Τα μίνι μάρκετ αποτέλεσαν «διέξοδο» και για τα Cash & Carry στην περίοδο της πανδημίας του κορωνοϊού, με τα περισσότερα καταστήματα να αυξάνουν τις επιλογές των προϊόντων τους και να βελτιώνουν την εξυπηρέτησή τους για τους επαγγελματίες της μικρής λιανικής.

«Στοχεύει» στη μικρή λιανική το οργανωμένο χονδρεμπόριο

O τζίρος των Cash & Carry επηρεάστηκε, σε μεγάλο βαθμό, την πρώτη περίοδο της πανδημίας του κορωνοϊού, καθώς το κλείσιμο των καταστημάτων της εστίασης και η συρρίκνωση του τουρισμού στην Ελλάδα έφεραν κάθετη πτώση των πωλήσεών τους, το 2020. Στο διάστημα αυτό, η μικρή λιανική αποτέλεσε μία από τις διεξόδους του οργανωμένου λιανεμπορίου, καθώς η δική της ανάπτυξη έφερε έξτρα έσοδα και στα Cash & Carry, όπου κατέφυγαν αρκετοί επαγγελματίες του κλάδου για τις αγορές τους. Υπήρξε έτσι και μία περαιτέρω στόχευση στο συγκεκριμένο κλάδο, με προσφορές και εκπτώσεις εστιασμένες στις δικές τους ανάγκες.

Επανέρχονται σε ανάπτυξη τα Cash & Carry

Μετά από το δύσκολο 2020, όμως, την περασμένη χρονιά, τα Cash & Carry άρχισαν να επανέρχονται σιγά-σιγά σε αναπτυξιακή «τροχιά», με τις εκτιμήσεις της αγοράς να κάνουν λόγο για αύξηση του τζίρου τους έως και 5% σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα. Ακόμη καλύτερο προσδοκάται δε το 2022, με την εστίαση και τον τουρισμό να επιστρέφουν στην κανονικότητα και τα μέτρα για τον κορωνοϊό να αποτελούν, όπως όλα δείχνουν, παρελθόν, ειδικά από το Πάσχα και μετά. Το γεγονός αναμένεται να είναι θετικό και για τον κλάδο της μικρής λιανικής, αφού οι επενδύσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου αναμένεται να συνεχιστούν με γνώμονα και τις δικές του ανάγκες, αφού έγιναν περαιτέρω «βήματα» για την προσέλκυσή των επαγγελματιών της συγκεκριμένης κατηγορίας, από την πλειοψηφία των μεγάλων «αλυσίδων» της χώρας.

Προσφέρουν ευκολία οι επενδύσεις στα e-shops

Η πανδημία του κορωνοϊού «εκτίναξε» την ανάγκη για e-shops στην Ελλάδα, καθώς η ζήτηση αλλά και οι online αγορές «εκτοξεύτηκαν» από την περίοδο κιόλας της πρώτης καραντίνας. Υπήρξαν, έτσι, άμεσα και μεγάλες επενδύσεις για τη δημιουργία ή τη βελτίωση των ηλεκτρονικών καταστημάτων, τόσο από τα σούπερ μάρκετ, όσο και από τα Cash & Carry. Επενδύσεις οι οποίες θεωρείται δεδομένο, μάλιστα, ότι θα συνεχιστούν στο προσεχές μέλλον, αφού οι online πωλήσεις ήρθαν για να μείνουν και στην Ελλάδα, με τους Έλληνες να εξοικειώνονται πλήρως πια με τις ηλεκτρονικές πρακτικές. Όσον αφορά τους επαγγελματίες του μίνι μάρκετ, δε, τα νέα δεδομένα ευνοούν ακόμη περισσότερο τις αγορές τους από τα καταστήματα του οργανωμένου λιανεμπορίου, αφού πλέον έχουν τη δυνατότητα να παραγγείλουν ανά πάσα στιγμή οποιοδήποτε προϊόν εμφανίζει έλλειψη στο ράφι τους ή ό,τι βλέπουν σε προσφορά στα σχετικά e-shops, μέσα από τις οθόνες των υπολογιστών τους και χωρίς να χρειάζεται να φύγουν από το κατάστημά τους.

Τα μίνι μάρκετ μπορούν πλέον να καλύψουν τις ελλείψεις στα ράφια τους, κάνοντας online παραγγελίες από τα e-shops των Cash & Carry

