Καθημερινές αγορές για το 18% των Ελλήνων

Ιδιαιτέρως κινητικοί ως προς τις αγορές τους εμφανίζονται οι Έλληνες καταναλωτές, σύμφωνα με τα ευρήματα πρόσφατης έρευνας του ΙΕΛΚΑ. Και μπορεί, όσον αφορά τα τρόφιμα, οι αλυσίδες των σουπερμάρκετ να επιλέγονται ως κύριο κανάλι αγορών, λόγω εξοικονόμησης χρόνου και χρημάτων, ποικιλίας προϊόντων κι άμεσης εξυπηρέτησης, παρ’ όλα αυτά τα μίνι μάρκετ φαίνεται να αποτελούν σταθερή επιλογή για ένα σημαντικό ποσοστό του κοινού. Παρά τον σκληρό ανταγωνισμό που αντιμετωπίζει καθημερινά ο επαγγελματίας, οι καταναλωτές φαίνεται να επισκέπτονται αρκετές φορές την εβδομάδα τα σημεία της μικρής λιανικής.

Της Ελένης Σαραντάκη

Καθημερινές αγορές για το 18% των Ελλήνων

Iδιαίτερα κινητικός εμφανίζεται ο Έλληνας καταναλωτής, καθώς επιλέγει να αγοράζει τρόφιμα από πολλά διαφορετικά σημεία πώλησης, πραγματοποιώντας συχνές επισκέψεις, σύμφωνα με την ετήσια πανελλήνια έρευνα καταναλωτών σουπερμάρκετ, που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).

Τα στοιχεία που προκύπτουν από την έρευνα προσφέρονται για την εξαγωγή ιδιαίτερα ενδιαφερόντων συμπερασμάτων, που σχετίζονται με τις εβδομαδιαίες καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων. Φαίνεται, λοιπόν, ότι ο Έλληνας καταναλωτής, παρ’ όλο που προσπαθεί να αξιοποιεί τις προσφορές και τις εκπτώσεις από τα σουπερμάρκετ, επισκέπτεται σε μεγάλο βαθμό κι άλλα σημεία λιανικής πώλησης, με τα μίνι μάρκετ να αποτελούν σταθερή επιλογή. Η έρευνα χρησιμοποίησε δείγμα 2.000 ατόμων, εξετάζοντας, ανάμεσα σε άλλα, και την πολυκαναλική τάση που παρουσιάζουν οι καταναλωτές τα τελευταία χρόνια στην εγχώρια αγορά.

Συγκεκριμένα, το βασικότερο σημείο, όπου σχεδόν όλοι οι Έλληνες πραγματοποιούν τις αγορές τους, είναι το σουπερμάρκετ, καθώς μόλις το 1% του δείγματος δήλωσε ότι δεν επισκέπτεται ποτέ τις βασικές αλυσίδες λιανικής. Τα στοιχεία δείχνουν ότι το 30% των καταναλωτών προμηθεύεται τρόφιμα από τα σουπερμάρκετ, πραγματοποιώντας επισκέψεις περίπου 5 φορές την εβδομάδα, το 33% πηγαίνει 3-5 φορές την εβδομάδα, ενώ το 27% 1-2 φορές. Η πλειοψηφία, μάλιστα, των καταναλωτών επιλέγει δύο ή περισσότερες αλυσίδες σουπερμάρκετ για τις αγορές της. Πρόκειται για μια εξέλιξη που σχετίζεται άμεσα με την ένταση των προσφορών και τα μικρότερα καλάθια ανά επίσκεψη, σε σχέση με ό,τι ίσχυε στο παρελθόν, τα οποία πρακτικά μεταφράζονται σε περισσότερες επισκέψεις.

«Το 34% των Ελλήνων πηγαίνει 1-2 φορές την εβδομάδα σε ένα κατάστημα της μικρής λιανικής»

