Πολύπλοκη διαδικασία η αγορά τροφίμων

Τα ευρήματα της έρευνας του ΙΕΛΚΑ δείχνουν ότι η αγορά τροφίμων αποτελεί μια ιδιαίτερα πολύπλοκη διαδικασία, αφού ο πελάτης είναι αρκετά κινητικός σε διαφορετικά κανάλια. Αγοράζει, δηλαδή, συγκεκριμένα προϊόντα από διαφορετικά σημεία πώλησης κι επιλέγει σε σημαντικό βαθμό εξειδικευμένους πωλητές, για συγκεκριμένες ομάδες προϊόντων.

Συγκεκριμένα, καταγράφεται ότι κατά μέσο όρο ο καταναλωτής αγοράζει από 14 έως 16 φορές την εβδομάδα κάποια είδη τροφίμων από τα εξεταζόμενα σημεία πώλησης.

Χαρακτηριστικό είναι ότι η κατανομή των επισκέψεων είναι ιδιαίτερα κατακερματισμένη, με το σουπερμάρκετ να έχει το 21%, ο φούρνος το 23%, το μίνι μάρκετ το 15%, η λαϊκή αγορά το 10% και το εξειδικευμένο κατάστημα (κρεοπωλείο, ιχθυοπωλείο, οπωροπωλείο) επίσης το 10%. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε αυτά τα σημεία πώλησης δεν περιλαμβάνεται το κανάλι του διαδικτύου, το οποίο μπορεί ακόμα να έχει χαμηλά ποσοστά πωλήσεων στην Ελλάδα, στο εξωτερικό, όμως, αποτελεί το κανάλι πώλησης με τον μεγαλύτερο ρυθμό ανάπτυξης.

«Οι Έλληνες καταναλωτές κυνηγούν προσφορές κι εκπτώσεις στα σουπερμάρκετ, για να εξοικονομήσουν χρήματα»

Πολλές επισκέψεις, αλλά μικρότερο καλάθι

Βέβαια, η υψηλή επισκεψιμότητα δεν μεταφράζεται και σε αξία καλαθιού, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΕΛΚΑ. Για παράδειγμα, ο φούρνος-αρτοπωλείο εμφανίζεται να έχει μεγαλύτερη επισκεψιμότητα από το κρεοπωλείο, αλλά κατά κανόνα έχει καλάθι σαφώς χαμηλότερης αξίας, καθώς το ψωμί ή ο καφές έχει χαμηλότερο κόστος. Το μεγαλύτερο καλάθι ανά επίσκεψη καταγράφεται στις αλυσίδες των σουπερμάρκετ, καθώς πρόκειται για το σημείο πώλησης που συγκεντρώνει το μεγαλύτερο εύρος προϊόντων, όπου ο καταναλωτής μπορεί να βρει και τα προϊόντα των ανταγωνιστικών καναλιών. Μάλιστα, σχετική έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, αναφορικά με το ύψος της δαπάνης ανά επίσκεψη στο σουπερμάρκετ, έδειξε ότι ποσοστό 61,5% των ερωτηθέντων αφήνει έως 50 ευρώ κάθε φορά που ψωνίζει, το 31,4% δαπανά από 51 ως 100 ευρώ και το 7,1% υπερβαίνει τα 100 ευρώ. Η μηνιαία δαπάνη των καταναλωτών στα σουπερμάρκετ εκτιμάται κατά μέσο όρο στα 305,84 ευρώ.

Και μπορεί οι αλυσίδες σουπερμάρκετ να έχουν περίπου το 21% της επισκεψιμότητας στις αγορές τροφίμων, έχουν όμως και περίπου το 53% της συνολική δαπάνης των νοικοκυριών, κάτι που αντικατοπτρίζει από τη μια το σημαντικά μεγαλύτερο μέσο καλάθι στις αγορές από το σουπερμάρκετ, συγκριτικά με τα υπόλοιπα σημεία πώλησης, από την άλλη την προτίμηση του καταναλωτικού κοινού για την πραγματοποίηση του μεγαλύτερου όγκου των αγορών στο δίκτυο της οργανωμένης λιανικής. Έτσι, πρακτικά, προκύπτει μεγαλύτερη αποδοτικότητα από την πλευρά του καταναλωτή, που κερδίζει χρόνο και χρήματα, και από την πλευρά της επιχείρησης, που είναι σε θέση να προσφέρει καλύτερο επίπεδο υπηρεσιών.

Kαταναλωτές μίνι μάρκετ, Kαταναλωτές μίνι μάρκετ, Kαταναλωτές μίνι μάρκετ