Μίνι μάρκετ έγιναν και εστιατόρια εν μέσω κορωνοϊού

Μία από τις αλλαγές που έφερε η πανδημία του κορωνοϊού ήταν το κλείσιμο των εστιατορίων και η ανάγκη για ελάχιστες εξόδους των καταναλωτών για τις αγορές τους. Κάπως έτσι, ειδικά στις ΗΠΑ, έκαναν την εμφάνισή τους τα μίνι μάρκετ που λειτουργούν και ως εστιατόρια ή τούμπαλιν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η γνωστή αλυσίδα καφεστιατορίων Panera Bread, η οποία ξεκίνησε να πωλεί προϊόντα τροφίμων από το πρώτο κύμα του κορωνοϊού, συνεχίζοντας στο ίδιο μοτίβο μέχρι και σήμερα. Αναλυτές του κλάδου στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού μάλιστα θεωρούν ότι άρχισε μία νέα εποχή στον κλάδο της μικρής λιανικής, με τα πολυκαταστήματα αλλά και τα Restaurants-as-Markets, που θριάμβευσαν κατά την περίοδο της υγειονομικής κρίσης. Ειδικά στην Αμερική φαίνεται να καθιερώνεται το φαινόμενο των μίνι μάρκετ εστιατορίων, αφού πολλά μαγαζιά των δύο κλάδων προσπάθησαν να συνδυάσουν και τους δύο τομείς. Έτσι, είδαν τον τζίρο τους είτε να αυξάνεται θεαματικά είτε να παραμένει σε επίπεδα προ κορωνοϊού, σε αντίθεση με χιλιάδες άλλες επιχειρήσεις.

Το drive-through έχει αρχίσει να αποτελεί ένα νέο φορμάτ και για τη μικρή λιανική, με κορυφαία brand του κλάδου στο εξωτερικό να επενδύουν σε αυτό.

Νέα καταστήματα με drive through

Μία τάση που βγήκε ενισχυμένη από την πανδημία του κορωνοϊού –στο εξωτερικό συγκεκριμένα φαίνεται ότι ήρθε για να μείνει– είναι αυτή του drive-through. Πρόκειται για μία λογική που επικράτησε επί δεκαετίες στις ΗΠΑ και τη Βρετανία και αφορά τα καταστήματα όπου οι πελάτες μπορούν να κάνουν τα ψώνια τους ή να αγοράσουν φαγητό, χωρίς να κατέβουν από το αυτοκίνητό τους. Η τάση δεν είναι άγνωστη στην Ελλάδα, διότι πέρα από τα McDonald’s που λειτουργούν αντίστοιχο κατάστημα στου Ρέντη, οι περισσότεροι Αθηναίοι θα θυμούνται και το θρυλικό περίπτερο επί της Βουλιαγμένης το οποίο έβγαζε τα τσιγάρα και τα ψιλικά με την κουτάλα στα οχήματα που σταματούσαν στο πεζοδρόμιο μπροστά του για να ψωνίσουν. Το drive through, όμως, φαίνεται ότι έχει αρχίσει να αποτελεί ένα νέο φορμάτ και για τη μικρή λιανική, με κορυφαία brand του κλάδου στο εξωτερικό να επενδύουν σε αυτή την κατεύθυνση. Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί το Wawa Drive Thru στο Φολς Τάουνσιπ της Πενσιλβάνια, το οποίο βασίστηκε στις πιο σύγχρονες τεχνολογίες για να κάνει τα ψώνια στο μίνι μάρκετ πιο εύκολα από ποτέ. Από το αυτοκίνητό του μπορεί κανείς να αγοράσει από ψιλικά μέχρι καφέ και ό,τι άλλο μπορεί να βρει στα καταστήματα μικρής λιανικής της γνωστής εταιρείας Wawa.

Το μέλλον του μίνι μάρκετ στο Food to Go

Ένα φορμάτ που αναμένεται να κυριαρχήσει πάντως τα επόμενα χρόνια στον κλάδο του μίνι μάρκετ και της μικρής λιανικής είναι αυτό των καταστημάτων που προσφέρουν την υπηρεσία food-to-go. Ουσιαστικά, η νέα τάση αφορά την είσοδο του έτοιμου, γρήγορου και συνήθως συσκευασμένου φαγητού στα ψώνια του σούπερ μάρκετ. Ήδη πολλές αλυσίδες και στην Ελλάδα έχουν επενδύσει και στα λεγόμενα ready-to-eat γεύματα, το φαγητό δηλαδή που μπορεί να καταναλωθεί εύκολα και παντού και το οποίο έχει εξίσου εύκολη αποθήκευση. Από έτοιμες σαλάτες και συσκευασμένα τοστ και σάντουιτς μέχρι κανονικές μερίδες φαγητού ή φρούτα κομμένα, όλα έτοιμα για κατανάλωση.

