά αυτών των ηλικιών αποτυπώνεται και στην επίδραση που έχουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στις διατροφικές συνήθειες.

Αθροιστικά, bloggers, youtubers και social media αποτελούν την αμέσως επόμενη αξιόπιστη πηγή μετά τους γονείς, με ποσοστό 29% για τους millennials και 22% για τους Xennials.

Η εξέλιξη αυτή έχει σημαντικές προεκτάσεις. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η στροφή των γενιών αυτών από την ελληνική–μεσογειακή διατροφή σε πιο παγκοσμιοποιημένες επιλογές και διαφορετικές κουζίνες. Αξιοσημείωτο είναι ότι, ενώ το 65% του συνόλου των καταναλωτών δηλώνει ότι προτιμάει την ελληνική–μεσογειακή διατροφή, το ποσοστό αυτό πέφτει στο 40% για τους xennials και μόλις στο 31% για τους millennials, ενώ αντίστοιχα αυξάνεται το ποσοστό που προτιμά διεθνοποιημένες επιλογές.

Έρχονται αλλαγές για τους επαγγελματίες

Όπως γίνεται αντιληπτό, τα επόμενα χρόνια, με την ενσωμάτωση των μεταγενέστερων γενιών στο αγοραστικό δυναμικό της χώρας, τα δεδομένα θα αλλάξουν σημαντικά τόσο για τα καταστήματα όσο και για τους επαγγελματίες της αγοράς.

Όπως προκύπτει κι από την παραπάνω έρευνα του ΙΕΛΚΑ, το βασικό συμπέρασμα είναι ότι οι νέοι καταναλωτές θα χρειαστούν μία διαφορετική προσέγγιση από τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των σουπερμάρκετ, των μίνι μάρκετ και γενικότερα των τροφίμων και των ποτών, προκειμένου να καλυφθούν οι καταναλωτικές τους ανάγκες.