Μερίδιο στη Black Friday και για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ

«Φρένο» στις αγορές έχουν βάλει οι Έλληνες καταναλωτές, αφού η ενεργειακή κρίση και ο πληθωρισμός έχουν συρρικνώσει το εισόδημα των νοικοκυριών. Παράλληλα, αρκετοί είναι αυτοί που περιμένουν εκπτωτικά γεγονότα, όπως η Black Friday, για να επωφεληθούν από τις εκπτώσεις. 

Σύμφωνα με την έρευνα της ΕΥ «Future Consumer Index Ελλάδα 2022», δύο στους τρεις (67%) σκοπεύουν να κάνουν αγορές στο επόμενο εκπτωτικό γεγονός, ποσοστό αισθητά υψηλότερο από τον υπόλοιπο κόσμο (56%) και την Ευρώπη (54%). Η πρόθεση αυτή λειτουργεί ανασταλτικά για την τρέχουσα κατανάλωση, καθώς μεταξύ όσων σκοπεύουν να κάνουν αγορές, οκτώ στους δέκα (83%), έναντι 52% παγκοσμίως, αναβάλλουν μέχρι τότε κάποιες αγορές που θέλουν να πραγματοποιήσουν. Αυτό σημαίνει ότι οι Έλληνες καταναλωτές θα ξοδέψουν περισσότερα κατά το επόμενο μεγάλο εκπτωτικό γεγονός. Μεταξύ όσων σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν αγορές, οι μισοί (53%) θα δαπανήσουν περίπου τα ίδια με τα προηγούμενα χρόνια, και ένας στους τρεις λιγότερα (24%), ή και πολύ λιγότερα (8%). Μόλις 15% δηλώνουν ότι θα ξοδέψουν περισσότερα, ποσοστό που φτάνει στο 26%, μεταξύ των νέων 18-29 ετών, και το 24% στην ανώτερη τάξη.

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν και οι απαντήσεις στην έρευνα ως προς τον τρόπο με τον οποίο θα κάνουν τις αγορές τους ή θα αναζητήσουν προσφορές κατά το επόμενο μεγάλο αγοραστικό ή εκπτωτικό γεγονός. Οι περισσότεροι δηλώνουν ότι θα κινηθούν κυρίως (38%), ή και μόνο (10%) διαδικτυακά, λίγο λιγότεροι (45%) θα συνδυάσουν φυσικά καταστήματα και online αγορές, και μόλις 7% θα αγοράσουν κυρίως ή αποκλειστικά από φυσικά καταστήματα. Είναι ενδιαφέρον ότι οι άνδρες τείνουν προς τις διαδικτυακές επιλογές (54%) κυρίως, ενώ οι γυναίκες προς το μεικτό μοντέλο (51%).

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με την ίδια έρευνα της EY, η ραγδαία αύξηση των τιμών και του κόστους της ενέργειας, καθώς και η αβεβαιότητα που προκάλεσε ο πόλεμος στην Ουκρανία, έχουν οδηγήσει τους καταναλωτές σε μία συνολική στάση αναμονής και αυτοπεριορισμού. Ένας στους τρεις συμμετέχοντες (34%) δηλώνει ότι έχει μειωθεί το εισόδημά του, ενώ 70%, από 60% πέρσι, αναφέρουν ότι ξοδεύουν λιγότερα χρήματα σε προϊόντα που δεν είναι πρώτης ανάγκης και 51%, από 43% πέρσι, ότι αγοράζουν μόνο τα απαραίτητα. Για το 78% των καταναλωτών η τιμή αποτελεί σήμερα πιο σημαντικό κριτήριο, σε σχέση με την περίοδο πριν την πανδημία.