Σοβαρά προβλήματα μπορεί να προκαλέσουν στα mini market
τα «πειρατικά» προϊόντα του παραεμπορίου, μας ενημερώνει
ο διευθυντής Marketing της Panini, Stefano Martinelli.

Του Στέλιου Ασλανίδη

«Σφραγίδα» νομιμότητας από την Panini στην Ελλάδα

παραεμπορίουΤο παραεμπόριο προϊόντων συνεχίζει να «ανθεί» στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια και, ειδικά στη μικρή λιανική, δεν είναι λίγα τα παράνομα προϊόντα που δημιουργούν σημαντικούς κινδύνους για τους επαγγελματίες της αγοράς. Μία από τις εταιρείες που έχουν «πληγεί» σημαντικά από το συγκεκριμένο φαινόμενο είναι και η Panini, που διαθέτει σε ολόκληρο τον κόσμο ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα brands. Στο πλαίσιο αυτό, το περιοδικό «Mini Market & Μικρή Λιανική» απευθύνθηκε στον κ. Stefano Martinelli, διευθυντή Marketing της Panini και υπεύθυνο για την ελληνική αγορά, για να μας εξηγήσει τι σημαίνει να εκδίδει κανείς νόμιμες – αδειοδοτημένες συλλογές και τι μέτρα λαμβάνει η συγκεκριμένη εταιρεία, για να προστατευθεί από την πειρατεία.

Mini Market: Ποια προϊόντα πουλάει σήμερα η Panini στην Ελλάδα;
S.M.: Έχουμε ένα πολύ δυνατό πακέτο προϊόντων. Είμαστε ήδη στην αγορά με τις συλλογές Frozen, Santoro Gorjuss και LOL Surprise, τα αυτοκόλλητα Panini FIFA 365, τις κάρτες Panini FIFA 365 Adrenalyn και τα αυτοκόλλητα του NBA. Πολύ σύντομα θα διαθέσουμε στην αγορά και τις συλλογές Gormiti και UEFA EURO 2020.

M.M.: Όλες αυτές οι συλλογές παράγονται βάσει αδείας;
S.M.: Ναι, το Frozen είναι brand της Disney, το Gorjuss είναι της Santoro London, το LOL Surprise είναι της MGA, το Fortnite είναι της Epic Games. Οι συλλογές FIFA 365 και EURO 2020 είναι αδειοδοτημένες από τη FIFA, την UEFA, τις ποδοσφαιρικές ομάδες, τις εθνικές ομάδες ποδοσφαίρου και τους παίκτες.

Μ.Μ.: Πώς μπορεί κανείς να αναγνωρίσει ότι το προϊόν είναι νόμιμο;
S.M.: Σε κάθε συστατικό του προϊόντος (φακέλους, κουτιά, άλμπουμ, αυτοκόλλητα) αναγράφουμε ότι τα προϊόντα «κατασκευάζονται από την Panini βάσει αδείας του…», αναφέροντας ταυτόχρονα και το όνομα του δικαιοπαρόχου μας. Αυτό σημαίνει ότι η χρήση των σημάτων, των επισήμων εμφανίσεων των ποδοσφαιρικών ομάδων, της εικόνας και της φωτογραφίας των παικτών κ.λπ. είναι νόμιμη και γίνεται βάσει συμβάσεων που έχουν καταρτισθεί.

Η Ελλάδα είναι η μόνη ευρωπαϊκή χώρα όπου η παρουσία των μη αδειοδοτημένων συλλεκτικών προϊόντων είναι ακόμα τόσο εκτεταμένη.

Μ.Μ.: Τι συνεπάγεται η παραγωγή και η διανομή νόμιμων προϊόντων;
S.M.: Κατ’ αρχάς, συνεπάγεται την επένδυση σημαντικών χρηματικών ποσών για την απόκτηση των απαραίτητων αδειών. Επίσης, από τη στιγμή που λαμβάνεις την άδεια, θα πρέπει να σέβεσαι και τις προδιαγραφές που θέτει ο δικαιοπάροχος: κάθε εικόνα, κάθε κείμενο, κάθε γραμματοσειρά που χρησιμοποιούμε πρέπει να είναι σύμφωνη με τις οδηγίες του δικαιοπαρόχου. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι κάθε στοιχείο του προϊόντος (π.χ. κάθε μεμονωμένο αυτοκόλλητο), πριν κυκλοφορήσει στην αγορά, πρέπει να λάβει την έγκριση του δικαιοπαρόχου (οποιοσδήποτε κι αν είναι αυτός – είτε ποδοσφαιρική ομάδα είτε εταιρεία με προϊόντα ψυχαγωγίας!). Επίσης, ο αδειούχος θα πρέπει να τηρεί τις προδιαγραφές παραγωγής και marketing, αλλά και τις διατάξεις της σχετικής νομοθεσίας.

