Τα τρόφιμα με χαμηλά λιπαρά υπάρχουν εδώ και πολλά χρόνια στα ράφια και τα ψυγεία της μικρής λιανικής, αλλά τον τελευταίο καιρό έχουν ισχυροποιήσει τη θέση τους στη συνείδηση των καταναλωτών. Η ζήτησή τους αυξάνεται διαρκώς, όπως και οι επιλογές για τα ράφια και τα ψυγεία των μίνι μάρκετ, τα οποία και αξίζει να επενδύσουν στη συγκεκριμένη κατηγορία.

της Ελένης Σαραντάκη

Κυρίαρχη τάση στην αγορά των τροφίμων

Παρά το γεγονός ότι 4 στους 10 καταναλωτές αύξησαν το σωματικό τους βάρος την προηγούμενη χρονιά καταναλώνοντας πιο ανθυγιεινά προϊόντα, οι κωδικοί με χαμηλά λιπαρά αποτελούν σίγουρη «επένδυση» για τον επαγγελματία της μικρής λιανικής, που προσβλέπει στην αύξηση των πωλήσεών του. Τα τελευταία χρόνια, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο, το αγοραστικό κοινό ψωνίζει τρόφιμα σε σούπερ και μίνι μάρκετ με βασικό γνώμονα την υγιεινή διατροφή, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στον περιορισμό των θερμίδων. Η τάση αυτή, μάλιστα, δεν αφορά πλέον μόνο τα γαλακτοκομικά προϊόντα, που εδώ και χρόνια «έχουν μπει στον χορό» της δίαιτας, αλλά εξαπλώνεται, πρακτικά, σε κάθε κατηγορία. Ροφήματα, αλλαντικά, έτοιμα γεύματα και πάσης φύσεως σνακ, με «εισιτήριο» την ετικέτα «Χαμηλά λιπαρά», μπορούν να προσελκύσουν τους σύγχρονους καταναλωτές, ενισχύοντας τους τζίρους της επιχείρησης.

«Η γαλοπούλα, που διαθέτει τα λιγότερα λιπαρά σε σχέση με τα υπόλοιπα αλλαντικά, έρχεται σταθερά πρώτη σε πωλήσεις στη χώρα μας».

Είναι χαρακτηριστικό ότι πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ έδειξε πως, εξαιτίας της καραντίνας και των μέτρων περιορισμού κυκλοφορίας, το σωματικό βάρος των Ελλήνων αυξήθηκε. Το 38% του δείγματος ανέφερε ότι το 2020 πάχυνε, ενώ μόλις ένα 15% ότι αδυνάτισε. Παράλληλα, το 24% δήλωσε ότι τη χρονιά που πέρασε χειροτέρεψε η διατροφή του, ενώ ένα 14% ότι βελτιώθηκε. Τα στοιχεία αυτά υποδηλώνουν ότι τα προϊόντα με χαμηλά λιπαρά, θα παρουσιάσουν αυξημένη ζήτηση αυτή την περίοδο, καθώς η πλειοψηφία του αγοραστικού κοινού θα επιδιώξει να επαναφέρει στην καθημερινότητά του πιο υγιεινές διατροφικές συνήθειες, μειώνοντας παράλληλα και το περιττό βάρος που πήρε στο Lockdown. Στην αγορά παρατηρείται ήδη η αρχή μίας μακράς διάρκειας διαδικασίας για επιστροφή στην κανονικότητα – σε σχέση και με τις διατροφικές συνήθειες. Η πλειοψηφία των Ελλήνων, άλλωστε, τα τελευταία χρόνια τρέφεται πιο υγιεινά σε σχέση με την προ κορωνοϊού κρίση. Ακόμη και όσοι υιοθέτησαν ανθυγιεινές συνήθειες εξαιτίας των μεταβολών που προκάλεσε η πανδημία, αναμένεται να τις αποβάλουν στο προσεχές διάστημα, αφού τελείωσε η περίοδος της καραντίνας και άνοιξαν όλοι οι τομείς οικονομικής δραστηριότητας. Λόγω του γρήγορου και αγχωτικού ρυθμού της καθημερινότητας, η πλειοψηφία των καταναλωτών αργά ή γρήγορα θα επιστρέψει μετά τον περιορισμό της πανδημίας στην on-the-go κατανάλωση και τα υγιεινά και θρεπτικά σνακ, επιλέγοντας κυρίως κωδικούς με χαμηλά λιπαρά.

