Προτιμούν τα τυποποιημένα τρόφιμα

Εν μέσω κορωνοϊού, όμως, οι καταναλωτές εμφανίζονται να έχουν και νέες αγοραστικές επιλογές, όσον αφορά τα ψώνια τους σε μίνι και σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα με όσα υποστήριξε στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων ο Παναγιώτης Μπορέτος, εμπορικός διευθυντής κι αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ερευνών αγοράς IRI Hellas, ο Έλληνας καταναλωτής κάνει στροφή στα τυποποιημένα – συσκευασμένα τρόφιμα, διατηρώντας μία συνήθεια που υιοθέτησε τους περασμένους μήνες, λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού και των μέτρων περιορισμού κυκλοφορίας. Μπορεί τα βασικά κριτήρια επιλογής τροφίμων από τους καταναλωτές να αποτελούσαν στο παρελθόν η ποιότητα και η τιμή, ωστόσο η εικόνα έχει αλλάξει ριζικά και πλέον στα βασικά κριτήρια επιλογής περιλαμβάνονται η υγιεινή και η ασφάλεια. Η τάση αυτή συνδέεται ξεκάθαρα με την πανδημία του COVID-19, καθώς οι καταναλωτές όλο το προηγούμενο διάστημα αναζητούσαν κυρίως προϊόντα συσκευασμένα – τυποποιημένα, ασφαλή κι εύκολα να αποθηκευτούν στο σπίτι για αρκετό διάστημα.

Παράλληλα -και πάντα σύμφωνα με τον κ. Μπορέτο, οι Έλληνες καταναλωτές απέφευγαν να αγοράζουν τα χύμα προϊόντα καθώς θεωρούσαν ότι ήταν περισσότερο εκτεθειμένα στον κίνδυνο. Αυτή η τάση εκτιμάται ότι θα διατηρηθεί από τους καταναλωτές το επόμενο διάστημα, κυρίως για λόγους ασφάλειας αλλά κι ευκολίας. Είναι ενδεικτικό ότι από τις μετρήσεις της IRI προκύπτει πως η κατηγορία του συσκευασμένου τυριού παρουσίασε αυξημένες πωλήσεις σε όγκο κατά 19,2% το πρώτο τετράμηνο του 2020 συγκριτικά με το αντίστοιχο περυσινό, ενώ η αντίστοιχη κατηγορία του πάγκου αύξηση κατά 4%. Το ίδιο διάστημα τα συσκευασμένα αλλαντικά παρουσίασαν αύξηση κατά 11,1% ενώ του πάγκου κατά 3,1% σε όγκο.

Επικρατεί η τάση των συνδυαστικών αγορών

Ανάμεσα στα νέα δεδομένα που καταγράφονται για τις αγοραστικές συνήθειες των Ελλήνων καταναλωτών είναι κι η αναζήτηση νέων προϊόντων στα ράφια, τα οποία μπορούν να αποτελέσουν και νέο «πλήγμα» για τη μικρή λιανική. Κι αυτό γιατί σύμφωνα με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ, δεύτερο προϊόν σε ζήτηση για τα σούπερ μάρκετ είναι τα τσιγάρα. Πρόκειται για ένα κατεξοχήν προϊόν της μικρής λιανικής, το οποίο προσφέρει μηδαμινό περιθώριο κέρδους στους επαγγελματίες της αγοράς, αλλά αποτελεί «κράχτη» για τους πελάτες, ειδικά στα περίπτερα και τα καταστήματα ψιλικών.

Τα είδη καπνιστού είναι Νο2 επιλογή των καταναλωτών για τα ράφια των σούπερ μάρκετ, αλλά ευτυχώς για τη μικρή λιανική, δεν είναι ελκυστική για το οργανωμένο λιανεμπόριο.

