Αλλάζουν οι καταναλωτικές συνήθειες. Μετά και την περίοδο του κορωνοϊού, οι Έλληνες καταναλωτές φαίνεται να αλλάζουν τις συνήθειές τους, όσον αφορά τις αγορές σε μίνι και σούπερ μάρκετ, αναζητώντας online προσφορές, αλλά και νέα προϊόντα στα ράφια.

Του Στέλιου Ασλανίδη

Ο κορωνοϊός συνεχίζει να βρίσκεται στο προσκήνιο ολόκληρου του κόσμου, και μπορεί η Ελλάδα να έχει περάσει στην επόμενη φάση της καραντίνας και των μέτρων για την αντιμετώπισή του, όμως οι επιπτώσεις στην αγορά παραμένουν σημαντικές και δείχνουν και νέες καταναλωτικές συνήθειες από την πλευρά των Ελλήνων καταναλωτών. Οι online αγορές και το delivery φαίνεται ότι ήρθαν για να μείνουν κι ήδη οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν αρχίσει να επενδύουν περισσότερο στη διαδικτυακή τους παρουσία, όπου κάνουν πια την εμφάνισή τους και πολλά μίνι μάρκετ. Την ίδια στιγμή, οι Έλληνες στρέφονται σε νέες προϊοντικές κατηγορίες και λόγω του κορωνοϊού, ενώ αναζητούν ακόμη περισσότερα προϊόντα στα ράφια, επιβεβαιώνοντας ότι η λογική «μία στάση για όλα τα ψώνια» είναι αυτή που πρόκειται να κυριαρχήσει τα επόμενα χρόνια και στη χώρα μας.

Δεκαπλασιάζονται οι πελάτες των ηλεκτρονικών μάρκετ

Η αύξηση των online αγορών είναι εντυπωσιακή από την περίοδο της καραντίνας και μετέπειτα, με τους Έλληνες καταναλωτές να δηλώνουν ότι θα συνεχίσουν αυτή την αγοραστική συνήθεια και στο μέλλον. Σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών), σε συνεργασία με το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, με δείγμα 1.050 ατόμων και θέμα τις online αγοραστικές-καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων καταναλωτών λόγω της εμφάνισης του ιού COVID-19 στην Ελλάδα, τα αποτελέσματα δείχνουν σημαντική αύξηση της χρήσης του ηλεκτρονικού εμπορίου καταναλωτών λόγω κορωνοϊού που θα συνεχισθεί σε μεγάλο βαθμό και μετά την κρίση.

Συγκεκριμένα, η έρευνα έδειξε ότι η κρίση του κορωνοϊού αλλάζει τις online αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών, με 1 στους 2 χρήστες του διαδικτύου να αγοράζουν πλέον συστηματικά online (σε σχέση με 1 στους 5 το 2019). Ταυτόχρονα, καταγράφεται 10πλασιασμός της πελατειακής βάσης των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ, ενώ 1 στους 2 θα συνεχίσει και στο μέλλον να παραγγέλνει προϊόντα σούπερ μάρκετ για παράδοση κατ’ οίκον.

Τα επιμέρους στοιχεία δείχνουν ότι σε σχέση με πέρυσι έχει υπερ-διπλασιαστεί η συστηματική τάση αγορών από ηλεκτρονικά καταστήματα γενικά (από το 21% των χρηστών διαδικτύου που είχε κάνει τουλάχιστον μία διαδικτυακή αγορά το τελευταίο δεκαήμερο το 2019 σε 51% τον Μάιο 2020, με το ποσοστό μάλιστα να είναι σταθερό και στις δύο μετρήσεις του Μαΐου). Στις παραγγελίες από ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ, η αύξηση των καταναλωτών ξεπερνά το 1.000%, αφού 12% των χρηστών διαδικτύου έχει παραγγείλει online συστηματικά τον Μάιο σε σχέση με κάτω του 1% που ήταν το 2019, με το ποσοστό να παγιοποιείται και στις δύο μετρήσεις του Μαΐου. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι παραγγελίες εξ αποστάσεως δεν περιορίζονται μόνο στο κανάλι του διαδικτύου.

Αναζητούν προσφορές στο διαδίκτυο

Το διαδίκτυο φαίνεται ότι επιλέγουν πια οι Έλληνες καταναλωτές και για την ενημέρωσή τους, πριν από τις αγορές στα μίνι και σούπερ μάρκετ, γεγονός που εξηγεί και την ενισχυμένη προώθηση των επαγγελματιών της αγοράς σε προσφορές κι εκπτώσεις μέσω του διαδικτύου, με τις μεγάλες αλυσίδες να έχουν ήδη λανσάρει και σχετικά διαδραστικά φυλλάδια στην ιντερνετική παρουσία τους. Με βάση την έρευνα του ΙΕΛΚΑ, χαρακτηριστικό για την απότομη διείσδυση του διαδικτύου στην καθημερινότητα των καταναλωτών είναι ότι εκτός των ηλεκτρονικών αγορών, το συγκεκριμένο κανάλι χρησιμοποιείται όλο και περισσότερο για την ενημέρωση των καταναλωτών.

Στις παραγγελίες από ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ, η αύξηση των καταναλωτών ξεπερνά το 1.000%, με 12% των χρηστών του διαδικτύου να έχει παραγγείλει online τα ψώνια του.

Συγκεκριμένα, σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2019, καταγράφεται απότομη αύξηση στην επιλογή του διαδικτύου για την ενημέρωση για τις προσφορές κι εκπτώσεις των σούπερ μάρκετ, από το 25% στο 52%, και του κινητού (εφαρμογές), από το 13% στο 15%. Όλα τα υπόλοιπα κανάλια παρουσιάζουν μείωση. Το φυλλάδιο του σουπερμάρκετ από 72% σε 68%, η τηλεόραση από 48% σε 43%, οι αφίσες στο 27% χωρίς μεταβολή, κι η ενημέρωση από φίλους και γνωστούς, λόγω και του social distancing, από το 24% στο 14%.