Μονόδρομος οι ηλεκτρονικές αγορές μετά την πανδημία

Οι ηλεκτρονικές αγορές φαίνεται μάλιστα ότι ήρθαν για να μείνουν, γεγονός που καλείται να λάβει σοβαρά υπόψη και ο επαγγελματίας της μικρής λιανικής, σχεδιάζοντας το μέλλον της επιχείρησής του. Σύμφωνα με τον επικεφαλής Τομέα Καταναλωτικών Προϊόντων και Λιανεμπορίου της EY στη νοτιοανατολική Ευρώπη, κ. Θάνο Μαύρο, «η μεγαλύτερη, ίσως, αλλαγή που πυροδότησε η εμπειρία του τελευταίου, περίπου, έτους είναι η απομάκρυνση των καταναλωτών από τα φυσικά καταστήματα και η στροφή στο ηλεκτρονικό εμπόριο». 

Οι καταναλωτές, όταν ρωτήθηκαν για τα αγοραστικά τους κριτήρια κατά τη διάρκεια της πανδημίας, πάνω από τους μισούς (55%) αναφέρθηκαν στη δυνατότητα για κατ’ οίκον παράδοση, αναδεικνύοντας το κριτήριο αυτό ως το τρίτο σημαντικότερο, μετά την τιμή και την ποιότητα. Το ποσοστό μειώνεται στο 20% όταν τίθεται η ίδια ερώτηση για τα κριτήρια αγορών μετά από τρία χρόνια, φθάνει όμως το 30% στην κρίσιμη ηλικιακή ομάδα των 18-29 ετών.

Το βασικό ερώτημα που τίθεται, σύμφωνα με τον κ. Μαύρο, είναι «κατά πόσον η στροφή στις διαδικτυακές αγορές θα έχει διάρκεια στο μέλλον». Η απάντηση που προκύπτει από τα ευρήματα της έρευνας της EY είναι ότι οι προϋποθέσεις για να ενισχυθεί περαιτέρω το ηλεκτρονικό εμπόριο υπάρχουν, όμως θα πρέπει να ξεπεραστούν αρκετά εμπόδια, δυσλειτουργίες και προκαταλήψεις. Περίπου ένας στους τέσσερις καταναλωτές έχει μια ισχυρή θετική ροπή προς το e-commerce, ενώ σχεδόν οι μισοί σκέφτονται να αυξήσουν τις διαδικτυακές τους αγορές με έναν τουλάχιστον από τους ακόλουθους τρόπους: 25% αναφέρουν ότι οι περισσότερες αγορές τους θα είναι διαδικτυακές και θα επισκέπτονται μόνο καταστήματα που προσφέρουν σπουδαίες εμπειρίες, 24% ότι θα ψωνίζουν πλέον διαδικτυακά προϊόντα που προηγουμένως αγόραζαν σε φυσικά καταστήματα, ενώ το 21% ότι θα πραγματοποιούν περισσότερες διαδικτυακές αγορές για τρόφιμα και άλλα είδη μπακαλικής και σούπερ μάρκετ.

Η ευκολία του delivery και οι συμφέρουσες προσφορές είναι οι βασικοί λόγοι για τους οποίους οι καταναλωτές προτιμούν τις online αγορές.

Delivery και τιμή ευνοούν τις online αγορές

Η έρευνα της UPS για το ηλεκτρονικό εμπόριο δείχνει, επίσης, ότι η ευκολία του delivery αλλά και οι χαμηλότερες τιμές είναι οι βασικοί λόγοι που έχουν οδηγήσει ένα μεγάλο ποσοστό των καταναλωτών στις online αγορές. Πιο συγκεκριμένα, στο πλαίσιο της έρευνας οι Ευρωπαίοι καταναλωτές ρωτήθηκαν για το ποσοστό των αγορών που πραγματοποίησαν διαδικτυακά σε σχέση με τις αγορές που έκαναν σε φυσικά καταστήματα πριν το πρώτο Lockdown –στις αρχές του 2020–, κατά τη διάρκεια του πρώτου Lockdown και μετά το Lockdown. Τα αποτελέσματα δείχνουν μια αύξηση 50% ως προς την πρόθεση των ερωτώμενων να κάνουν όλες ή το μεγαλύτερο ποσοστό των αγορών τους online.

Ρωτήθηκαν επιπλέον για ποιο λόγο προτιμούν τις διαδικτυακές αγορές αλλά και τις αγορές σε φυσικό κατάστημα. Βάσει των στοιχείων που συγκεντρώθηκαν, το 48% των Ευρωπαίων καταναλωτών αναφέρουν την ευκολία που προσφέρει το delivery ως βασικό λόγο για να πραγματοποιούν online τις αγορές τους, τώρα αλλά και στο μέλλον. Ο δεύτερος λόγος που ανέκυψε ήταν οι συμφέρουσες online προσφορές (44%) και ακολούθησε με 38% η πεποίθηση των καταναλωτών ότι τα προϊόντα έχουν χαμηλότερες τιμές online.

Με κριτήριο την τιμή ψωνίζει το 67% των Ελλήνων

Η τιμή φαίνεται να αποτελεί όμως βασικό κριτήριο για τους Έλληνες μετά την πανδημία, αφού το 77% αυτών δηλώνουν και την ανησυχία τους για τον αντίκτυπό της στην ελληνική οικονομία. Με δεδομένο τον προβληματισμό για τις επιπτώσεις του κορωνοϊού στο πορτοφόλι τους, οι Έλληνες καταναλωτές δηλώνουν ότι ξοδεύουν τον τελευταίο καιρό λιγότερο (60%) και αγοράζουν μόνο τα απαραίτητα (43%), ενώ η τιμή των προϊόντων και υπηρεσιών έχει γίνει μακράν το σημαντικότερο κριτήριο αγοράς (67%). Η τάση αυτή δεν αναμένεται να αλλάξει στο εγγύς μέλλον, καθώς η τιμή θα παραμείνει, με διαφορά, το σημαντικότερο κριτήριο για τις αγορές και κατά την επόμενη τριετία (79%). Για την πλειοψηφία των προϊόντων, οι Έλληνες θα συνεχίσουν –και αργότερα– να ξοδεύουν τα ίδια με την περίοδο της πανδημίας, ενώ στις περιπτώσεις όπου οι δαπάνες ενδέχεται να αλλάξουν, κατά κανόνα, θα μειωθούν.

Ωστόσο, σε αυτό το περιβάλλον αβεβαιότητας για το μέλλον, αρκετοί καταναλωτές δηλώνουν ότι είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερο για προϊόντα με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Ανάμεσα σε αυτά, περιλαμβάνονται εκείνα που παράγονται στην Ελλάδα (34%), προϊόντα υψηλής ποιότητας (30%) και προϊόντα που υπόσχονται άνεση, πρακτικότητα και ευκολία (29%).