Εν μέσω κορωνοϊού, όμως, οι καταναλωτές έδειξαν την ξεκάθαρη προτίμησή τους σε καταστήματα που μπορούσαν να συνδυάσουν αγορές διαφορετικών προϊόντων, περιορίζοντας τις επαφές τους και τις… στάσεις τους για ψώνια. Όπως σημειώνει κι η έρευνα του ΙΕΛΚΑ, «Οι καταναλωτές προσπαθούν να μειώσουν τις επισκέψεις τους στα καταστήματα και την έκθεσή τους στον κορωνοϊό κι επομένως προσπαθούν να ομαδοποιήσουν τις αγορές τους». Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, εξετάστηκε στην κυλιόμενη έρευνα καταναλωτών του Ινστιτούτου αν ως αγοραστές είναι ικανοποιημένοι ή αν θα επιθυμούσαν να βρίσκουν στα καταστήματα σούπερ μάρκετ και κάποιες άλλες κατηγορίες αγαθών. Όπως φαίνεται στο σχήμα 1, το 67% ή 2 στους 3 καταναλωτές δηλώνουν ικανοποιημένοι με την γκάμα προϊόντων που βρίσκουν στα σουπερμάρκετ. Παράλληλα όμως υπάρχει ένα σημαντικό ποσοστό 33% που δηλώνει ότι υπάρχουν προϊόντα τα οποία θα ήθελε να αγοράζει από τα σούπερ μάρκετ, αλλά σήμερα δεν είναι διαθέσιμα σε αυτά. καταναλωτικές συνήθειες

Θέλουν φάρμακα και τσιγάρα στα σούπερ μάρκετ

Στο ερώτημα με ελεύθερη απάντηση σε σχέση με το ποια προϊόντα θα ήθελαν να πωλούνται στα σούπερ μάρκετ, τα οποία σήμερα δεν είναι διαθέσιμα σε αυτά, τα αποτελέσματα ήταν ιδιαίτερα ενδιαφέροντα, καθώς η πρώτη κατηγορία με διαφορά αφορούσε τα Μη Συνταγογραφούμενα Φάρμακα, τις βιταμίνες και τα συμπληρώματα διατροφής, η οποία, με την εξαίρεση των βιταμινών και συμπληρωμάτων διατροφής, σήμερα απαγορεύεται να διατίθεται από τα σούπερ μάρκετ. Θα πρέπει να σημειωθεί βέβαια ότι σήμερα στα σούπερ μάρκετ διατίθενται ελάχιστοι κωδικοί προϊόντων βιταμινών και συμπληρωμάτων διατροφής και συνήθως ιδιωτικής ετικέτας. Δεύτερη κατηγορία ήταν τα είδη καπνιστού, μία κατηγορία η οποία αν κι επιτρέπεται η πώλησή της στα καταστήματα σούπερ μάρκετ δεν είναι χρηματοοικονομικά ελκυστική για το οργανωμένο λιανεμπόριο. Ακολουθούν τα είδη της άμεσης επικαιρότητας, αντισηπτικά, γάντια και μάσκες, τα οποία σε κάποια καταστήματα διατίθενται και σε κάποια άλλα όχι, ενώ σημαντικό ποσοστό λαμβάνουν και τα είδη κήπου, τα καλλυντικά, τα βιβλία και η γραφική ύλη.

Όσον αφορά τα Μη Συνταγογραφούμενα Φάρμακα, μία σε μεγαλύτερο βάθος ανάλυση κάνει σαφές ότι η επιθυμία του κοινού αφορά κυρίως ένα μικρό κωδικολόγιο επωνύμων προϊόντων άμεσης ανάγκης τα οποία συνήθως ο καταναλωτής έχει πάντα διαθέσιμα στο σπίτι του, όπως παυσίπονα και προϊόντα για το στομάχι, και βασικός λόγος για το αίτημα αυτό είναι η αποφυγή της δεύτερης ξεχωριστής επίσκεψης για την προμήθειά τους. Κάτι τέτοιο συνάδει και με τη σημερινή πρόθεση για περιορισμό των μετακινήσεων. καταναλωτικές συνήθειες