Κορωνοϊός – Η επόμενη ημέρα για τα μίνι μάρκετ. Νέα δεδομένα δημιουργήθηκαν ξανά για τα μίνι μάρκετ και τα υπόλοιπα καταστήματα της μικρής λιανικής, μετά το τέλος της καραντίνας και την πρώτη «χαλάρωση» των μέτρων για τον κορωνοϊό. Η θετική περίοδος στις πωλήσεις των καταστημάτων έλαβε τέλος σε μεγάλο βαθμό, με κάποιους επαγγελματίες να αξιοποιούν τη «δυναμική» των ημερών, αλλά τους περισσότερους να βλέπουν τις πωλήσεις τους να επιστρέφουν στα προηγούμενα επίπεδα. Τεράστια ήταν η «πληγή» για τα καταστήματα στις τουριστικές περιοχές από τη δραματική μείωση των επισκεπτών στην Ελλάδα.

Τoυ Βάιου Τασούλα

Η Ελλάδα βρέθηκε μαζί με ολόκληρο τον πλανήτη απέναντι σε πρωτοφανείς συνθήκες, με την εξάπλωση της πανδημίας του κορωνοϊού, την καραντίνα και μία σειρά από άλλες δραματικές αλλαγές να επηρεάζουν το σύνολο της αγοράς και στη χώρα μας. Για τη μικρή λιανική η κρίση ήταν η μικρότερη δυνατή, καθώς σε πολλές περιπτώσεις αποδείχθηκε και… ευεργετική για τους επαγγελματίες του μίνι μάρκετ που είδαν τις πωλήσεις τους να «εκτοξεύονται», ειδικά την πρώτη περίοδο του υποχρεωτικού εγκλεισμού στο σπίτι. Με τα σούπερ μάρκετ να είναι οι μεγάλοι κερδισμένοι, ευνοήθηκαν και τα μικρότερα καταστήματα αρκετά, αφού ο συνωστισμός οδήγησε μία μεγάλη μερίδα των καταναλωτών στη μικρή λιανική για τα ψώνια. Αυτά, μάλιστα, αυξήθηκαν και σε ποσότητα, αφού το καλάθι του Έλληνα γέμισε περισσότερο από τα συνηθισμένα, είτε από τον φόβο της αυξημένης ζήτησης είτε γιατί αυξήθηκε το μαγείρεμα και γενικότερα η παραμονή στο σπίτι. Η πλειονότητα των επαγγελματιών έκανε λόγο για αύξηση ακόμη και 30% στον τζίρο των καταστημάτων την περίοδο της καραντίνας, σε σχετικό ρεπορτάζ του περιοδικού «Mini Market & Μικρή Λιανική», με κάποιους να φθάνουν στο σημείο ακόμη και να «εύχονται» νέα καραντίνα.

Ακόμη και πολύ μετά την καραντίνα, καταγράφεται η πρόθεση των Ελλήνων να στηρίξουν τα μικρότερα καταστήματα, στα οποία στράφηκαν εν μέσω κορωνοϊού.

Δεν έλειψαν, πάντως, και τα προβλήματα στον συγκεκριμένο κλάδο, αφού μικρότερα καταστήματα, όπως ψιλικατζίδικα και περίπτερα, βρέθηκαν σε δυσχερή θέση. Με την κίνηση στους δρόμους να είναι μειωμένη, οι στάσεις για τσιγάρα και 2-3 ακόμη πραγματάκια σχεδόν εξαφανίστηκαν, με τα καταστήματα ψιλικών να μη μπορούν να συμμετέχουν ούτε στα μέτρα της κυβέρνησης για οικονομική στήριξη.

Η καραντίνα αποτελεί όμως πια – και ίσως προς το παρόν – παρελθόν, με την εικόνα στην αγορά να μοιάζει πιο δύσκολη από πριν από τον κορωνοϊό. Η οικονομική κρίση έχει αρχίσει να κάνει την εμφάνισή της και στο πορτοφόλι των νοικοκυριών, με αποτέλεσμα και τα μίνι μάρκετ να βλέπουν τις πρώτες συνέπειες. Σύμφωνα με το νέο ρεπορτάζ του περιοδικού, οι περισσότεροι επαγγελματίες του μίνι μάρκετ έκαναν λόγο για επιστροφή στα παλιά και μάλιστα, ακόμη και με περισσότερο «πεσμένη» κίνηση, με βάση και την εποχή, στους πρώτους καλοκαιρινούς μήνες. Κορωνοϊός – Η επόμενη ημέρα για τα μίνι μάρκετ

Οι νέες τάσεις που καθιερώθηκαν λόγω πανδημίας

Παρά το γεγονός ότι τα σούπερ μάρκετ είδαν τους τζίρους τους να «εκτοξεύονται» κατά τη διάρκεια της πανδημίας και τα μίνι μάρκετ θεωρήθηκαν από τους ευνοημένους της περιόδου, οι επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται σήμερα στη μικρή λιανική βρίσκονται αντιμέτωποι με τα νέα δεδομένα που προκάλεσε στην αγορά ο κορωνοϊός. Τους προηγούμενους μήνες, λόγω της κρίσης, οι καταναλωτές υιοθέτησαν νέες αγοραστικές συμπεριφορές, οι οποίες, όπως δείχνουν τα στοιχεία της αγοράς, παγιώθηκαν, διαμορφώνοντας τη νέα πραγματικότητα για πελάτες κι επιχειρήσεις.

