Απολυμαντικά και χαρτικά. Τα απολυμαντικά και τα χαρτικά είναι από τους κλάδους που «ξεπούλησαν» στην αρχή της πανδημίας, με τις πωλήσεις τους να παραμένουν αυξημένες λόγω του κορωνοϊού και τη «μάχη» στην αγορά να έχει «φουντώσει» με νέα προϊόντα για σούπερ και μίνι μάρκετ.

Της Ελένης Σαραντάκη

«Άδειασαν» τα ράφια εν μέσω κορωνοϊού

Η εμφάνιση της πανδημίας στην Ελλάδα κι η αβεβαιότητα που ακολούθησε τους επόμενους μήνες οδήγησαν κυριολεκτικά σε «έκρηξη» των πωλήσεων σε προϊόντα που σχετίζονται με την προστασία των καταναλωτών. Τα αντισηπτικά, κυρίως, αλλά και προϊόντα όπως τα χαρτικά, τα γάντια και τα καθαριστικά έγιναν «ανάρπαστα» σε σούπερ μάρκετ και καταστήματα μικρής λιανικής, παρουσιάζοντας «ρεκόρ» πωλήσεων για τα παγκόσμια δεδομένα. Η στροφή των καταναλωτών στην αναζήτηση ανάλογων κωδικών στα ράφια των καταστημάτων ήταν αναμενόμενη, καθώς άπαντες ένιωθαν την ανάγκη να προστατευτούν από τη μετάδοση του ιού, ακολουθώντας τις συμβουλές και τις οδηγίες των ειδικών.

Η ραγδαία αύξηση στη ζήτηση δεν παρατηρήθηκε, όμως, μόνο την άνοιξη, που επιβλήθηκε το πρώτο lockdown, αλλά ανάλογες ήταν οι εικόνες στο οργανωμένο λιανεμπόριο και κατά τον Οκτώβριο και Νοέμβριο, υπό την απειλή του δεύτερου κύματος κορωνοϊού. Τα καταστήματα της μικρής λιανικής που επένδυσαν σε αντισηπτικά προϊόντα, απορρυπαντικά και χαρτικά είδαν να αυξάνεται το κέρδος τους, αφού πλέον τα είδη αυτά αποτελούν προϊόντα πρώτης ανάγκης για τον μέσο καταναλωτή. Ακόμα κι αυτοί που εμφανίζονται πιο χαλαροί απέναντι στα μέτρα προστασίας και τις υποδείξεις της κυβέρνησης και των γιατρών χρησιμοποιούν αντισηπτικά καθημερινά κι έχουν ενισχύσει την ατομική κι οικιακή τους υγιεινή.

«Αρκετά ήταν τα φαινόμενα “στοκαρίσματος” προϊόντων που παρατηρήθηκαν στα καταστήματα σε προϊόντα όπως το χαρτί υγείας, ειδικά κατά τη διάρκεια του πρώτου κύματος της πανδημίας του κορωνοϊού»

«Ξεπούλησαν» χαρτί υγείας κι αντισηπτικά

Αναλυτικά, όπως έδειξε και πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ, μετά την ανακοίνωση των νέων μέτρων για τον περιορισμό της εξάπλωσης του κορωνοϊού, οι καταναλωτές επέστρεψαν σε συνήθειες που είχαν υιοθετήσει την περίοδο του πρώτου lockdown, την άνοιξη του 2020. Αρκετά ήταν τα φαινόμενα «στοκαρίσματος» προϊόντων που παρατηρήθηκαν στα καταστήματα σε προϊόντα όπως το χαρτί υγείας. Με αυξητική τάση κινήθηκαν ακόμα μια φορά τα προϊόντα για την προστασία των καταναλωτών όπως μάσκες, αντισηπτικά, γάντια, χαρτικά κ.λπ., καθώς η αναμενόμενη διατήρηση των μέτρων προστασίας, αλλά κι η έξαρση της πανδημίας φαίνεται ότι προκάλεσαν ανησυχία στους καταναλωτές.

Αυξητικά κινήθηκαν και τα είδη οικιακής φροντίδας, λόγω του μεγαλύτερου χρόνου παραμονής του κοινού στο σπίτι. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Στατιστική Υπηρεσία της Γερμανίας ανακοίνωσε ότι η αύξηση των κρουσμάτων του νέου κορωνοϊού κι η νέα μερική καραντίνα που επιβλήθηκε από τις αρχές Νοεμβρίου αύξησαν τη ζήτηση των καταναλωτών για ορισμένα προϊόντα υγιεινής, κατά το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Οκτωβρίου. Οι πωλήσεις χαρτιών υγείας ήταν 139% πάνω από τον μέσο όρο, τους μήνες που προηγήθηκαν της υγειονομικής κρίσης που προκλήθηκε από τον νέο κορωνοϊό, δηλαδή από τον Αύγουστο του 2019 έως τον Ιανουάριο του 2020, σύμφωνα με τη Στατιστική Υπηρεσία. Παράλληλα, οι αγορές αντισηπτικών-απολυμαντικών αυξάνονταν συνεχώς για εβδομάδες κι ανήλθαν σε 104% πάνω από τα επίπεδα προ κρίσης, κατά την τελευταία εβδομάδα του Οκτωβρίου. Ωστόσο, παρέμειναν χαμηλότερες από τα επίπεδα που είχαν αγγίξει κατά τη διάρκεια του πρώτου lockdown την άνοιξη, όταν οι πωλήσεις, σε ορισμένες περιπτώσεις, σχεδόν οκταπλασιάστηκαν.

Επάρκεια προϊόντων στο 2ο lockdown

Όταν ξέσπασε στη χώρα μας το πρώτο κύμα του κορωνοϊού, η τεράστια ζήτηση αντισηπτικών σε σούπερ και μίνι μάρκετ προκάλεσε προβλήματα στην αγορά, καθώς η εγχώρια παραγωγή αδυνατούσε να καλύψει τη συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση. Είναι χαρακτηριστικό ότι τον Μάιο οι καταναλωτές, σύμφωνα με κοινή απόφαση των υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Υγείας, επιτρεπόταν να αγοράσουν μόλις 3 τεμάχια αντισηπτικών και οινοπνεύματος από τα σούπερ και μίνι μάρκετ. Η διάθεση απολυμαντικών, όπως υγρομάντιλων κι αντισηπτικών σε υγρή μορφή ή τζελ, και καθαρής μη μετουσιωμένης αιθυλικής αλκοόλης, γινόταν αποκλειστικά σε μεμονωμένες συσκευασίες, τηρώντας ταυτόχρονα τους περιορισμούς ως προς την ανώτατη ποσότητα τεμαχίων ανά πελάτη, η οποία είχε οριστεί αυστηρά στα τρία 3 τεμάχια συνολικά, από τα οποία μόνο δύο μπορούσαν να ανήκουν στο ίδιο είδος. Σήμερα, βέβαια, οι ελλείψεις στην αγορά για τα συγκεκριμένα προϊόντα έχουν αντιμετωπιστεί και τα καταστήματα μικρής λιανικής έχουν πάρα πολλές επιλογές ανάλογων προϊόντων, για να τοποθετήσουν στα ράφια τους, διαλέγοντας μεταξύ ελληνικών και ξένων εταιρειών.