Η κυβέρνηση έχει αποφασίσει να θέσει σε εφαρμογή το μέτρο της υποχρεωτικής ηλεκτρονικής τιμολόγησης, αλλάζοντας την καθημερινότητα όλων των επιχειρήσεων της χώρας. Ουσιαστικά, πρόκειται να μπει οριστικό τέλος στα έντυπα τιμολόγια και οι συναλλαγές των μίνι μάρκετ με τους προμηθευτές θα γίνονται πλέον ηλεκτρονικά.

Του Βάιου Τασούλα

Ηλεκτρονική Tιμολόγηση: Τι αλλάζει για τις μικρές επιχειρήσεις και τα μίνι μάρκετΜία νομοθεσία που έχει ψηφιστεί στην Ελλάδα από το 2006, έρχεται τελικά και πάλι στην «επιφάνεια», έστω και μετά από 12 ολόκληρα χρόνια, με σκοπό να εκσυγχρονίσει τις συναλλαγές ανάμεσα σε επιχειρήσεις και επαγγελματίες, ώστε να συμβαδίζουν με ό,τι συμβαίνει σε όλες τις προηγμένες χώρες της Ευρώπης και της Αμερικής. Σκοπός του νέου σχεδίου είναι να αρχίσουν σιγά-σιγά να περνούν οι συναλλαγές μεταξύ εταιρειών, εμπόρων, ελεύθερων επαγγελματιών και γενικά όλες οι επαγγελματικές συναλλαγές, από τη σημερινή μορφή του χαρτιού, στην ηλεκτρονική.

Με βάση όσα έχουν γίνει μάλιστα γνωστά από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), η οποία και «τρέχει» την εφαρμογή του μέτρου, οι βασικοί στόχοι είναι δύο.
Ο πρώτος αφορά την πλήρη εξάλειψη της έκδοσης πλαστών και εικονικών τιμολογίων, ενώ ο δεύτερος αφορά τη διευκόλυνση των ίδιων των επιχειρήσεων, ώστε να μπει τέλος στο «χαρτοβασίλειο» των τιμολογίων και των απλογραφικών βιβλίων που τηρούν οι επιχειρήσεις και οι ελεύθεροι επαγγελματίες.

Τι αλλάζει για επιχειρήσεις και επαγγελματίες

Σύμφωνα με την ΑΑΔΕ, ήδη από το 2019, το νέο μέτρο θα προβλέπει την υποχρέωση των επιχειρήσεων και των ελευθέρων επαγγελματιών, να εκδίδουν αποκλειστικά ηλεκτρονικά τιμολόγια για τις συναλλαγές τους με άλλες επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες και να διαβιβάζουν αυτόματα τα στοιχεία τους για επεξεργασία και διασταύρωση στο TAXISnet.
Μάλιστα, τα στοιχεία των τιμολογίων που θα εκδίδονται και θα διακινούνται ηλεκτρονικά μεταξύ επιχειρήσεων ή και ελευθέρων επαγγελματιών, θα διαβιβάζονται ταυτόχρονα και στα πληροφοριακά συστήματα της Αρχής για άμεσο έλεγχο και διασταύρωση.

Ηλεκτρονική τιμολόγηση είναι η διαδικασία κατά την οποία οι επαγγελματίες χρησιμοποιούν μια πλατφόρμα (λογισμικό) για να δημιουργήσουν ηλεκτρονικά τα παραστατικά τους

Με τη διαδικασία αυτή, οι φορολογικές υπηρεσίες θα γνωρίζουν σε πραγματικό χρόνο το ύψος των συναλλαγών που πραγματοποιούν οι επιχειρήσεις και οι ελεύθεροι επαγγελματίες.
Ουσιαστικά δηλαδή, η εφορία και τα ελεγκτικά κέντρα θα είναι on-line συνδεδεμένα με τα λογιστήρια και τα ταμεία των επιχειρήσεων και των ελευθέρων επαγγελματιών και θα μπορούν να γνωρίζουν ανά πάσα στιγμή το ύψος των πωλήσεων κάθε επιχείρησης, αλλά και των συναλλαγών παροχής υπηρεσιών μεταξύ επιχειρήσεων και ελευθέρων επαγγελματιών.