Συγκεκριμένα, η έλευση του Covid-19 κι η μείωση στο διαθέσιμο εισόδημα που την ακολούθησε, μετέβαλλαν τις καταναλωτικές συνήθειες, τόσο ως προς το είδος των αγορών όσο και ως προς τον τρόπο που αυτές πραγματοποιούνται, διαμορφώνοντας νέες τάσεις.
Κι ενώ το βασικό κριτήριο αγορών πριν από την πανδημία ήταν η ποιότητα των προϊόντων κι η τιμή, πλέον, η υγιεινή κι η ασφάλεια τίθενται σε πρώτο πλάνο, καθώς οι καταναλωτές δίνουν τους τελευταίους μήνες προτεραιότητα σε προϊόντα κι υπηρεσίες που πληρούν τα συγκεκριμένα κριτήρια. Παράλληλα, τα μίνι μάρκετ φαίνεται να ευνοούνται από τη στροφή του αγοραστικού κοινού στα καταστήματα γειτονιάς για την πραγματοποίηση αγορών. Η γενική τάση φανερώνει μείωση των επισκέψεων σε σούπερ μάρκετ κι αύξηση της προτίμησης για αγορές σε συνοικιακά καταστήματα, προκειμένου να αποφευχθεί ο συνωστισμός αλλά και να μειωθεί ο χρόνος αναμονής στο ταμείο των μεγάλων σούπερ μάρκετ. Δυνατό χαρτί για τη μικρή λιανική αποτελεί η αμεσότητα στην εξυπηρέτηση αλλά κι η πρόθεση των Ελλήνων να στηρίξουν τα μικρότερα καταστήματα που παρατηρήθηκε το τελευταίο χρονικό διάστημα. Εκτός από τα καταστήματα γειτονιάς, το κίνημα «Made in Greece» ενδυναμώθηκε, όπως ακριβώς και στη δεκαετία της οικονομικής κρίσης, αφού από την περίοδο της καραντίνας και μετά παρατηρήθηκε στροφή προς τα ελληνικά προϊόντα (π.χ. ελληνικό μέλι). Επιπροσθέτως, όπως δείχνουν σχεδόν όλες οι έρευνες της περιόδου, τα μετρητά στις συναλλαγές κόπηκαν «μαχαίρι» και το ηλεκτρονικό εμπόριο, ακόμα και στα τρόφιμα, γνώρισε πρωτόγνωρο για τα ελληνικά δεδομένα ρυθμό ανάπτυξης. Κορωνοϊός – Η επόμενη ημέρα για τα μίνι μάρκετ

Μειώνει την κίνηση το «στοκάρισμα» της καραντίνας

Αυξημένη ήταν η κίνηση την περίοδο της καραντίνας και στο κατάστημα της κας Ευτυχίας Σακκάρη, αλλά κατά το επόμενο διάστημα άρχισαν να φαίνονται και κάποιες επιπτώσεις από αυτή την «εκτίναξη» των πωλήσεων σε σούπερ και μίνι μάρκετ. «Όσο ο κόσμος ήταν κλεισμένος στα σπίτια του, οι πωλήσεις αυξήθηκαν σίγουρα τουλάχιστον κατά ένα 10%, ενώ πολλοί έκαναν εδώ τα ψώνια του σούπερ μάρκετ για να αποφύγουν τον συνωστισμό, αυξάνοντας τον τζίρο κατά κεφαλήν. Πλέον, όμως, η κίνηση έχει πέσει περισσότερο από πριν από τον κορωνοϊό κι αναγκαζόμαστε ακόμη και να πετάμε προϊόντα που δεν έληγαν εδώ σε εμάς ποτέ. Θεωρώ ότι ο κόσμος αποθήκευσε πολλά προϊόντα στα ντουλάπια του, από τις μαζικές αγορές την περίοδο της καραντίνας, κι αυτό έχει ήδη επίπτωση σε εμάς και στη σημερινή κίνηση», υποστήριξε στο περιοδικό «Mini Market & Μικρή Λιανική». Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι η άποψή της επιβεβαιώνεται ως έναν βαθμό κι από σχετική έρευνα του ΙΕΛΚΑ, στην οποία επισημάνθηκε το… στοκάρισμα προϊόντων σούπερ μάρκετ στο σπίτι από μία μεγάλη μερίδα των καταναλωτών, τουλάχιστον τις πρώτες ημέρες της καραντίνας.