Η νέα πρόκληση για τη μικρή λιανική ακούει στο όνομα «καλάθι του νοικοκυριού», με την κυβέρνηση να επιβάλλει το μέτρο σε πρώτη φάση μόνο για τα σούπερ μάρκετ, αλλά με τους επαγγελματίες του μίνι μάρκετ να παρακολουθούν με αγωνία τις εξελίξεις.

Του Βάιου Τασούλα

Το νέο μέτρο και πώς επηρεάζει τα μίνι μάρκετ

H εκτόξευση των τιμών στις περισσότερες κατηγορίες προϊόντων ανέδειξε την ακρίβεια ως το νούμερο ένα πρόβλημα για τα ελληνικά νοικοκυριά και η κυβέρνηση αναζητά λύσεις για την αντιμετώπισή της. Ένα από τα πρώτα μέτρα που ξεκίνησαν να εφαρμόζονται, λοιπόν, είναι το «καλάθι του νοικοκυριού» στα σούπερ μάρκετ, το οποίο έχει δημιουργήσει προβληματισμό και στον κλάδο της μικρής λιανικής. Μέχρι και την έκδοση του 43ου τεύχους του περιοδικού «Mini Market & Μικρή Λιανική» που κρατάτε στα χέρια σας, το μέτρο παρέμενε προαιρετικό για τα μικρότερα καταστήματα και το ρεπορτάζ μας στην αγορά κατέγραψε ότι οι επαγγελματίες του κλάδου παρακολουθούν τις εξελίξεις, χωρίς να έχουν αποφασίσει ακόμη τη συμμετοχή τους στο «καλάθι του νοικοκυριού».

Το μέτρο της κυβέρνησης

Το «καλάθι του νοικοκυριού» εγκαινιάστηκε επίσημα στα ελληνικά σούπερ μάρκετ στις 2 Νοεμβρίου, με μια σειρά από προϊόντα να φέρουν ειδική σήμανση, με την οποία και αναδεικνύεται η χαμηλότερη τιμή τους. Ο κατάλογος των καταναλωτικών προϊόντων πρέπει να αποστέλλεται στις αρμόδιες αρχές σε εβδομαδιαία βάση, κάθε Τετάρτη έως τις 9:00 π.μ. Η αποστολή του καταλόγου προϊόντων για τις επιχειρήσεις που είναι υπόχρεες αποστολής στοιχείων στην ηλεκτρονική πλατφόρμα e-katanalotis θα γίνεται μέσω της ίδιας πλατφόρμας. Για τις υπόλοιπες επιχειρήσεις, η αποστολή των καταλόγων γίνεται με λίστα στην ηλεκτρονική διεύθυνση gen-sec@mindev.gov.gr.

Το 39% του κοινού δήλωσε ότι αγόρασε έστω μία φορά κάποιο προϊόν από το «καλάθι του νοικοκυριού» στο πρώτο 10ήμερο της εφαρμογής του μέτρου.

Η ενημέρωση του καταναλωτικού κοινού για τα προϊόντα που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία «το καλάθι του νοικοκυριού» μπορεί να γίνεται και μέσω ειδικού σήματος που τοποθετείται επί των προϊόντων ή στο φυσικό, ή στον ηλεκτρονικό χώρο πώλησής τους, ή σε κάθε μέσο με το οποίο τα προϊόντα διαφημίζονται στον καταναλωτή. Οι επιχειρήσεις που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία «το καλάθι του νοικοκυριού» μπορούν να αποκτούν πρόσβαση στο ειδικό σήμα, αποστέλλοντας σχετικό αίτημα στην ηλεκτρονική διεύθυνση gen-sec@mindev.gov.gr. Απαγορεύεται, όμως, η χρήση του ειδικού σήματος της παρ. 1 από επιχειρήσεις που δεν συμμετέχουν στην πρωτοβουλία «το καλάθι του νοικοκυριού». Στις επιχειρήσεις που παραβιάζουν την παραπάνω απαγόρευση επιβάλλονται διοικητικές κυρώσεις και πρόστιμα έως 5.000 ευρώ την ημέρα. Όσα καταστήματα αποφασίσουν να συμμετάσχουν στο «καλάθι του νοικοκυριού» είναι υποχρεωμένα να αποστέλλουν στη συνέχεια τον κατάλογο των προϊόντων με τις ειδικές τιμές.

Τι ισχύει για τα μίνι μάρκετ

Το «καλάθι του νοικοκυριού» ξεκίνησε στις 2 Νοεμβρίου και, όπως έγινε γνωστό σε πρώτη φάση, στο νέο μέτρο συγκράτησης των τιμών μπορούν να συμμετέχουν όχι μόνο οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ αλλά και μικρότερα καταστήματα όπως τα μίνι μάρκετ. Το καλάθι αναμένεται να παραμείνει στην αγορά τουλάχιστον μέχρι τον Μάρτιο και θα ανανεώνεται τακτικά. Όσον αφορά τα μικρότερα καταστήματα πώλησης τροφίμων, το μέτρο είναι προαιρετικό, σε αντίθεση με τις μεγάλες αλυσίδες που είναι υποχρεωμένες να το εφαρμόσουν. Αυτό που πρέπει να γνωρίζουν οι επαγγελματίες της μικρής λιανικής είναι ότι αν αποφασίσουν να δημιουργήσουν το δικό τους καλάθι, υποχρεώνονται να αποστέλλουν τον κατάλογο προϊόντων, ώστε να αναρτάται στο e-katanalotis. Σε περίπτωση που το αμελήσουν ή καθυστερήσουν, επιβάλλεται πρόστιμο. Η κυβέρνηση έχει αφήσει όμως ανοιχτό το ενδεχόμενο να γίνει στη συνέχεια υποχρεωτικό το μέτρο και για άλλα καταστήματα τροφίμων, όπως οι φούρνοι, τα κρεοπωλεία, αλλά και τα μίνι μάρκετ.

Γιώργος Παπάζογλου
«Παρακολουθούμε τις εξελίξεις με το καλάθι του νοικοκυριού»
Πάνω από μία δεκαετία βρίσκεται επί της οδού Βυζαντίου, στο Μαρούσι, το μίνι μάρκετ του Γιώργου Παπάζογλου, ο οποίος μίλησε στο περιοδικό «Mini Market & Μικρή Λιανική» για τις εξελίξεις στην αγορά και «το καλάθι του νοικοκυριού».
«Παρακολουθούμε τις αλλαγές και το καλάθι του νοικοκυριού, αλλά σε αυτή τη φάση είναι κάτι που δεν έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για εμάς και δεν μας απασχολεί να συμμετέχουμε στην πρωτοβουλία, αφού δεν έχουμε να κερδίσουμε κάτι», ανέφερε χαρακτηριστικά. Όσον αφορά τις ανατιμήσεις στην αγορά, ο κ. Παπάζογλου τόνισε ότι «αφορούν πια σχεδόν όλα τα προϊόντα και είναι συνεχόμενες τον τελευταίο καιρό, με τις τιμές να έχουν ανέβει σε μεγάλο βαθμό. Προσπαθούμε από την πλευρά μας να συγκρατήσουμε τις αυξήσεις σε συγκεκριμένα προϊόντα, όπως στις μπίρες, περιορίζοντας τα δικά μας κέρδη».