Ποιες επιχειρήσεις αφορά η ηλεκτρονική τιμολόγηση

Η ηλεκτρονική τιμολόγηση μπορεί να εξυπηρετήσει όλων των ειδών τις επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως μεγέθους, μορφής (ΕΠΕ, ΑΕ, ΙΚΕ, ΟΕ κ.ά.) και κύκλου εργασιών. Ανάλογα με τα βιβλία που τηρεί μια εταιρεία, έχει διαφορετικές ανάγκες ηλεκτρονικής τιμολόγησης. Για παράδειγμα, μία εταιρεία με διπλογραφικά βιβλία (Γ’ κατηγορίας) θα χρειαστεί ένα σύστημα ηλεκτρονικής τιμολόγησης που θα διαχειρίζεται διπλογραφικές εγγραφές (προγράμματα τύπου ERP), ενώ μια επιχείρηση με βιβλία εσόδων / εξόδων (Β’ κατηγορίας) ή βιβλία αγορών (Α’ κατηγορίας) θέλει περισσότερες εφαρμογές ηλεκτρονικής τιμολόγησης. Τα πιο πολλά προγράμματα ηλεκτρονικής τιμολόγησης μπορούν, μάλιστα, να διασυνδεθούν με φορολογικούς μηχανισμούς ώστε η εκτύπωση να γίνεται και σε ηλεκτρονικές αποδείξεις λιανικής.

Πιθανά οφέλη και για τα μίνι μάρκετ

Η ηλεκτρονική τιμολόγηση εκτιμάται ότι θα έχει θετική επίδραση σε όλες τις επιχειρήσεις, όπως και τα μίνι μάρκετ, προσφέροντας πολλαπλά οφέλη. Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ) μάλιστα, η καθολική υιοθέτηση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης μπορεί να εξοικονομήσει ακόμη και ένα ποσό της τάξης του 1 με 1,5 δισ. ευρώ ετησίως για τις ελληνικές επιχειρήσεις.

Ηλεκτρονική Tιμολόγηση: Τι αλλάζει για τις μικρές επιχειρήσεις και τα μίνι μάρκετΠιο συγκεκριμένα, οι υπηρεσίες της ηλεκτρονικής τιμολόγησης (e-Invoicing) και της ηλεκτρονικής αρχειοθέτησης (e-archiving) και μεταφοράς δομημένης ηλεκτρονικής πληροφορίας μπορούν να μειώσουν το κόστος μέχρι 60% για τους εκδότες των τιμολογίων, αλλά ακόμη και έως 65% για τους παραλήπτες παραστατικών. Κι αυτό γιατί τα λογισμικά που διατίθενται σήμερα και στην ελληνική αγορά, «υπόσχονται» περιορισμό στα λειτουργικά έξοδα, έχοντας τη δυνατότητα να αυτοματοποιήσουν ηλεκτρονικά τη δαπανηρή διαδικασία της χάρτινης έκδοσης και παραλαβής παραστατικών, πάντα σε πλήρη ευθυγράμμιση με την ελληνική νομοθεσία.

Στα μίνι μάρκετ, η ηλεκτρονική τιμολόγηση αφορά κυρίως τις συνδιαλλαγές με τους χονδρεμπόρους και τη λήψη των σχετικών παραστατικών και τιμολογίων. Ακόμη και έτσι όμως, μπορούν να επωφεληθούν από τα εξής:

  • Ταχύτητα συνδιαλλαγών. Η μείωση του χρόνου αποστολής, με την ηλεκτρονική τιμολόγηση διευκολύνει τις εμπορικές συνδιαλλαγές, αφού υπολογίζεται ότι θα χρειάζεται πλέον λιγότερο από 1 λεπτό, για την αποστολή των τιμολογίων
  • Ηλεκτρονική αποθήκευση. Η αναζήτηση οποιουδήποτε τιμολογίου, από κάθε χονδρέμπορο ή προμηθευτή, θα γίνεται πλέον στο λεπτό, αφού τα πάντα θα είναι αποθηκευμένα ηλεκτρονικά.
  • On-line υπογραφή. Δεν χρειάζεται να είναι κάποιος παρών για να υπογράψει ένα τιμολόγιο. Αντίθετα, η λήψη ενός τιμολογίου σε on-line μορφή δίνει τη δυνατότητα στον παραλήπτη να βάλει την υπογραφή του ηλεκτρονικά από όπου κι αν βρίσκεται.
  • Εύκολη διόρθωση λαθών. Από τη στιγμή που τα τιμολόγια δεν είναι σε χάρτινη μορφή, οποιοδήποτε λάθος μπορεί εύκολα να διορθωθεί, χωρίς να υπάρξει κάποιο πρόβλημα ή ταλαιπωρία.
  • Μηδενική επιβάρυνση του περιβάλλοντος. Μπορεί για πολλούς να φαίνεται λιγότερο σημαντικό, όμως καλό θα είναι να φροντίζουμε με κάθε τρόπο, για την προστασία του περιβάλλοντος. Η ηλεκτρονική τιμολόγηση είναι ένας εύκολος τρόπος καθώς το ηλεκτρονικό τιμολόγιο δεν τυπώνεται σε χαρτί και άρα έχει μηδενικό αντίκτυπο στην επιδείνωση της κλιματικής αλλαγής του πλανήτη.