Νέες τάσεις στα τρόφιμα. Η νέα γενιά καταναλωτών έχει αρχίσει να καθιερώνει τις δικές της προτιμήσεις στα τρόφιμα, αλλά και τις γενικότερες αγορές της στα μίνι μάρκετ, αναγκάζοντας και τους επαγγελματίες της μικρής λιανικής, να λάβουν υπ’ όψιν τους τα νέα δεδομένα που θα επηρεάσουν τη ζήτηση και άρα τις πωλήσεις τους τα επόμενα χρόνια.

Του Στέλιου Ασλανίδη

Τα προϊόντα που θα «κυριαρχήσουν» τα επόμενα χρόνια

Είναι πλέον αντιληπτό σε ολόκληρη την κοινωνία, ότι η γενιά των millenials, δηλαδή όσοι έχουν γεννηθεί από το 1981-1996, είναι πλέον η επικρατούσα γενιά στην Ελλάδα, αλλά και παγκοσμίως, επηρεάζοντας σε μεγάλο βαθμό τις εξελίξεις, σχεδόν σε κάθε τομέα. Το ίδιο ισχύει και στην αγορά, αφού η αγοραστική τους δύναμη είναι αυτή τη στιγμή η μεγαλύτερη και οδηγεί προς νέες κατευθύνσεις, όπως online πωλήσεις. Πολύ σημαντικές είναι, όμως, οι αλλαγές και σε διατροφικό επίπεδο, αφού οι νέοι καταναλωτές απομακρύνονται αρκετά από τα συνηθισμένα και δημιουργούν νέες τάσεις, αναγκάζοντας και τις εταιρείες τροφίμων να τις ακολουθήσουν. Όλοι οι επαγγελματίες της αγοράς παρατηρούν, τα τελευταία χρόνια, πολλά νέα προϊόντα να παίρνουν θέση στα ράφια τους και να κερδίζουν «έδαφος» σε σχέση με παλαιότερες «κυρίαρχες» επιλογές. Από τα φυτικά γάλατα, τα προϊόντα χωρίς γλουτένη, χωρίς ζάχαρη και χωρίς αλάτι, μέχρι τα εναλλακτικά κρέατος και ψαριού, με τη νέα τάση του βιγκανισμού, αυξάνουν τις πωλήσεις τους και ταυτόχρονα την… εμπιστοσύνη των ιδιοκτητών μίνι μάρκετ, περιπτέρων και γενικότερα της μικρής λιανικής.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι στη χώρα μας υπάρχουν πια 400 χιλιάδες vegeterians και 1,5 εκατ. flexiterians.

Πέντε νέες τάσεις καθιερώνονται στην Ελλάδα

Οι αλλαγές στην αγορά, με βάση τις νέες διατροφικές συνήθειες των καταναλωτών, εκτιμάται ότι θα ενισχυθούν τα επόμενα χρόνια, με τα στοιχεία να δείχνουν ήδη τις διαφορές και στην Ελλάδα. Χαρακτηριστικά είναι όσα παρουσίασε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών (ΙΕΛΚΑ) αγαθών, στο πλαίσιο έρευνας καταναλωτών που πραγματοποίησε την περίοδο 5-11 Νοεμβρίου 2021 με δείγμα 1.000 καταναλωτών από όλη την Ελλάδα, με θέμα τις διατροφικές και αγοραστικές τάσεις τροφίμων. Τα αποτελέσματα της έρευνας δημοσιοποιήθηκαν στο πλαίσιο του 12ου Συνέδριου ΙΕΛΚΑ MetaFood, τον Δεκεμβρίου 2021 και αναδεικνύουν πέντε διατροφικές και καταναλωτικές τάσεις οι οποίες αναμένεται να διαμορφώσουν τον κλάδο των σούπερ μάρκετ και των προμηθευτών των επόμενων ετών.

«Μεγαλώνει» το κοινό για τα vegan προϊόντα

Οι διεθνείς δημογραφικές εξελίξεις και οι πολιτισμικές αλλαγές σε συνδυασμό με τις παραγωγικές δυνατότητες της παγκόσμιας οικονομίας για παραγωγή ζωικών πρωτεϊνών αποτελούν παράγοντες που συνεισφέρουν στην παγκόσμια αύξηση των καταναλωτών που επιλέγουν τη χορτοφαγική διατροφή. Στην Ελλάδα το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνουν χορτοφάγοι βρίσκεται περίπου στο 4% δηλαδή 400 χιλιάδες πολίτες, με τους μισούς από αυτούς να αυτοπροσδιορίζονται ως vegans (δεν καταναλώνουν καθόλου ζωϊκά προϊόντα και τους άλλους μισούς ως vegeterians (δεν καταναλώνουν κρέας, ψάρι κ.λπ.). Δίπλα σε αυτήν την κατηγορία καταναλωτών υπάρχει η κατηγορία των flexitarians ή ημιχορτοφάγων, καταναλωτών δηλαδή που προσπαθούν να υιοθετήσουν μία πιο χορτοφαγική διατροφή, αλλά όχι ολοκληρωτικά χορτοφαγική. Η κατηγορία αυτή είναι περίπου το 15% του πληθυσμού, δηλαδή περίπου 1,5 εκατομμύριο πολίτες και αποτελεί μία πολύ σημαντική κοινωνική και καταναλωτική ομάδα.

Έρευνες δείχνουν ότι ένας στους δύο καταναλωτές στην Ελλάδα μειώνει το αλάτι και ένας στους τρεις τη ζάχαρη.

Φυτικά προϊόντα προτιμούν οι Έλληνες

Η προαναφερθείσα τάση, αναμένεται να κάνει πιο έντονη την αναζήτηση για εναλλακτικά φυτικά υλικά, τρόφιμα και προϊόντα προκειμένου να καλυφθούν οι υπάρχουσες διατροφικές συνήθειες. Προϊόντα όπως το φυτικό τυρί, τα φυτικά γάλατα, το κρέας εργαστηρίου κ.λπ. υπάρχουν ήδη στην ελληνική αγορά. Υπάρχει, άλλωστε, ήδη ένα καταναλωτικό κοινό που κάνει τις συγκεκριμένες διατροφικές επιλογές (αν και σε χαμηλότερο ποσοστό, σε σχέση με το εξωτερικό). Όπως φαίνεται στο Σχήμα 2 τα ποσοστά πλέον των καταναλωτών που υιοθετούν αυτές τις κατηγορίες είναι αξιοσημείωτα. Το 14% καταναλώνει γαλακτοκομικά φυτικής προέλευσης, το 11% θα έτρωγε κρέας εργαστηρίου, ενώ το 19% του κοινού θεωρεί αυτές τις εναλλακτικές ως πιο υγιεινές.