Στα Cash & Carry στρέφονται οι επαγγελματίες των μίνι μάρκετ

Σύμφωνα και με το ρεπορτάζ του περιοδικού «Mini Market & Μικρή Λιανική», όλο και περισσότεροι επαγγελματίες του κλάδου έχουν αρχίσει να στρέφονται τα τελευταία χρόνια στα Cash & Carry για την κάλυψη των αναγκών τους στα ράφια. «Βρίσκουμε συγκεκριμένες προσφορές που αξίζουν», είναι η πιο συχνή ατάκα στις συνομιλίες μας με τους ιδιοκτήτες των μίνι μάρκετ, ειδικά όσων το… ψάχνουν λίγο παραπάνω για να αυξήσουν τα κέρδη τους, αλλά και να «κερδίσουν» με εκπτώσεις τους πελάτες τους. Η στροφή προς το οργανωμένο λιανεμπόριο επιβεβαιώθηκε όμως και από όσα ειπώθηκαν στο Συνέδριο Convenience Retailing, που πραγματοποιήθηκε στα τέλη του 2021. Στο σχετικό διάλογο συμμετείχαν σημαντικά στελέχη της αγοράς και συγκεκριμένα, οι κ. Θανάσης Κοντζόγλου, εμπορικός διευθυντής της Αφοί Κοντζόγλου–Δίκτυο Διανομών, Γιώργος Κουρεμένος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Βαγγέλης Πρότυπο Κέντρο Διανομών Ειδών Σούπερ Μάρκετ και Βαγγέλης Τακούλας, γενικός διευθυντής Πωλήσεων των Cash & Carry Metro, οι οποίοι συζήτησαν υπό τον συντονισμό του κ. Στέφανου Κομνηνού, executive partner της Netrino & iMinder.

Το μεγαλύτερο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των Cash & Carry παραμένουν οι προσφορές κι οι εκπτώσεις για τη μικρή λιανική.

Τα κύρια συμπεράσματα, λοιπόν, ήταν ότι ένα τμήμα του πελατολογίου των χονδρεμπόρων, αλλά και κατηγορίες προϊόντων, όπως τα καπνικά και ο Τύπος, αντιμετώπισαν μεγάλη πτώση, η οποία είχε ως συνέπεια τη μείωση των εταιρειών του κλάδου, αλλά και τον περιορισμό των υπηρεσιών τους. Επίσης τα προβλήματα ρευστότητας που αύξησαν τις απαιτήσεις για πληρωμές επί τόπου, έκαναν πιο δύσκολη τη σχέση των χονδρεμπόρων με τους ιδιοκτήτες των μίνι μάρκετ και των καταστημάτων Ψιλικών, με αποτέλεσμα μία μεγάλη μερίδα αυτών να βρει διέξοδο στα Cash & Carry. Παράλληλα, όμως, υπήρξε και ένα «ξεκαθάρισμα» της αγοράς του οργανωμένου λιανεμπορίου, με τον ανταγωνισμό να παραμένει μεγάλος, αλλά να συγκεντρώνεται σε μεγάλους «παίκτες» του κλάδου, οδηγώντας και στη βελτίωση των υπηρεσιών τους και στην εξυπηρέτηση των πελατών τους.

Τα πλεονεκτήματα των Cash & Carry για τη μικρή λιανική

Τα Cash & Carry φαίνεται ότι έχουν αρχίσει να μετατρέπονται σε στενό συνεργάτη των καταστημάτων της μικρής λιανικής, με όλο και περισσότερους επαγγελματίες του κλάδου να βρίσκουν μία σειρά από λύσεις σε αυτά, για τα καταστήματά τους. Αρχικά, ειδικά στα μεγάλα καταστήματα, η γκάμα των προϊόντων έχει αυξηθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό και στα ράφια τους μπορεί να βρει κανείς μία μεγάλη ποικιλία που καλύπτει το σύνολο των αναγκών ενός μίνι μάρκετ ή ενός ψιλικατζίδικου. Εκτός από τα τσιγάρα, υπάρχουν πλέον χιλιάδες κωδικοί σε κάθε άλλη προϊοντική κατηγορία, όπως φρούτα, λαχανικά, φρέσκα κρέατα και τυριά, κατεψυγμένα προϊόντα, αλλαντικά, τυποποιημένα τρόφιμα, ζαχαρώδη, είδη προσωπικής περιποίησης, απορρυπαντικά, χαρτικά, καθαριστικά, είδη κάβας και πολλά άλλα. Η ποικιλία είναι εξίσου μεγάλη, με ελληνικά κι εισαγόμενα προϊόντα, ενώ τα τελευταία χρόνια τα Cash & Carry έχουν αρχίσει να επενδύουν και στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, προσφέροντας νέους κωδικούς σε ιδιαίτερα συμφέρουσες τιμές. Το μεγαλύτερο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των Cash & Carry, βέβαια, συνεχίζουν να αποτελούν οι προσφορές κι οι εκπτώσεις που βγάζουν ανά τακτά χρονικά διαστήματα σε μία σειρά από προϊοντικές κατηγορίες. Αυτό έχουν εκμυστηρευθεί στο περιοδικό «Mini Market & Μικρή Λιανική» αρκετοί επαγγελματίες της αγοράς που παρακολουθούν σταθερά τα φυλλάδια προσφορών και βρίσκουν μέσα από αυτά συγκεκριμένα προϊόντα για να τοποθετήσουν στα ράφια τους.

Σημαντική είναι, όμως, πια και η ευκολία που προσφέρουν οι εταιρείες του οργανωμένου λιανεμπορίου στα καταστήματα της μικρής λιανικής, αφού όπως είπαμε, η ανάπτυξη των e-shops τους, δίνει τη δυνατότητα για ακόμη πιο άμεση επικοινωνία με τους επαγγελματίες του κλάδου. Η λύση του delivery που έχει επίσης προστεθεί στην πλειοψηφία των Cash & Carry, επιτρέπει στους ιδιοκτήτες των μίνι μάρκετ να προμηθευτούν τα προϊόντα τους χωρίς να χάσουν πολύτιμο χρόνο.