Μ.Μ.: Επομένως, πρόκειται για μια δραστηριότητα που κοστίζει…
S.M.: Ναι, και δεν πρόκειται μόνο για το κόστος της απόκτησης των απαραίτητων αδειών. Στη διαδικασία της παραγωγής απασχολούνται δεκάδες άνθρωποι, οι οποίοι διασφαλίζουν ότι τα προϊόντα είναι απολύτως συμβατά με τις οδηγίες και προδιαγραφές των δικαιοπαρόχων. Η παραγωγή κάθε συλλογής απαιτεί μήνες δουλειάς και δεκάδες ενδιάμεσους ελέγχους.

Μ.Μ.: Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο τα νόμιμα προϊόντα είναι γενικά πιο ακριβά για τους καταναλωτές σε σχέση με άλλα προϊόντα που δεν έχουν τις απαραίτητες άδειες;
S.M.: Ναι, ας πούμε ότι το να ακολουθείς τους κανόνες κοστίζει αρκετά. Σεβόμαστε τους τελικούς καταναλωτές (τα παιδιά μας δηλαδή!), στους οποίους προσφέρουμε ΑΣΦΑΛΗ προϊόντα, κατασκευασμένα με ΑΣΦΑΛΗ κι ΕΛΕΓΜΕΝΑ υλικά. Πληρώνουμε δικαιώματα στους δικαιοπαρόχους, σεβόμαστε τους νόμους για την προστασία της διανοητικής ιδιοκτησίας, πληρώνουμε φόρους, σεβόμαστε το περιβάλλον, δίνουμε στο εμπόριο (εισαγωγείς, χονδρεμπόρους, λιανεμπόρους) προϊόντα που δημιουργούν τζίρο και κέρδη και, πάνω απ’ όλα, δεν τους εκθέτουν σε νομικούς κινδύνους.

παραεμπορίου

Μ.Μ.: Τι εννοείτε; Μπορείτε να μας εξηγήσετε;
S.M.: Βεβαίως, θα σας δώσω ένα παράδειγμα. Πρόσφατα, τρεις δικαιοπάροχοι (και η Panini) στραφήκαμε κατά δύο χονδρεμπόρων οι οποίοι διένειμαν μεταλλικές ταυτότητες που παραβίαζαν τους νόμους για την προστασία της διανοητικής ιδιοκτησίας και προσέβαλλαν τα δικαιώματα της Panini. Αυτοί οι χονδρέμποροι είναι τώρα αντιμέτωποι με σοβαρές ποινικές κατηγορίες, με σημαντικές δικαστικές δαπάνες και με σημαντικές αξιώσεις αποζημίωσης. Ο νόμος είναι ενάντια σε αυτούς που διανέμουν τα μη αδειοδοτημένα προϊόντα κι η κατάσταση είναι αρκετά σοβαρή για αυτούς. Με τα προϊ­όντα της Panini δεν υπάρχει αυτός ο κίνδυνος, επειδή αυτά κατασκευάζονται κατόπιν αδείας. Το περιθώριο κέρδους των εμπόρων μπορεί να είναι μικρό­τερο, αλλά δεν θα στραφεί ποτέ κανείς εναντίον τους! Επίσης, η τιμή λιανικής για τον καταναλωτή μπορεί σε κάποιες περιπτώσεις να είναι μεγαλύτερη, αλλά αυτοί που αγοράζουν τα προϊόντα μπορούν να είναι σίγουροι ότι δεν ενισχύουν το παραεμπόριο κι ότι αποκτούν ένα ασφαλές προϊόν, χωρίς κινδύνους για την υγεία τους.