Στόχος το γυναικείο καταναλωτικό κοινό

Είναι ευρέως γνωστό ότι κυρίως οι γυναίκες στην Ελλάδα είναι υπεύθυνες για την κάλυψη των αναγκών του νοικοκυριού, καθώς επιλέγουν τα προϊόντα τα οποία θα καταναλώσουν τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας. Αυτός είναι ένας παράγοντας που πρέπει να λάβει υπόψη και ο ιδιοκτήτης του μίνι μάρκετ, επενδύοντας σε κωδικούς που απευθύνονται στο γυναικείο καταναλωτικό κοινό. Τα προϊόντα με χαμηλά λιπαρά «παίζουν» ψηλά στις προτιμήσεις, διότι οι γυναίκες είναι κατεξοχήν αυτές που ενδιαφέρονται για την επίτευξη του ιδανικού βάρους. Σε μία προσπάθεια μεγάλης μερίδας του πληθυσμού των γυναικών να αδυνατίσουν, παρατηρείται αυξημένη ζήτηση για κωδικούς με περιορισμένες θερμίδες. Παράλληλα, οι μητέρες προτιμούν προϊόντα χωρίς περιττά λιπαρά, διότι τα θεωρούν πιο υγιεινή επιλογή για την καθημερινή διατροφή των παιδιών τους. Δεν είναι τυχαίο ότι η γαλοπούλα, που διαθέτει τα λιγότερα λιπαρά σε σχέση με τα υπόλοιπα αλλαντικά, έρχεται σταθερά πρώτη σε πωλήσεις στη χώρα μας – ιδιαίτερα στις νεότερες ηλικίες. Τα τελευταία χρόνια κυκλοφορούν αρκετά προϊόντα χαμηλότερης περιεκτικότητας σε λιπαρά και λιγότερο αλάτι, ζωικό λίπος και συντηρητικά, τα οποία συνάδουν με μια πιο υγιεινή διατροφή. Η ηλικία και το φύλο φαίνεται, επομένως, ότι παίζουν καθοριστικό ρόλο στην τελική επιλογή του προϊόντος από το ράφι του σούπερ μάρκετ και της μικρής λιανικής.

Πρωταγωνιστές στο καλάθι τα γαλακτοκομικά χαμηλών λιπαρών

Τα γαλακτοκομικά προϊόντα είναι στενά συνδεδεμένα με τις διατροφικές συνήθειες του Έλληνα καταναλωτή και, για τον λόγο αυτό, αποτελούν σημαντική κατηγορία και για τον τζίρο των καταστημάτων μικρής λιανικής. Μεγάλο πλεονέκτημα της κατηγορίας είναι το γεγονός ότι απευθύνονται σε κάθε ηλικιακή ομάδα και αποτελούν βασικά στοιχεία μιας ισορροπημένης διατροφής. Οι σύγχρονοι καταναλωτές όμως φαίνεται να απομακρύνονται από κωδικούς που ταυτίζονται με τα αυξημένα λιπαρά, αναζητώντας καινοτόμα προϊόντα, ώστε να ελέγχουν κατάλληλα το βάρος τους. Σύμφωνα με τα στοιχεία της αγοράς, οι πελάτες των μίνι μάρκετ πραγματοποιούν επισκέψεις στα σημεία μικρής λιανικής της γειτονιάς τους σχεδόν καθημερινά, για να προμηθευτούν είδη πρώτης ανάγκης, όπως τα γαλακτοκομικά. Η πλειοψηφία αυτών περνούν το κατώφλι των καταστημάτων τουλάχιστον 5 φορές την εβδομάδα. Στα ψυγεία της μικρής λιανικής, μια μεγάλη μερίδα καταναλωτών προμηθεύεται συστηματικά όχι μόνο το γάλα της ημέρας, αλλά και πλήθος άλλων κωδικών, όπως τριμμένο τυρί, γιαούρτια, σοκολατούχα ή πρωτοποριακά γαλακτοκομικά προϊόντα χωρίς λακτόζη. Τα προϊόντα χαμηλών λιπαρών, βέβαια, «πρωταγωνιστούν» στο τελικό καλάθι. Οι γενικότερες αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων και η στροφή σε πιο υγιεινές επιλογές έχουν επηρεάσει, όπως είναι φυσικό, σημαντικά τον κλάδο των γαλακτοκομικών, καθώς σε πρώτο πλάνο στις πωλήσεις της μικρής λιανικής πλέον βρίσκονται τα λιγότερο «ένοχα» προϊόντα, όπως το τυρί κότατζ, με νέα προϊόντα να κερδίζουν σταδιακά τη θέση τους στα ράφια.