Η οργάνωση του χώρου στα μίνι μάρκετ μπορεί να κάνει τη διαφορά για τον επαγγελματία της μικρής λιανικής, καθώς είναι κομβικής σημασίας για την επιτυχία της επιχείρησής του.

Του Στέλιου Ασλανίδη

Η σημασία και οι επιλογές στην αγορά

Πολλά μίνι μάρκετ και στην Ελλάδα έχουν καταφέρει να ξεχωρίσουν στην αγορά –ή έστω στη γειτονιά– για τη σωστή οργάνωση του χώρου τους, η οποία έχει μετατραπεί σε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα από πλευράς καταναλωτών. Σε μία περίοδο που η πανδημία του κορωνοϊού έχει αλλάξει τις καταναλωτικές συνήθειες, αλλά και γενικότερα τις απαιτήσεις των πελατών, η σημασία του χώρου φαίνεται ότι έχει μεγεθυνθεί. Οι έρευνες δείχνουν ότι η πλειοψηφία των καταναλωτών εστιάζει πια στην ευκολία και την άνεση με την οποία κάνει τα ψώνια του, με αποτέλεσμα η κατάσταση αυτή να δημιουργεί ακόμη μεγαλύτερη ανάγκη για οργάνωση στα μίνι μάρκετ. Τόσο για το εσωτερικό του καταστήματος όσο και για την αποθήκη, η σωστή τοποθέτηση είτε από την αρχή είτε μέσω μιας ανακαίνισης, μπορεί να βελτιώσει την εργασία των επαγγελματιών της αγοράς, αλλά και τις πωλήσεις τους. Στην αγορά υπάρχουν δε σήμερα μία σειρά από εταιρείες και εξοπλισμούς που μπορούν να κάνουν τη διαφορά, ανάλογα και με το… πορτοφόλι του καθενός.

Απαραίτητος ο εξοπλισμός

Για τη σωστή λειτουργία ενός μίνι μάρκετ, ενός παντοπωλείου αλλά και γενικά ενός καταστήματος της μικρής λιανικής θεωρείται απαραίτητο να επιλεγεί ο κατάλληλος επαγγελματικός εξοπλισμός. Η καλή γνώση του χώρου και ο σχεδιασμός από την αρχή είναι σημεία-κλειδιά για την εγκατάσταση του εξοπλισμού με τέτοιο τρόπο, ώστε να αποδώσει τα μέγιστα, όχι μόνο για τον ιδιοκτήτη και τους υπαλλήλους του καταστήματος, αλλά κατ’ επέκταση και για τους πελάτες του. Τα σημαντικότερα είδη εξοπλισμού στα μίνι μάρκετ είναι τα ψυγεία, είτε για τα αναψυκτικά και τις μπίρες, είτε για τα παγωτά, είτε και για τα αλλαντικά, το κρέας, τα τυριά και ό,τι άλλο διαθέτει το κατάστημα. Από εκεί και πέρα, τα ράφια, οι προθήκες και μία σειρά άλλοι αποθηκευτικοί χώροι μέσα στο κατάστημα θα πρέπει να γίνουν μετά την κατάλληλη μελέτη και αφού αναζητηθούν σχετικές προσφορές, που συχνά βγαίνουν στην αγορά από τις εταιρείες οι οποίες ασχολούνται με την οργάνωση του χώρου στα καταστήματα της μικρής λιανικής.

Tα ράφια, οι προθήκες και μία σειρά άλλοι αποθηκευτικοί χώροι μέσα στο κατάστημα θα πρέπει να γίνουν μετά την κατάλληλη μελέτη και αφού αναζητηθούν σχετικές προσφορές.

Στρατηγικά σημεία στο εσωτερικό του καταστήματος

Τα μίνι μάρκετ θεωρούνται τα πιο δύσκολα καταστήματα για την οργάνωση του χώρου τους, καθώς είναι τα μόνα που μπορεί να διαθέτουν χιλιάδες κωδικούς, οι οποίοι χρειάζεται να συνδυαστούν με τον –συνήθως– μικρό χώρο του καταστήματος. Ακόμη και έτσι όμως, υπάρχουν συγκεκριμένες στρατηγικές ώστε να βελτιωθεί η οργάνωσή τους και να μεγιστοποιηθούν οι πωλήσεις τους:

