Τα σούπερ μάρκετ του… μέλλοντος έχουν ήδη αρχίσει
να κάνουν την εμφάνισή τους και στην Ελλάδα,
ενσωματώνοντας τις πλέον εξελιγμένες τεχνολογίες, για να προσφέρουν μία τελείως διαφορετική αγοραστική εμπειρία.

Του Στέλιου Ασλανίδη

Σούπερ μάρκετΣε κομβικό σημείο φαίνεται ότι βρίσκεται πλέον η αγορά των σούπερ μάρκετ σε παγκόσμιο επίπεδο, αφού οι επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες φαίνεται ότι έχουν σκοπό να αλλάξουν πλήρως τη μορφή των αγορών, όπως τις ξέρουμε σήμερα. Τεχνητή νοημοσύνη, ρομπότ, mobile εφαρμογές κι απουσία ταμείων είναι οι νέες τάσεις που αναμένεται να «κυριαρχήσουν» τα επόμενα χρόνια κι έχουν ήδη αρχίσει να κάνουν την εμφάνισή τους στις πιο αναπτυγμένες χώρες, με τα πρώτα δείγματα όμως να είναι εμφανή και στην Ελλάδα.

Σούπερ μάρκετ με τεχνητή νοημοσύνη

Μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κόσμου, η αμερικανική Amazon, έχει αρχίσει τα τελευταία χρόνια να δραστηριοποιείται και στην αγορά των σούπερ μάρκετ και της μικρής λιανικής, αλλά με έναν πρωτοποριακό τρόπο. Μέσα από τα καταστήματα Amazon Go, προσφέρεται μία τελείως διαφορετική αγοραστική εμπειρία, που βασίζεται στις πλέον σύγχρονες τεχνολογίες και δεν χρειάζεται καθόλου ταμεία.

Συγκεκριμένα, στα καταστήματά της χρησιμοποιούνται αισθητήρες που ανιχνεύουν ποια αντικείμενα παίρνουν οι πελάτες από τα ράφια και στο τέλος τους… στέλνουν το λογαριασμό. Ένα δίκτυο από κάμερες κι αισθητήρες στα ράφια ανιχνεύουν τι συλλέγει ο καταναλωτής και τον χρεώνουν αυτόματα στην κάρτα του, μέσα από τη σχετική εφαρμογή στο κινητό του τηλέφωνο. Πρόκειται για τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης που λάνσαρε και στα σούπερ μάρκετ η Amazon, δείχνοντας τον… δρόμο και σε άλλους κολοσσούς του κλάδου.

Ψιλικατζίδικο με… barcode

Σούπερ μάρκετΈνα ψιλικατζίδικο από το… μέλλον «άνοιξε» ένας τεχνικός Η/Υ στη Σουηδία. Το κατάστημα αυτό λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο και 365 ημέρες τον χρόνο, χωρίς να χρειάζεται ούτε έναν υπάλληλο, αφού τη δουλειά και σε αυτή την περίπτωση κάνουν οι νέες τεχνολογίες.
Ειδικότερα, οι καταναλωτές αποκτούν πρόσβαση στο κατάστημα, εφόσον πραγματοποιήσουν την εγγραφή τους σε μία σχετική υπηρεσία και κατεβάσουν την απαραίτητη εφαρμογή στο κινητό τους τηλέφωνο. Στη συνέχεια, το μόνο που έχουν να κάνουν είναι να σκανάρουν το barcode των προϊόντων που επιθυμούν να αγοράσουν κι η εφαρμογή χρεώνει τον τραπεζικό τους λογαριασμό, με μία μηνιαία απόδειξη να εκδίδεται και πάλι μέσω του κινητού τους. Το εν λόγω κατάστημα ψιλικών διαθέτει γαλακτοκομικά, ψωμί, ζάχαρη, κονσέρβες, αναψυκτικά, ακόμη και πάνες, αλλά όχι τσιγάρα, φάρμακα και αλκοόλ, για περισσότερη ασφάλεια.

