Νέα τάση τα healthy μίνι μάρκετ. Η στροφή των καταναλωτών στα πιο υγιεινά προϊόντα αλλάζει όχι μόνο τα ράφια, αλλά και γενικότερα τα καταστήματα της μικρής λιανικής, δημιουργώντας εξειδικευμένα σημεία νέας γενιάς και στην Ελλάδα.

Του Στέλιου Ασλανίδη

Η υγιεινή διατροφή αλλάζει και τη μικρή λιανική

Oι καταναλωτικές τάσεις αλλάζουν, σε μεγάλο βαθμό, σε ολόκληρο τον κόσμο τα τελευταία χρόνια, αφού η νέα γενιά φαίνεται να έχει διαφορετικά κριτήρια και να αναζητά προϊόντα που διαφοροποιούν –σε σημαντικό βαθμό πια– και τα ράφια στη μικρή λιανική. Η υγιεινή διατροφή δείχνει να κερδίζει τη «μάχη» της αγοράς, με την πλειονότητα των καταναλωτών να αφιερώνει όλο και περισσότερο χρόνο για τον σχεδιασμό και τον προγραμματισμό της διετίας, ως αποτέλεσμα της αύξησης του επιπέδου εκπαίδευσης και του μέσου προσδόκιμου ζωής. Το κοινό θα θέλει να ζει πιο υγιές, για όσο το δυνατόν μεγαλύτερο χρόνο. Στο πλαίσιο αυτό, μια από τις τροφές που ενοχοποιείται όλο και περισσότερο στα μάτια του καταναλωτικού κοινού, ως ανθυγιεινή, είναι η ζάχαρη. Η στροφή προς εναλλακτικές πηγές όπως είναι η ζαχαρίνη και η στέβια φαίνεται ότι κερδίζει έδαφος, με το 26% του κοινού να επιλέγει αυτές τις λύσεις. Παράλληλα, ένα 37% του κοινού δηλώνει ότι γενικότερα αποφεύγει την κατανάλωση γλυκών και ζάχαρης. Ακόμα πιο έντονη είναι η τάση για τη μείωση του αλατιού, την οποία επιθυμεί το 48% του κοινού.

Το ένα τρίτο (1/3) από τα προϊόντα που αγόρασαν οι Έλληνες στην περίοδο της πανδημίας του κορωνοϊού, ανήκει στην κατηγορία των φρέσκων τροφίμων.

Τα υγιεινά προϊόντα και η ετικέτα «χωρίς» κερδίζουν τους καταναλωτές

Τα βιολογικά προϊόντα δεν θεωρούνται πλέον πρόσκαιρη τάση, με τη ζήτησή τους να αυξάνεται διαρκώς.

Με την πανδημία του κορωνοϊού να δίνει έξτρα ώθηση, η υγιεινή διατροφή έχει αρχίσει να καθιερώνεται σε παγκόσμιο επίπεδο, αλλά και στη χώρα μας, όπου οι Έλληνες καταναλωτές εξακολουθούν να αναζητούν, όλο και περισσότερο, πιο υγιεινά προϊόντα στην αγορά. Για τον λόγο αυτό τα ράφια των σούπερ και μίνι μάρκετ έχουν αρχίσει, εδώ κι αρκετό καιρό, να υποδέχονται προϊόντα με λιγότερη ζάχαρη, χωρίς γλουτένη, με χαμηλά λιπαρά, χωρίς συντηρητικά κ.λπ. Γενικότερα, η ετικέτα «χωρίς» πουλάει πλέον περισσότερο από οτιδήποτε άλλο και αυτό επιβεβαιώνεται και από τα νέα λανσαρίσματα της πλειονότητας των μεγάλων επιχειρήσεων στον κλάδο των τροφίμων και των ποτών. Οι εταιρείες έχουν αντιληφθεί ότι οι εν λόγω ενδείξεις, όταν προβάλλονται στα προϊόντα τους, είναι αρκετές για να προσελκύουν το αγοραστικό κοινό το οποίο δίνει μεγάλη σημασία στη διατροφή και προχωρά σε επιλεκτικές αγορές, με αποτέλεσμα να τις ενισχύουν διαρκώς τα τελευταία χρόνια στα χαρτοφυλάκιά τους.

Σε ανοδική «τροχιά» και τα φρέσκα τρόφιμα

Τα φρέσκα τρόφιμα είναι, επίσης, μία από τις κατηγορίες τροφίμων που έχει αρχίσει να αυξάνει τις πωλήσεις της τα τελευταία χρόνια (όντας ενισχυμένη και από την περίοδο της πανδημίας του κορωνοϊού) με τις εκτιμήσεις να τη θέλουν στις πρώτες θέσεις και στο προσεχές διάστημα. Είναι χαρακτηριστικό ότι έχουν μεγάλη ζήτηση και στις online αγορές, η αξία των οποίων «εκτινάχθηκε» κατά τη διάρκεια του 2021. Σύμφωνα με την Convert Group, o μέσος καταναλωτής αγόρασε 36,4 προϊόντα σε κάθε παραγγελία του και το ένα τρίτο (1/3) από αυτά τα προϊόντα ανήκει στην κατηγορία των φρέσκων τροφίμων. Σε αξία, δε, τα φρέσκα τρόφιμα γνώρισαν επίσης μία από τις μεγαλύτερες ανόδους της αγοράς, καθώς τα χρήματα που δαπάνησαν οι καταναλωτές ανέβηκαν κατά 58%. Ενδεικτικό της τάσης είναι και ότι το νέο κατάστημα Μασούτης στο Κολωνάκι διαθέτει ειδικό τμήμα με φρέσκα προϊόντα, τόσο μαναβικής, όσο και κρεατοσκευασμάτων καθημερινής τροφοδοσίας.

Ευοίωνες προβλέψεις και για τα βιολογικά προϊόντα

Ανάμεσα στα προϊόντα που κερδίζουν μερίδιο στην αγορά, τα τελευταία χρόνια, βρίσκονται και τα βιολογικά, καθώς η εν λόγω κατηγορία ταυτίζεται με τις σύγχρονες τάσεις της ευεξίας και της υγιεινής διατροφής. Χαρακτηριστικά είναι όσα ανέφερε πρόσφατα και ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Σπήλιος Λιβανός, με αφορμή την καθιέρωση από τα θεσμικά όργανα της Ε.Ε. της 23ης Σεπτεμβρίου ως Ημέρας Βιολογικής Παραγωγής: «τα βιολογικά προϊόντα δεν είναι απλώς μια πρόσκαιρη τάση, αλλά ο προορισμός». Ο κ. Λιβανός σημείωσε πως η Ε.Ε. «επενδύει στρατηγικά στα βιολογικά προϊόντα», υποστηρίζοντας ότι «είναι ένα σαφές μήνυμα για το προς τα πού πρέπει να οδηγηθεί η οικονομία μας». Όλα δείχνουν, λοιπόν, ότι και η τάση των βιολογικών προϊόντων θα ακολουθήσει ανοδική «τροχιά» τα επόμενα χρόνια, με τη ζήτησή της να μεγαλώνει και στα καταστήματα της μικρής λιανικής.