Οι Έλληνες καταναλωτές, στην προσπάθειά τους να εξοικονομήσουν χρήματα, κυνηγούν προσφορές κι εκπτώσεις. Η μέση εξοικονόμηση για ένα νοικοκυριό από αυτή την πρακτική έξυπνων αγορών ανέρχεται στο 12%. Στην ουσία, η συνολική αξία αυτών των ενεργειών αντιστοιχεί κατά μέσο όρο σε όφελος που υπερβαίνει τα 300 ευρώ ετησίως. Η αξία αυτή, μάλιστα, είναι σταθερή σε ετησία βάση την τελευταία 5ετία, με εξαίρεση το 2016, χρονιά υπολειτουργίας δύο εκ των τότε σημαντικότερων αλυσίδων σουπερμάρκετ της χώρας. Αξίζει να σημειωθεί ότι, για την εξεταζόμενη 5ετία, το όφελος είναι πολύ σημαντικότερο από το αντίστοιχο του 2014, λόγω της μείωσης της δαπάνης των νοικοκυριών σε είδη παντοπωλείου, η οποία εκτιμάται σε περίπου 4%. Συνολικά, η μέση εξοικονόμηση ανά νοικοκυριό υπολογίζεται σε περίπου 1.500 ευρώ για την εξεταζόμενη περίοδο, ενώ η συνολική αξία ξεπερνά τα 6 δισεκατομμύρια ευρώ.

Χαρακτηριστικό του Έλληνα καταναλωτή είναι ότι αξιολογεί πολύ υψηλά την αγοραστική εμπειρία στα σουπερμάρκετ, σε ποσοστό άνω του 80%. Η ασφάλεια των αγορών είναι το πιο δυνατό σημείο, ενώ ακολουθούν η άνεση των αγορών, η ποικιλία κι η εξυπηρέτηση. Η σχέση ποιότητας-τιμής, που είναι κύριο ζητούμενο στη διαδικασία λήψης απόφασης σημείου πώλησης, αξιολογείται, επίσης, θετικά από το 82% του αγοραστικού κοινού.

Το δεύτερο σε επισκεψιμότητα σημείο πώλησης τροφίμων αποτελεί ο φούρνος, με το 43% του καταναλωτικού κοινού να πραγματοποιεί κατά προσέγγιση 5 επισκέψεις την εβδομάδα. Η τάση αυτή έχει αφενός άμεση σχέση με την καθημερινή ανάγκη προμήθειας ψωμιού αφετέρου εξαρτάται και σε μεγάλο βαθμό από την αλλαγή που έχει συντελεστεί τα τελευταία χρόνια στα περισσότερα αρτοπωλεία, τα οποία έχουν μετατραπεί σε καταστήματα με νέα προϊόντα, δίνοντας μεγάλη έμφαση στον καφέ.

Πελάτες του μίνι μάρκετ το 78% των Ελλήνων

Στην τρίτη θέση της κατάταξης, όσον αφορά την εβδομαδιαία επισκεψιμότητα για την αγορά τροφίμων, εμφανίζονται τα μίνι μάρκετ και τα περίπτερα. Οι Έλληνες καταναλωτές, σε ποσοστό 18%, πραγματοποιούν επισκέψεις στα σημεία μικρής λιανικής της γειτονιάς τους σχεδόν καθημερινά, αφού τα στοιχεία της έρευνας δείχνουν τουλάχιστον 5 επισκέψεις την εβδομάδα για ένα μεγάλο μέρος πελατών. Το 24% του δείγματος πηγαίνει σε μίνι μάρκετ ή περίπτερο 2-5 φορές την εβδομάδα, ενώ το 34% 1-2 φορές. Το 22% των ερωτηθέντων απάντησε ότι δεν επισκέπτεται ποτέ κάποιο κατάστημα μικρής λιανικής, που σημαίνει ότι το 78% των Ελλήνων «περνάει» κάποια στιγμή από τα μίνι μάρκετ ή τα ψιλικατζίδικα.

Συνεχίζοντας, στην έρευνα σημειώνεται περίπου μια επίσκεψη την εβδομάδα στη λαϊκή αγορά από το 78% του κοινού, προκειμένου να καλυφθούν οι οικιακές ανάγκες για φρούτα και λαχανικά. Η λαϊκή αγορά, μάλιστα, είναι το σημείο πώλησης με το μεγαλύτερο μερίδιο πωλήσεων σε προϊόντα φρούτων και λαχανικών. Ομοίως, 1 επίσκεψη την εβδομάδα λαμβάνουν τα εξειδικευμένα σημεία πώλησης, όπως το κρεοπωλείο, το ιχθυοπωλείο και το οπωροπωλείο. Το κρεοπωλείο ξεχωρίζει από τα εξειδικευμένα καταστήματα, με 77% επισκεψιμότητα, ενώ τόσο το οπωροπωλείο όσο και το ιχθυοπωλείο ακολουθούν με 65% επισκεψιμότητα.