λιανεμπόριο

Σε διαρκή άνοδο φαίνεται ότι βρίσκεται πλέον το οργανωμένο λιανεμπόριο, αφού για πρώτη φορά μετά την περίοδο της κρίσης, ο τζίρος του δείχνει να είναι αυξημένος, τόσο στα στοιχεία του 2017, όσο και στις προβλέψεις για το 2018.

Η γενικότερη βελτίωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης, σε συνδυασμό με τη βελτίωση των μακροοικονομικών μεγεθών της ελληνικής οικονομίας, είναι οι βασικοί λόγοι για την αλλαγή του κλίματος στο λιανεμπόριο, σύμφωνα με τη σχετική έκθεση της ερευνητική εταιρείας Nielsen.

Πιο συγκεκριμένα, τα στοιχεία της για το οργανωμένο λιανεμπόριο το 2017, εμφανίζουν αύξηση εσόδων κατά 1,6%, σε σύγκριση με το 2016, στα 9,1 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των μεγεθών της εκπτωτικής αλυσίδας LIDL και 1,5% σε όγκο.

Ακόμη και χωρίς τα μεγέθη της εκπτωτικής αλυσίδας LIDL όμως, το οργανωμένο λιανεμπόριο το 2017 παρουσίασε πωλήσεις, αυξημένες σε αξία, κατά 2% και σε όγκο κατά 2,3%.

Όπως αναφέρετε στο ΑΠΕ, η πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Nielsen Ελλάδος, Βίκυ Γρηγοριάδου, στο πλαίσιο παρουσίασης της πορείας του κλάδου του ελληνικού λιανεμπορίου το 2017, απέδωσε την αύξηση των εσόδων, κυρίως στην άνοδο του όγκου.

Αντίστοιχα, η πρόβλεψη της Nielsen και για το σύνολο του 2018 είναι συγκρατημένα θετική, αφού ο τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου για την τρέχουσα χρονιά, εκτιμάται ότι θα κινηθεί αυξητικά κατά 2%, ξεπερνώντας τα 11 δισ. ευρώ.

Πιο αναλυτικά, τις πρώτες επτά εβδομάδες του 2018 (μέχρι τα μέσα Φεβρουαρίου) καταγράφεται ανοδική πορεία. Η κατανάλωση στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων παρουσιάζει άνοδο 2,8%, συνεχίζοντας τη θετική πορεία που διαγράφεται από το δεύτερο εξάμηνο του 2017.

Παράλληλα, βελτιωμένη ήταν το 2017 και η μέση δαπάνη ανά νοικοκυριό το μήνα, η οποία έφτασε στα 284 ευρώ, από 280 ευρώ το 2016.

Σημειώνεται ότι το μέσο καλάθι στα σούπερ μάρκετ διαμορφώνεται στα 20 με 25 ευρώ. Όπως αναφέρθηκε, έχει αυξηθεί η συχνότητα των επισκέψεων των καταναλωτών στα σούπερ μάρκετ, με μείωση ωστόσο του καλαθιού σε βάθος χρόνου.

Αναφορικά με τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Nielsen, δεν προβλέπεται πολύ μεγάλη ανάπτυξη της συγκεκριμένης κατηγορίας προϊόντων. Όπως υπογράμμισαν στελέχη της Nielsen, τα τελευταία χρόνια η συμμετοχή των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι σταθερή και αυτό γιατί η προωθητική ένταση που σημειώνεται κυρίως στα επώνυμα προϊόντα, είναι πάρα πολύ έντονη.

Ένα στα δύο προϊόντα είναι σε προσφορά, και συγκεκριμένα το 52% των επωνύμων και το 44,1% των κωδικών ιδιωτικής ετικέτας.

Ωστόσο, όπως σημειώθηκε, έρευνες κατά το παρελθόν της Nielsen έδειξαν ότι το 60% των προωθητικών ενεργειών στον κλάδο είναι ζημιογόνες, δηλαδή δεν δημιουργούν κέρδος, ούτε για το brand, ούτε για τον λιανέμπορο. Επιπλέον, μόνο το 16% είναι προσοδοφόρο για λιανέμπορους και προμηθευτές. Για τον λόγο αυτό πρέπει να γίνονται στοχευμένες προωθητικές ενέργειες.

Τέλος και όσον αφορά, το προφίλ του καταναλωτή, αυτό λόγω της οικονομικής κρίσης έχει μεταβληθεί ριζικά. Κατά μέσο όρο, ο καταναλωτής πηγαίνει σε δύο με τρία καταστήματα, ενώ κρατά συνήθως μικρό καλάθι για να επανατροφοδοτήσει το νοικοκυριό του. Επτά στους δέκα καταναλωτές αγοράζουν οικονομικά προϊόντα, ενώ τρεις στους δέκα χρησιμοποιούν λίστα για τα ψώνια τους, και οι υπόλοιποι (65%) δεν χρησιμοποιούν λίστα, ή έχουν μια λίστα την οποία δεν τηρούν ακριβώς αγοράζοντας επιπλέον προϊόντα. Η επικοινωνία και οι προωθητικές ενέργειες των εταιρειών, είναι καθοριστικές για την τελική επιλογή των καταναλωτών.