Η άνεση και η διευκόλυνση του πελάτη όμως είναι τα σημεία κλειδιά σε αυτή τη λογική. Έτσι, τα μίνι μάρκετ αποτελούν την πρώτη επιλογή για την αγορά των συγκεκριμένων προϊόντων. Η νέα γενιά καταναλωτών, οι millennials και η generation Z (γεννημένοι από το 1982 και μετά), ψάχνουν να κερδίσουν χρόνο από τα πάντα –και το ίδιο ισχύει και για το φαγητό τους–, οπότε τα μικρά καταστήματα της γειτονιάς τους θεωρούνται η ιδανική λύση για την πώληση των RTE προϊόντων. Όλη η ιδέα βασίζεται στο γεγονός ότι ένας καταναλωτής μπορεί να αγοράσει ένα προϊόν και να ικανοποιήσει γρήγορα τη βασική ανάγκη του οργανισμού του, χωρίς όμως να κάνει εκπτώσεις στην ποιότητά του.

Έχει ξεκινήσει η εφαρμογή στο εξωτερικό

Η ζήτηση για συσκευασμένο φαγητό στα μίνι μάρκετ έχει ήδη αρχίσει να διαμορφώνει αντίστοιχα τα καταστήματα στο εξωτερικό, δημιουργώντας αυτά τα νέα φορμάτ. Η πλειονότητα των μίνι μάρκετ στις ΗΠΑ έχει εστιάσει πλέον στην πώληση έτοιμου φαγητού, ακόμη και αν αυτό φορά το γνωστό μας φαστ φουντ, αφού ο συνδυασμός των αγορών για το σπίτι με το έτοιμο φαγητό κάνει… θραύση. Τα μίνι μάρκετ είναι ταυτόχρονα και καφέ και εστιατόρια, με τη νέα τάση να τα θέλει να γεμίζουν με σειρές φρέσκου συσκευασμένου φαγητού. Η αλυσίδα QuickTrip, για παράδειγμα, προσφέρει στους πελάτες της τη δυνατότητα να δημιουργήσουν στην ειδική γωνιά των καταστημάτων το δικό τους φαγητό με σαλάτες που μπορεί να φτιάξει ο καθένας εντός του καταστήματος αλλά και χοτ ντογκ σε πλαστικές συσκευασίες, τα οποία γεμίζουν με ό,τι επιθυμεί ο καταναλωτής.

Μία νέα μορφή μίνι μάρκετ που συνδυάζει το παντοπωλείο με την απευθείας κατανάλωση έχει κάνει ήδη την εμφάνισή της και στην Ελλάδα.

Αντίστοιχα, η αλυσίδα Pilot Flying J έχει φτιάξει τη δική της σειρά με την ονομασία PJ Fresh, η οποία περιλαμβάνει πλήθος προϊόντα για τα ράφια των μίνι μάρκετ που διαθέτει – ανάμεσά τους ακόμη και σούπες έτοιμες για κατανάλωση. Έτοιμα γεύματα, από σαλάτες και σάντουιτς μέχρι κανονικό φαγητό, που μπορεί να βάλει κανείς σε σχετικά μπολ και να πάρει στο σπίτι του, διαθέτουν και τα Green Zebra, τα οποία αποτελούν από τα πλέον ανερχόμενα καταστήματα σε διάφορες πολιτείες, ακριβώς χάρη σε αυτή την κατηγορία των προϊόντων τους.

Ένα ολοκαίνουργιο φορμάτ εστιασμένο στο συσκευασμένο φαγητό έχει δημιουργήσει από την πλευρά της η αλυσίδα Nisa Express, η οποία προσφέρει στους πελάτες ένα ξεχωριστό ειδικό τμήμα μέσα στο κατάστημά της με μία μεγάλη γκάμα επιλογών στον τομέα του Food to Go. Κάπως έτσι, η αγορά του έτοιμου φαγητού υπολογίζεται πια ότι ανέρχεται σε δισεκατομμύρια ευρώ παγκοσμίως, γεγονός που έχει φουντώσει τη μάχη στο συγκεκριμένο πεδίο. Εταιρείες κολοσσοί έχουν εισέλθει σε αυτή, επενδύοντας όλο και περισσότερο στην εν λόγω κατηγορία προϊόντων. Ονόματα όπως η Nestlé, η General Mills, η Heinz Company, η Unilever PLC, η Nomad Foods και η McCain Foods Limited διεκδικούν ήδη τα μεγαλύτερα μερίδια, λανσάροντας ολόκληρες σειρές προϊόντων, ειδικά στοχευμένες στο έτοιμο και γρήγορο φαγητό που μπορεί να αγοράσει κανείς σε μίνι μάρκετ.

Αλλάζει το τοπίο τα επόμενα χρόνια

Όπως γίνεται λοιπόν αντιληπτό λοιπόν, τα επόμενα χρόνια αναμένεται να αλλάξει πλήρως το τοπίο στον τομέα του μίνι μάρκετ και των καταστημάτων της μικρής λιανικής. Οι νέοι επιχειρηματίες επενδύουν σε διαφο­ρετικά και καινοτόμα φορμάτ, ώστε να αντιμετωπίσουν τον ανταγωνισμό, γεγονός που φαίνεται ήδη να τους δίνει το… πλεονέκτημα στην αγορά. Για τον λόγο αυτό, οι επαγγελματίες του κλάδου και στην Ελλάδα θα πρέπει να προβληματιστούν για το μέλλον τον καταστημάτων τους και να προχωρήσουν σε αλλαγές, ειδικά εαν ήδη δεν αποδίδουν τα αναμενόμενα.