Delivery Στην καραντίνα, οι πωλήσεις μέσω διαδικτύου εκτινάχθηκαν στα ύψη, ενώ στις πλατφόρμες delivery, που μέχρι πρότινος φιλοξενούσαν μόνο επιχειρήσεις εστίασης, εμφανίστηκαν και καταστήματα λιανικής. Ερευνήσαμε, ψάξαμε και σας μεταφέρουμε τι μας  είπαν οι επαγγελματίες που προχώρησαν σε αυτή την κίνηση.

Της Ελένης Πατωνίδου

Μία νέα τάση στο διαδίκτυο

deliveryEνα από τα φαινόμενα που εντάθηκαν με το lockdown που επιβλήθηκε την περασμένη άνοιξη ήταν κι οι υπηρεσίες delivery από τα μίνι μάρκετ. Με τους περισσότερους ανθρώπους να είναι κλεισμένοι σπίτια τους, δεν ήταν λίγες οι επιχειρήσεις μικρής λιανικής που ξεκίνησαν να προσφέρουν διανομές κατ’ οίκον. Το σίγουρο είναι πως η πανδημία προκάλεσε ραγδαίες εξελίξεις σε πολλά επίπεδα και σε αυτές συμπεριλαμβάνεται κι η καταναλωτική συμπεριφορά. Οι πωλήσεις, γενικότερα, μέσω διαδικτύου εκτινάχθηκαν στα ύψη, σε σύγκριση με το προηγούμενο διάστημα, και για πολλούς λόγους εκτιμάται πως αυτή η τάση ήρθε για να μείνει.

Αν τα πράγματα έχουν πράγματι έτσι, η ανάπτυξη ψηφιακής παρουσίας για ένα μίνι μάρκετ με παροχή υπηρεσίας delivery φαίνεται πως είναι κάτι που θα πρέπει να το έχουν στην ατζέντα τους οι επαγγελματίες. Μία από τις λύσεις που υπάρχουν, για να προχωρήσει ένα μίνι μάρκετ σε αυτή την κίνηση, είναι η ένταξή του στις πλατφόρμες delivery που υπάρχουν στο διαδίκτυο, όπως για παράδειγμα το efood.gr, το delivery.gr, η wolt, το box.gr και άλλα. Με τον τρόπο αυτό, θεωρητικά, μια επιχείρηση μικρής λιανικής μπορεί να γλιτώσει τα έξοδα δημιουργίας ιστοσελίδας και δικού της ηλεκτρονικού καταστήματος, αφού παρέχουν τις δυνατότητες και τις υπηρεσίες αυτές οι πλατφόρμες delivery.

Λέμε θεωρητικά, διότι συνομιλώντας με επαγγελματίες που έχουν προχωρήσει σε αυτή την κίνηση, τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι ή ακριβέστερα είναι καλύτερα για την επιχείρηση λιανικής να μη σκεφτεί κατ’ αυτόν τον τρόπο. Παρακάτω θα το εξηγήσουμε αναλυτικότερα. Εμείς από την πλευρά μας θελήσαμε να διερευνήσουμε κατά πόσο αξίζει όντως ένα μίνι μάρκετ να προσφέρει υπηρεσίες delivery και να ενταχθεί σε μία τέτοια πλατφόρμα ή αν πρόκειται για μία τάση που αναπτύχθηκε λόγω καραντίνας και θα «ξεφουσκώσει».

Σιγή… ιχθύος από τις πλατφόρμες

deliveryΠρώτη κίνηση ήταν να επικοινωνήσουμε με τις εταιρείες που διαχειρίζονται τις πλατφόρμες delivery, θέτοντάς τους ερωτήματα, όπως το πώς βλέπουν την εξέλιξη της μικρής λιανικής αγοράς στο κομμάτι τους, αν θεωρούν πως θα ενταθεί το φαινόμενο ή θα υποχωρήσει και τι οφέλη υπάρχουν για ένα μίνι μάρκετ αν ενταχθεί στην πλατφόρμα τους. Για λόγους που πραγματικά αγνοούμε δεν λάβαμε καμία απολύτως απάντηση. Το γεγονός βέβαια αυτό δεν μας πτόησε καθόλου, γιατί ούτως ή άλλως το κυρίαρχο ζητούμενο εδώ ήταν να πάρουμε το «κλίμα» από την ίδια την αγορά. Να συνομιλήσουμε με επαγγελματίες της μικρής λιανικής που έχουν οργανώσει υπηρεσίες delivery κι έχουν ενταχθεί και στις προαναφερθείσες πλατφόρμες, ώστε να διαπιστώσουμε ποια είναι, μέχρι στιγμής τουλάχιστον, τα αποτελέσματα που έχουν.

Η εικόνα της αγοράς

Πράγματι, στις επαφές που έγιναν βγήκαν αρκετά χρήσιμα συμπεράσματα. Για αρχή να ειπωθεί πως ουδείς έχει μετανιώσει που έχει οργανώσει delivery. Αντιθέτως, όλοι μας είπαν πως ήταν μία κίνηση που έπρεπε να γίνει, ιδίως στις καταστάσεις που ζούμε τους τελευταίους μήνες. Φτάνοντας συγκεκριμένα στο θέμα της ένταξης στην ψηφιακή πλατφόρμα διανομής, οι απόψεις ήταν πιο… μαζεμένες, θα μπορούσαμε να πούμε. Οι περισσότεροι επαγγελματίες είπαν πως οι παραγγελίες μέσα από το συγκεκριμένο κανάλι δεν είναι πολλές και, με δεδομένο πως κρατάνε και ποσοστά, εάν δεν έχεις πάνω από έναν αριθμό παραγγελιών ημερησίως, το πράγμα δεν πολυσυμφέρει. Ωστόσο, δεν σκέφτονται να αποχωρήσουν κι επιθυμούν να δώσουν χρόνο στην προσπάθεια.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως αυτές οι πλατφόρμες απευθύνονται κι εξυπηρετούν βασικά την εστίαση κι όχι τα καταστήματα λιανικής. Ξεκίνησαν να λειτουργούν για να εξυπηρετήσουν αυτό τον χώρο κι ουσιαστικά είναι «κομμένες και ραμμένες» γι’ αυτού του είδους τις επιχειρήσεις. Τα καταστήματα λιανικής είναι πιο πρόσφατη προσθήκη γι’ αυτές τις πλατφόρμες και λογικό είναι πως δεν μπορεί η υπηρεσία delivery να λειτουργήσει με τους ίδιους όρους που λειτουργεί μία επιχείρηση εστίασης. Έχουμε να κάνουμε, στην πράξη, με ένα σκηνικό υπό διαμόρφωση, που δεν έχει πάρει ακόμη τα τελικά χαρακτηριστικά του.