Μ.Μ.: Ποια είναι η θέση της Panini απέναντι στην πειρατεία;
S.M.: Η Ελλάδα είναι η μόνη ευρωπαϊκή χώρα όπου η παρουσία των μη αδειοδοτημένων συλλεκτικών προϊόντων είναι ακόμα τόσο εκτεταμένη. Εμείς αντιδρούμε επειδή διακυβεύεται η παρουσία μας στην Ελλάδα κι επίσης κινδυνεύουν οι επενδύσεις μας.

Μ.Μ.: Με ποιο τρόπο αντιδρά η Panini;
S.M.: Το τμήμα της εταιρείας μας που είναι αρμόδιο για την αδειοδότηση των προϊόντων συντονίζει τις ενέργειες και τη στρατηγική κατά της πειρατείας, σε συνεργασία με τους δικαιοπαρόχους. Ως διευθυντής Marketing, θεωρώ υποχρέωσή μου να εξηγήσω στους διανομείς τους κινδύνους μεταπώλησης παράνομων προϊόντων. Η δουλειά μου είναι μια συνεχής προσπάθεια επικοινωνίας κι ενημέρωσης. Τέλος, το νομικό τμήμα μας συντονίζει τις απαραίτητες νομικές ενέργειες.

παραεμπορίουΜ.Μ.: Έχει προχωρήσει η Panini σε δικαστικές ενέργειες;
S.M.: Ναι, βέβαια. Αυτή την περίοδο εκκρεμούν δικαστικές διαδικασίες κατά εκδοτών, κατασκευαστών και διανομέων μη αδειοδοτημένων αυτοκόλλητων και μεταλλικών ταυτοτήτων που προσβάλλουν τα δικαιώματά μας. Η αρμόδια Αρχή κατά του παραεμπορίου και το Σ.Δ.Ο.Ε. μας συνδράμουν πολύ σε αυτό και θα θέλαμε να τους ευχαριστήσουμε για τη συνεργασία τους. Επίσης, κάποιες πρόσφατες δικαστικές αποφάσεις επέβαλαν ποινές φυλάκισης στους υπαίτιους προσβολής δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας και επεδίκασαν χρηματική ικανοποίηση υπέρ της εταιρείας μας. Το 2020 αναμένουμε την έκδοση κι άλλων αποφάσεων και είμαστε πολύ αισιόδοξοι.

Μ.Μ.: Τι θα λέγατε στους αναγνώστες αυτής της συνέντευξης οι οποίοι μπορεί να είναι και ιδιοκτήτες minimarket;
S.M.: H Panini προωθεί τη συνεργασία με το δίκτυο Διανομής: παρέχουμε νόμιμα κι ασφαλή προϊόντα που διασφαλίζουν τα δικαιώματα όλων των εμπλεκομένων, αλλά κι εύλογα κέρδη για όλους: για τους καταναλωτές, τους διανομείς, τους παραγωγούς, τους δικαιοπαρόχους και το Κράτος (με τη μορφή φόρων και ΦΠΑ). Ταυτόχρονα, ζητούμε από τους εμπόρους (από τους μεγάλους διανομείς μέχρι και τους ιδιοκτήτες περιπτέρων) να αποφεύγουν την πώληση μη αδειοδοτημένων συλλεκτικών προϊόντων που βλάπτουν τον ίδιο τον κλάδο. παραεμπορίου

Μ.Μ.: Κι αν αυτό δεν συμβεί;
S.M.: Όταν αυτό δεν συμβαίνει, η Panini είναι υποχρεωμένη να καταγγέλλει τις παραβάσεις. Δεν έχουμε άλλη επιλογή. Κάποια από τα αδικήματα που διαπράττονται τιμωρούνται και αυτεπαγγέλτως από τη Δικαιοσύνη. Αυτό σημαίνει ότι ακόμα κι ο ιδιοκτήτης ενός μικρού καταστήματος θα μπορούσε να εμπλακεί σε πολύ ακριβές δικαστικές διαδικασίες. Με λίγα λόγια, η πώληση παράνομων προϊόντων μπορεί να αποδειχθεί πολύ επιβλαβής! Μην το κάνετε. παραεμπορίου