Νέες τεχνολογίες και στην Ελλάδα

Κι αν τα παραπάνω σας φαίνονται ακόμη… μακρινά για την Ελλάδα, τότε δεν γνωρίζετε τις κινήσεις που κάνουν τον τελευταίο καιρό οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Η πλειοψηφία των μεγάλων επιχειρήσεων του εγχώριου κλάδου έχει ανακοινώσει την πρόθεση να στραφεί προς την κατεύθυνση της ενισχυμένης τεχνολογίας, κάνοντας ήδη και τα πρώτα σχετικά «βήματα». Εδώ κι αρκετά χρόνια για παράδειγμα, η ΑΒ Βασιλόπουλος έχει επενδύσει στα καταστήματα με ταμεία που χρησιμοποιούν σκάνερ, ενώ αυτόματα ταμεία διαθέτει ήδη και ο Σκλαβενίτης στο εμπορικό κέντρο Avenue στο Μαρούσι. Μαζί και με τα My Market, μάλιστα, οι τρεις αλυσίδες σχεδιάζουν πλέον την είσοδο και πιο σύγχρονων τεχνολογιών, πλησιάζοντας στη λογική των υπερσύγχρονων καταστημάτων του εξωτερικού.

Ψηφιακές υπηρεσίες και… ρομπότ στα ΑΒ Βασιλόπουλος

Στα τέλη του 2019, τα ΑΒ Βασιλόπουλος γιόρτασαν τα 80 χρόνια τους κι ο κ. Βασίλης Σταύρου, Brand President της εταιρείας, έκανε λόγο για το σούπερ μάρκετ του μέλλοντος. Σε σχετική εκδήλωση, παρουσίασε τα σχέδια της εταιρείας εν όψει του 2020, αλλά και τα νέα concepts σε προϊόντα και κατηγορίες, όπως το Armonia (ένα ολοκαίνουριο τμήμα με 1.700 βιολογικά κι οικολογικά προϊόντα) το Fresh Juice Bar (με φρεσκοστυμμένους χυμούς από φρούτα και λαχανικά, αλλά και smoothies).

Παράλληλα, όμως, μίλησε και για τις νέες ψηφιακές υπηρεσίες -οθόνες ψηφιακής σηματοδότησης, μηχανισμός για σειρά προτεραιότητας, κιόσκια με χρήσιμες πληροφορίες, αυτόματα ταμεία πληρωμής- που έχουν ήδη αρχίσει να αναβαθμίζουν την εξυπηρέτηση των καταναλωτών. Στο κατάστημα ΑΒ Βασιλόπουλος στο Ελληνικό, υπάρχει κι ο Pepper, το φιλικό ρομπότ που καλωσορίζει, δίνει πληροφορίες και ψυχαγωγεί τους πελάτες του καταστήματος.

Εικονικό κατάστημα από τα My Market

Μία αντίστοιχη ενέργεια ολοκλήρωσε το 2019 και η αλυσίδα My Market, παρουσιάζοντας το πρώτο εικονικό κατάστημα στο μετρό του Συντάγματος. Επενδύοντας σταθερά στην καινοτομία κι επιδιώκοντας συνεχώς τη βελτίωση της αγοραστικής εμπειρίας των καταναλωτών, τα My market προσπάθησαν να φέρουν ακόμα πιο κοντά στους πελάτες τους την τελευταία λέξη της τεχνολογίας για τις αγορές τους. Από την 1η μέχρι και τις 10 Νοεμβρίου, ο σταθμός του μετρό στο Σύνταγμα φιλοξένησε ένα e-spot όπου μέσω διαδραστικών οθονών τελευταίας τεχνολογίας κι αξιοποιώντας το e-shop My market, παρουσιάστηκε στους καταναλωτές μία εικόνα από το μέλλον.

Η συγκεκριμένη ενέργεια εντάσσεται στο πλαίσιο της γενικότερης Οmnichannel στρατηγικής της αλυσίδας, που στοχεύει στη διαμόρφωση μιας ενοποιημένης απρόσκοπτης εμπειρίας, ώστε όλοι οι πελάτες να λαμβάνουν τα ίδια μηνύματα, τόσο από τα φυσικά καταστήματα όσο κι από όλα τα ψηφιακά κανάλια. Το e-spot του Συντάγματος έδωσε έτσι στους καταναλωτές τη δυνατότητα να ψωνίσουν εύκολα, γρήγορα, οικονομικά κι on the go.