Εναλλακτικοί πάροχοι ενέργειας

Στην αλλαγή παρόχου ενέργειας φαίνεται ότι καταφεύγει πλέον η πλειοψηφία των μίνι μάρκετ και των υπόλοιπων καταστημάτων της μικρής λιανικής τον τελευταίο καιρό, αφού η «μάχη» τιμών και οι διαρκείς προσφορές δημιουργούν ευκαιρίες για μεγάλη οικονομία στις επιχειρήσεις.

Γράφει ο Βάιος Τασούλας

Όφελος ακόμη και πάνω από 500 ευρώ για τα μίνι μάρκετ

Η κίνηση στην ελληνική αγορά παραμένει σε χαμηλό επίπεδο από την κρίση και μετά, με τα μίνι μάρκετ να είναι ένας από τους τομείς που επηρεάστηκαν περισσότερο, καθώς τα «λουκέτα» ήταν χιλιάδες σε όλη τη χώρα. Οι ιδιοκτήτες των καταστημάτων της μικρής λιανικής συνεχίζουν να «παλεύουν» για το μεροκάματο, περνώντας τις περισσότερες ώρες της ημέρας τους πίσω από την ταμειακή μηχανή. Στις περισσότερες περιπτώσεις κάθε… ευρώ μετράει για την επιβίωση της επιχείρησης και, ως εκ τούτου, οποιοδήποτε οικονομικό όφελος μπορεί να προκύψει από οπουδήποτε είναι καλοδεχούμενο.

Κάπως έτσι φαίνεται ότι έχει αρχίσει να επικρατεί στην αγορά και η λύση των εναλλακτικών παρόχων ενέργειας, καθώς υπόσχονται μικρότερες χρεώσεις από τη ΔΕΗ και έχουν καταφέρει ήδη να προσελκύσουν μία μεγάλη μερίδα καταστημάτων του συγκεκριμένου κλάδου, όπως έδειξε και η σχετική έρευνα του περιοδικού «Mini Market & Μικρή Λιανική». Τα περισσότερα καταστήματα που επισκεφθήκαμε είχαν πρόσφατα μάλιστα αλλάξει πάροχο, εκτιμώντας ότι θα έχουν οικονομικό όφελος της τάξης των 500 ευρώ τον χρόνο.

Έχει φουντώσει η «μάχη» στην αγορά

Η ξαφνική «στροφή» προς τους εναλλακτικούς παρόχους ενέργειας δεν είναι προφανώς τυχαία, αλλά έχει να κάνει και με τη «μάχη» της αγοράς, αφού οι σχεδόν 20 ελληνικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο, έχουν εντείνει τις προσπάθειές τους για την αύξηση των πελατών τους. Ο ανταγωνισμός στον τομέα της προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας έχει αρχίσει να «πλήττει» τον «κυρίαρχο» ρόλο της ΔΕΗ, ειδικά τον τελευταίο χρόνο, οπότε και απελευθερώθηκε και η αγορά φυσικού αερίου. Κι αυτό γιατί έχουν ξεκινήσει πλέον δελεαστικές προσφορές συνδυαστικών πακέτων, οι οποίες και αφορούν τόσο τον ηλεκτρισμό, όσο και την τηλεφωνία, το Internet, τη συνδρομητική τηλεόραση (double και 3play), το φυσικό αέριο, ακόμη και τις ασφαλιστικές καλύψεις. Ως εκ τούτου, μπορεί κανείς να βρει στην αγορά ιδιαίτερα συμφέρουσες επιλογές, για να περιορίσει ένα σημαντικό έξοδο για την επιχείρησή του.

Το όφελος για τα μίνι μάρκετ στην πράξη

Καθώς όμως οι εταιρείες παροχής ενέργειας που δραστηριοποιούνται στην αγορά είναι υπερβολικά πολλές, (αναμένονται σύντομα και συγχωνεύσεις κάποιων από αυτές), αντίστοιχα πολλές είναι και οι προσφορές στα καταστήματα της μικρής λιανικής. Ποιο είναι όμως το πραγματικό όφελος για τα μίνι μάρκετ; Σύμφωνα με την έρευνα αγοράς που έκανε το περιοδικό «Mini Market & Μικρή Λιανική», το όφελος για τα πολύ μικρά καταστήματα (όπως τα ψιλικατζίδικα), κυμαίνεται στα 150-300 ευρώ τον χρόνο, αν επιλέξουν φτηνότερο πάροχο, ενώ για τα μεγαλύτερα μίνι μάρκετ το όφελος μπορεί να ξεπεράσει ακόμη και τα 500 ευρώ τον χρόνο. Μπορεί να μην είναι λοιπόν ένα πολύ μεγάλο ποσό, αλλά πρόκειται για μία δαπάνη που φαίνεται να πληρώνουν… τσάμπα πολλά καταστήματα, γεγονός που δικαιολογεί και την «ψήφο εμπιστοσύνης» που έχουν αρχίσει να δίνουν στους εναλλακτικούς παρόχους ενέργειας.

Για να έχετε πάντως μία ακόμη καλύτερη εικόνα της αγοράς, το περιοδικό μας εξέτασε δύο πραγματικά καταστήματα της μικρής λιανικής, ζητώντας τιμές από τις ίδιες τις εταιρείες, αλλά και καταγράφοντας τις διαδικτυακές χρεώσεις -σε όσες δεν απάντησαν εγκαίρως- για μία έρευνα αγοράς με πραγματικούς αριθμούς.

Η τιμή δεν θα πρέπει να είναι ο μοναδικός παράγοντας για την αλλαγή παρόχου ενέργειας σε ένα κατάστημα, καθώς θα πρέπει να εξετάσει κανείς και όλα τα επιμέρους στοιχεία κάθε προσφοράς.