• Ο διαχωρισμός των προϊόντων. Ακόμη και αν ο χώρος στο ράφι είναι μικρός, η σωστή κατηγοριοποίηση των προϊόντων και η εμφανής διάκριση κάθε κατηγορίας είναι σημαντικοί παράγοντες.
• Value for money. Στην περίπτωση του μίνι μάρκετ, αυτό σημαίνει ότι αν ένα προϊόν πιάνει πολύ χώρο στο κατάστημα, αλλά δεν έχει σημαντικές πωλήσεις, ίσως πρέπει να «κρυφτεί» και να δώσει περισσότερο χώρο σε άλλα προϊόντα.
• Απαραίτητος ο σωστός συνδυασμός. Οι καταναλωτές αναζητούν πια πολύ την ευκολία στα ψώνια τους. Έτσι όταν κάποιος ψάχνει, για παράδειγμα, προϊόντα μαγειρικής, καλό θα είναι να μπορεί να τα βρει όλα μαζί στο ίδιο ή σε κοντινό σημείο.
• Έξυπνη τοποθέτηση. Οι ειδικοί του μάρκετινγκ επιμένουν σε μία σειρά από «κόλπα» που αυξάνουν τις πωλήσεις. Π.χ. δίπλα στο ταμείο πρέπει να μπαίνουν προϊόντα που ευνοούνται από τις παρορμητικές αγορές, στο βάθος του καταστήματος προϊόντα με μεγάλη ζήτηση, ώστε να περνούν από όλα τα ράφια οι πελάτες, στον εξωτερικό χώρο προϊόντα που προσελκύουν καταναλωτές, όπως τα παγωτά και τα παιχνίδια κτλ.

H οργάνωση του χώρου στα μίνι μάρκετ είναι ένα ιδιαίτερα σημαντικό αλλά και πολύπλοκο ζήτημα, που χρειάζεται και τον κατάλληλο σχεδιασμό.

Οργάνωση αποθηκευτικού χώρου

Ο εξοπλισμός της αποθήκης αποτελεί αναμφισβήτητα σημαντικό παράγοντα της επιτυχούς λειτουργίας, της ασφαλούς αποθήκευσης των προϊόντων και της ταχείας εκτέλεσης των παραγγελιών. Καθώς μάλιστα το κόστος του εξοπλισμού δεν είναι καθόλου ευκαταφρόνητο, είναι προφανές ότι η επιλογή αυτού που θα εγκατασταθεί στην αποθήκη θα πρέπει να γίνει με ιδιαίτερη προσοχή και μελέτη, ώστε αφενός να εναρμονίζεται με τη φύση των προϊόντων και τη λειτουργία της επιχείρησης και αφετέρου να καλύπτει για μεγάλο χρονικό διάστημα τις μελλοντικές ανάγκες της εταιρείας. Τα κατάλληλα ράφια ανάλογα με τον χώρο, είτε πρόκειται για παλέτες, είτε για κιβώτια, είτε για μικροαντικείμενα, θα διευκολύνουν τους υπαλλήλους για πολλά χρόνια και θα κερδίσουν χρόνο για την εξυπηρέτηση των πελατών. Ο ιδιοκτήτης του μίνι μάρκετ θα πρέπει επίσης να λάβει υπόψη του τον τρόπο με τον οποίο θα αποθηκευτούν συγκεκριμένα προϊόντα: Η διάρκεια ζωής τους, ο αριθμός των κωδικών ανά κατηγορία, η ταχύτητα με την οποία θα αδειάζει κάθε ράφι, οι διαστάσεις του χώρου και ο όποιος εξοπλισμός απαιτείται για να γίνει σωστά η δουλειά του είναι παράμετροι που δεν πρέπει να αγνοηθούν.

Οικονομική λύση τα Cash & Carry

Τα Cash & Carry των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα αποτελούν ένα σημαντικό «εργαλείο» για τη μικρή λιανική, με πολλούς επαγγελματίες του μίνι μάρκετ και των ψιλικατζίδικων να βρίσκουν σε αυτά προϊόντα με πολύ χαμηλές τιμές, χονδρικής. Αντίστοιχα καταστήματα υπάρχουν όμως και για την οργάνωση του μίνι μάρκετ, προσφέροντας μία πιο οικονομική λύση. Ειδικά για κάποιες μικρές… πινελιές στα καταστήματα της μικρής λιανικής, ίσως να συμφέρει μια επίσκεψη σε αυτά: για γρήγορες και εύκολες αγορές ραφιών, καλαθιών, διάφορων διακοσμητικών κτλ.

Ο σχεδιασμός και οι ειδικοί στην αγορά

Όπως γίνεται αντιληπτό, η οργάνωση του χώρου στα μίνι μάρκετ είναι ένα ιδιαίτερα σημαντικό αλλά και πολύπλοκο ζήτημα, που χρειάζεται και τον κατάλληλο σχεδιασμό, όχι μόνο από την αρχή αλλά και στην πορεία, μέσα από μια ανακαίνιση του καταστήματος. Ανάλογα και με τις οικονομικές δυνατότητες του κάθε ιδιοκτήτη, καλό θα είναι να απευθυνθεί εξαρχής σε κάποιον ειδικό της αγοράς, για να διαμορφωθεί ένα εξειδικευμένο πλάνο για το κατάστημά του. Ενδεικτικά θα δείτε παρακάτω κάποιες από τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά.