Ακατάλληλα αντισηπτικά στα ράφια των μίνι μάρκετ

Ιδιαίτερα προσεκτικοί πρέπει να είναι οι επαγγελματίες της μικρής λιανικής κατά την επιλογή αντισηπτικών στα καταστήματά τους, αφού πολλά είναι τα ακατάλληλα προϊόντα που κυκλοφορούν στην αγορά. Η πανδημία άλλαξε την καθημερινότητα των καταναλωτών, κι εκτός από τις μάσκες, απαραίτητα για τα ράφια των μίνι μάρκετ είναι πλέον και τα αντισηπτικά. Όμως, ο Εθνικός Οργανισμός Φαρμάκων συνιστά προσοχή, καθώς στην αγορά κυκλοφορούν ακατάλληλα, μη εγκεκριμένα προϊόντα, που μπορεί να προκαλέσουν ακόμα και σοβαρά εγκαύματα. Τους προηγούμενους μήνες ταυτοποιήθηκαν πάρα πολλές παραβάσεις κι αποσύρθηκαν προϊόντα. Οι παραβάσεις αυτές αφορούν είτε προϊόντα τα οποία δεν πληρούν τα κριτήρια του ΕΟΦ ή ακόμα και προϊόντα τα οποία κυκλοφορούν, χωρίς καν να έχουν γνωστοποιηθεί και να έχουν υποβληθεί για αδειοδότηση. Μέσα σε διάστημα πέντε μηνών, η πώληση αντισηπτικών διαλυμάτων στην Ελλάδα πενταπλασιάστηκε. Τα μίνι μάρκετ μπορούν να αυξήσουν το κέρδος τους, όμως πρέπει να επιλέγουν προσεκτικά τα προϊόντα, προκειμένου να εξασφαλίσουν την ασφάλεια των πελατών τους, αλλά και να προστατεύσουν την ίδια την επιχείρησή τους.

Εκτινάχθηκαν χαρτικά κι είδη καθαρισμού στο ηλεκτρονικό κανάλι

Ανάρπαστα έγιναν τα εν λόγω προϊόντα και στο κανάλι του ηλεκτρονικού εμπορίου από τη στιγμή που ξέσπασε η πανδημία και μετά, με τους καταναλωτές να προσπαθούν να αγοράσουν κι online κωδικούς, που θα τους θωράκιζαν έναντι του κορωνοϊού. Έρευνα της γνωστής πλατφόρμας Skroutz έδειξε ότι, σε επίπεδο πωλήσεων, αύξηση σημείωσαν οι κατηγορίες των προϊόντων προσωπικής υγιεινής (38,50%), των αντισηπτικών χεριών (30,60%) και των καθαριστικών σπιτιού (387,70%). Πρόσφατη έρευνα της εταιρείας Convert Group, που παρουσιάζει τη ραγδαία ανάπτυξη των τελευταίων μηνών για το κανάλι του online σούπερ μάρκετ, επιβεβαιώνει τα παραπάνω δεδομένα. Μελετώντας όλες τις κατηγορίες που αυξήθηκαν σε αξία online αγορών τους μήνες Ιούλιο, Αύγουστο και Σεπτέμβριο, παρατηρούνται οι παρακάτω μεταβολές, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019: +196% σε είδη περιποίησης και +172% σε χαρτικά και είδη καθαρισμού.

«Η τεράστια ζήτηση αντισηπτικών σε σούπερ και μίνι μάρκετ προκάλεσε προβλήματα στην αγορά, καθώς η εγχώρια παραγωγή αδυνατούσε να καλύψει τη συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση».

«Κερδίζει» το brand λόγω κορωνοϊού

Η ραγδαία ανάπτυξη των ηλεκτρονικών αγορών σε χαρτικά και καθαριστικά δείχνει τις μεταβολές που έχουν συντελεστεί. Η πανδημία του κορωνοϊού επέφερε κι εξακολουθεί να επιφέρει μεγάλες ανακατατάξεις στην καθημερινότητα των πολιτών, η οποία έχει αλλάξει δραματικά σε σχέση με τις αρχές του 2020. Μία εξ αυτών των αλλαγών είναι κι η στροφή των πολιτών προς τα καθαριστικά, τα προϊόντα, δηλαδή, τα οποία στο σύνολό τους αφορούν την καθαριότητα και την υγιεινή. Όπως προκύπτει από τα διεθνή στοιχεία, ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές εμφανίζονται πρόθυμοι να αγοράσουν επώνυμα καθαριστικά ή επώνυμα χαρτιά τουαλέτας. Χαρακτηριστικές είναι οι πωλήσεις της P&G κατά το γ’ τρίμηνο του 2020 (Ιούλιος – Σεπτέμβριος), οι οποίες εκτινάχθηκαν στα 19,3 δισεκατομμύρια ευρώ, ποσό αυξημένο σχεδόν κατά 10% σε σχέση με πέρυσι. Οι καταναλωτές είναι πλέον περισσότερο χρόνο στο σπίτι. Έτσι, μαγειρεύουν περισσότερο, πλένουν περισσότερο, καθαρίζουν περισσότερο, χρησιμοποιούν περισσότερο χαρτί τουαλέτας. Παράλληλα, η υγειονομική κρίση έχει καταστήσει τα νοικοκυριά σαφώς πιο «ευαίσθητα» σε ζητήματα υγιεινής, κάτι το οποίο εντείνει τη ζήτηση για καθαριστικά κι άλλα παρεμφερή αγαθά. Η υγειονομική κρίση, μάλιστα, δεν επηρέασε μόνο τα νοικοκυριά, αλλά και τα σούπερ μάρκετ.

Καθαριστικά κι απολύμανση εκτοξεύουν το λειτουργικό κόστος

Τα σούπερ μάρκετ κατέγραψαν ιλιγγιώδεις τζίρους το προηγούμενο διάστημα, όμως, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΕΛΚΑ, το κόστος της πανδημίας ήταν επίσης τεράστιο. Τα υλικά που χρειάστηκαν για τη λειτουργία τους εν μέσω κορωνοϊού εκτιμάται ότι ανέρχονται ήδη σε αξία σε πάνω από 8 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνουν πληθώρα από διαφορετικά κόστη, τα οποία μπορεί να αφορούν από πλεξιγκλάς για τα ταμεία, μέχρι τεστ κορωνοϊού για το προσωπικό. To 1/3 περίπου από αυτό το κόστος αφορά τη διάθεση μασκών (μίας χρήσης ή επαναχρησιμοποιούμενων για το προσωπικό ή / και τους πελάτες), ενώ άλλα κόστη αφορούν τα αντισηπτικά (για το προσωπικό ή / και τους πελάτες, τα γάντια μίας χρήσης (για το προσωπικό ή / και τους πελάτες), τα καθαριστικά και τις απολυμάνσεις (σε καταστήματα, αποθήκες, οχήματα, κεντρικά γραφεία), τις κατασκευές (π.χ. πλεξιγκλάς στα ταμεία, αυτοκόλλητα στα δάπεδα, διαχωριστικά κ.λπ.), αλλά και διάφορα άλλα, όπως τεστ κορωνοϊού κι υποστήριξη τηλεργασίας. Πρόκειται για ιδιαίτερα μεγάλες δαπάνες, καθώς το δίκτυο των καταστημάτων σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα είναι ιδιαίτερα εκτεταμένο, με πάνω από 4.700 καταστήματα κι 90.000 εργαζόμενους. Τα μεγέθη γίνονται περισσότερο αντιληπτά, όταν αναφέρονται αριθμητικά στοιχεία: μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2020, είχαν χρησιμοποιηθεί πάνω από 2,83 εκατ. μάσκες, 8,62 εκατ. γάντια και 302 χιλ. συσκευασίες αντισηπτικών.

Σταθερά ανοδική πορεία

Σε κάθε περίπτωση, φαίνεται ότι η πορεία των απολυμαντικών και καθαριστικών προϊόντων θα παραμείνει σταθερά ανοδική για το προσεχές διάστημα, αφού ο κόσμος που προσέχει περισσότερο την καθαριότητα έχει αυξηθεί σε σχέση με πριν από τον κορωνοϊό. Με δεδομένο δε, ότι η πανδημία δεν θα τελειώσει έτσι απλά, ακόμη κι αν εμφανιστεί σύντομα το εμβόλιο, η ζήτηση των συγκεκριμένων προϊόντων αναμένεται να διατηρηθεί σε υψηλό επίπεδο, την ώρα που κι ο αυξημένος ανταγωνισμός στην αγορά μπορεί να προσφέρει ευκαιρίες για τους επαγγελματίες του μίνι μάρκετ και της μικρής λιανικής.