Η άποψη των επαγγελματιών

  • «Έχω βάλει Ήρων εδώ και λίγο καιρό. Πλήρωνα περίπου 1.000 – 1.500 ευρώ το δίμηνο και υπολογίζω ότι θα γλιτώσω περίπου 500 ευρώ τον χρόνο», Ιγνάτιος Ράπτης, ιδιοκτήτης μίνι μάρκετ επί της οδού Νίκης, στη Φιλοθέη.
  • «Είχα αλλάξει πάροχο και στο σπίτι μου, επιλέγοντας τη Volterra και γλιτώνω περίπου 20 ευρώ σε κάθε λογαριασμό. Οπότε, όταν ήρθε η ώρα να ανοίξω το μίνι μάρκετ, επέλεξα εξ αρχής να μην έχω ΔΕΗ, αφού δεν έχω αντιμετωπίσει κανένα πρόβλημα μέχρι στιγμής και τα χρήματα είναι λιγότερα», Δημήτρης Σκλήκας, ιδιοκτήτης νέου μίνι μάρκετ επί της οδού Ιερού Λόχου, στο Μαρούσι.
  • «Τον προηγούμενο μήνα ήρθε ένας άνθρωπος της Volterra και πείστηκα να δοκιμάσω κάτι διαφορετικό, αφού είναι δεδομένο ότι κάτι κερδίζεις», Παναγιώτα Κουλούρη, ιδιοκτήτρια μίνι μάρκετ επί της οδού Αττικής, στο Κορωπί.
  • «Έχω αλλάξει τη ΔΕΗ με τη Watt – Volt, αλλά δεν έχω καθίσει να δω τη διαφορά. Ξέρω μόνο ότι είναι σίγουρα πιο οικονομική, οπότε έκανα την αλλαγή», Γιώργος Παπάζογλου, ιδιοκτήτης μίνι μάρκετ επί της οδού Βυζαντίου, στο Μαρούσι.

Τι πρέπει να προσέξετε

Όπως είπαμε και νωρίτερα, οι τιμές που διαβάζετε εδώ είναι ενδεικτικές και σίγουρα δεν είναι ο μόνος παράγοντας που θα πρέπει να επηρεάσει την απόφασή σας. Κι αυτό γιατί υπάρχουν αρκετές λεπτομέρειες γύρω από την αλλαγή παρόχου ενέργειας. Κατ’ αρχάς, ελέγξτε τις προσφορές, αλλά και τη χρονική διάρκεια αυτών, αφού μπορεί να αλλάξει η τιμολόγηση, όταν αυτές ολοκληρωθούν. Καλό θα είναι να ρωτήσετε και να δείτε το όφελος σε ετήσιο επίπεδο. Επίσης, η υποχρεωτική χρονική διάρκεια είναι κάτι που θα πρέπει να εξετάσετε.

Για πόσο χρόνο σας δεσμεύει το νέο συμβόλαιο;

Πολλές εταιρείες δίνουν και την επιλογή για «καθόλου», οπότε μπορείτε να αλλάξετε ανά πάσα στιγμή, αν δεν είστε ικανοποιημένοι. Η πάγια χρέωση, αλλά και οι ρήτρες κατανάλωσης είναι επίσης σημεία που θα πρέπει να ελέγξετε πριν πάρετε την απόφασή σας. Τέλος, τι εγγυήσεις ή και προκαταβολή πρέπει να δώσετε στην εκάστοτε εταιρεία; Η απάντηση μπορεί να κρίνει και την επιλογή σας, οπότε θυμηθείτε να τσεκάρετε όλες τις λεπτομέρειες, πριν δελεαστείτε από την φαινομενικά πιο οικονομική επιλογή.

Απλή και γρήγορη η διαδικασία αλλαγής

Η διαδικασία αλλαγής είναι συνήθως πολύ απλή, καθώς απαιτούνται μόνο τα απαραίτητα στοιχεία, με τους ίδιους τους παρόχους να αναλαμβάνουν τα περισσότερα, συχνά στέλνοντας αντιπροσώπους τους στα καταστήματα για όσα χρειάζονται. Όσον αφορά τα «χαρτιά» που θα σας ζητηθούν, αυτά είναι συνήθως -και ανάλογα με την εταιρεία- τα εξής:

  • ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ
  • ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟΥ ΠΑΡΟΧΟΥ
  • ΑΦΜ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ (ΑΡΙΘΜΟΣ ΚΑΔ)
  • ΑΡΙΘΜΟΣ ΓΕΜΗ

Τι γίνεται με τις έξτρα χρεώσεις

Αλλάζοντας φυσικά πάροχο δεν γλιτώνετε καμία από τις έξτρα χρεώσεις που προβλέπει ο λογαριασμός της ΔΕΗ, όπως η ΕΡΤ και οι υπόλοιποι κρατικοί φόροι ή ο ΛΑΓΗΕ και ο ΑΔΜΗΕ. Ο μεν ΛΑΓΗΕ αποτελεί τον Λειτουργό της Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας στην Ελλάδα, ενώ ο ΑΔΜΗΕ αποτελεί τον Ανεξάρτητο Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας. Συγκεκριμένα, ο ΑΔΜΗΕ διαχειρίζεται το σύστημα μεταφοράς (150KV και 400kV) στην Ελλάδα, δηλαδή εκτελεί τη συντήρηση και την ανάπτυξη του συστήματος μεταφοράς και διασφαλίζει την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας, με καλή ποιότητα και αξιοπιστία. Επίσης, ο ΑΔΜΗΕ εκτελεί την εκκαθάριση αποκλίσεων και λοιπών λογαριασμών της χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς και τις σχετικές χρεοπιστώσεις στους συμμετέχοντες στην αγορά αυτή.