«Κυριάρχησαν» οι προσφορές και οι μειωμένες τιμές στην αγορά

Στα ίδια επίπεδα με την περσινή σεζόν παρέμειναν οι τιμές των βασικών προϊόντων που ψωνίζουν οι Έλληνες από σούπερ και μίνι μάρκετ κατά τη διάρκεια των Χριστουγέννων, με την πληθώρα εκπτώσεων και προσφορών να δίνει τη δυνατότητα για εξοικονόμηση της τάξης του 12%.

Της Ελένης Σαραντάκη

Για μία ακόμη χρονιά, οι Έλληνες επέλεξαν τα σούπερ μάρκετ, αλλά και το κανάλι της μικρής λιανικής, για τα ψώνια του χριστουγεννιάτικου τραπεζιού, με το 87% των καταναλωτών να επιλέγει τα σούπερ μάρκετ ή το κανάλι της λαϊκής και της μικρής λιανικής για την αγορά των συνηθισμένων προϊόντων της εορταστικής περιόδου. Σύμφωνα με έρευνα της Picodi για τον Δεκέμβριο του 2018, μόλις το 13% κατέφυγε σε άλλες λύσεις, όπως το ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ, ενώ γενικότερα και κατά μέσο όρο οι Έλληνες καταναλωτές εμφανίζονται να ξόδεψαν το ποσό των 125 ευρώ για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι, με επιπλέον 121 ευρώ για δώρα και 65 ευρώ για αγορές ρούχων. Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι οι αριθμοί αυτοί τοποθετούν την Ελλάδα στη 15η θέση της Ευρώπης, με πιο… ανοιχτοχέρηδες να αποδεικνύονται οι Τσέχοι (463€), οι Ιρλανδοί (450€) κι οι Άγγλοι (440€), την ώρα που οι Γερμανοί ξοδεύουν μόνο 253€. Λιγότερα από όλους ξοδεύουν οι Τούρκοι (85€) κι οι Ρώσοι (194€).

Εξοικονόμηση 12% με «έξυπνες αγορές»

Αυξάνεται ο τζίρος στο λιανεμπόριο το 2018Αντίστοιχα, έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) κατέγραψε τις τιμές στα ράφια του σούπερ μάρκετ κατά τη διάρκεια των Χριστουγέννων του 2018 όσον αφορά τα τρόφιμα με τη μεγαλύτερη κατανάλωση στο εορταστικό τραπέζι, παρουσιάζοντας ελάχιστες διαφορές σε σχέση με την περασμένη χρονιά, αλλά και πολλές εκπτώσεις και προσφορές που επιβεβαιώνουν το συνεχιζόμενο «πόλεμο» τιμών μεταξύ των μεγάλων «αλυσίδων» της χώρας.

Συγκεκριμένα, η έρευνα του ΙΕΛΚΑ ανέδειξε τα εξής:

  • Οι τιμές των προϊόντων του τυπικού χριστουγεννιάτικου τραπεζιού στα μεγάλα σουπερμάρκετ το 2018 είναι αμετάβλητες κατά μέσο όρο σε σχέση με το 2017, ενώ βρίσκονται στα ίδια επίπεδα με το 2014.
  • Η επίδραση από την αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ την τελευταία 3ετία έχει σε μεγάλο βαθμό απορροφηθεί, η τελική αξία του καλαθιού είναι σχεδόν ίδια με το 2014, ενώ η αξία με τις τιμές προ ΦΠΑ εμφανίζεται μειωμένη κατά 3%. Συνολικά, για το τυπικό αυτό καλάθι, ο αναλογούν ΦΠΑ αυξήθηκε κατά 22% σε σχέση με το 2014.
  • Όπως συνηθίζεται τα τελευταία χρόνια, υπάρχουν σημαντικές ευκαιρίες να εκμεταλλευτεί ο Έλληνας καταναλωτής τις προσφορές των μεγάλων «αλυσίδων» σουπερ μάρκετ, αφού του δίνεται η δυνατότητα να επιλέξει και να εξοικονομήσει μεσοσταθμικά περίπου το 12% της αξίας των αγορών του.

Οι τιμές στα ράφια των σούπερ μάρκετ

Όσον αφορά τις τιμές στα ράφια των σούπερ μάρκετ, στην πλειοψηφία των παραδοσιακών χριστουγεννιάτικων τροφίμων εμφανίζονται σταθερές ή μειωμένες στην πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ, η οποία και βασίστηκε πρώτον σε τιμοληψίες που πραγματοποιούνται από ερευνητές του ΙΕΛΚΑ σε καταστήματα μεγάλων σουπερμάρκετ και δεύτερον σε συνεντεύξεις με στελέχη της αγοράς για την εκτίμηση-πρόβλεψή τους για τις τιμές την εβδομάδα πριν από τα Χριστούγεννα.

Εκπτώσεις και προσφορές δίνουν τη δυνατότητα στον Έλληνα καταναλωτή να επιλέξει και να εξοικονομήσει μεσοσταθμικά περίπου το 12% της αξίας των αγορών του.

Με βάση αυτή, λοιπόν, τα σούπερ μάρκετ φαίνεται ότι προσπάθησαν και στην προκειμένη περίπτωση να προσελκύσουν τους καταναλωτές με προσφορές κι εκπτώσεις κι έτσι αρκετά προϊόντα εμφανίστηκαν πιο φθηνά από την περασμένη χρονιά. Η μείωση που καταγράφεται οφείλεται, πέραν της αύξησης στην ένταση του ανταγωνισμού ειδικά την τελευταία 3ετία, και στην προσαρμογή των επιχειρήσεων του κλάδου (προμηθευτές και λιανέμποροι), στην ανάγκη των καταναλωτών για μειωμένες τιμές και value for money.

Κάπως έτσι, από τις 22 υποκατηγορίες προϊόντων που εξετάστηκαν στην έρευνα, σε 10 οι τιμές παρουσιάζουν μείωση, σε 10 παρουσιάζουν αύξηση και σε 2 είναι αμετάβλητες. Οι μεγαλύτερες διακυμάνσεις καταγράφονται στα οπωροκηπευτικά κι ειδικά στην πατάτα, η οποία παρουσιάζει μεγάλη αύξηση (κατά 70%) στην τιμή της κι έτσι επηρεάζει συνολικά αυξητικά και την τιμή του φετινού χριστουγεννιάτικου καλαθιού. Η αιτία για την αύξηση της τιμής της πατάτας είναι οι πολύ χαμηλές τιμές του 2017, οι οποίες απέτρεψαν κάποιους παραγωγούς να την καλλιεργήσουν και συνδυαστικά με προβλήματα στην παραγωγή που καταγράφονται σε όλη την Ευρώπη οδήγησαν σε μεγάλη αύξηση της τιμής.

Συνολικά, εκτιμάται ότι στα φετινά χριστουγεννιάτικα ψώνια πάνω από 1 στα 2 προϊόντα που αγόρασαν οι Έλληνες καταναλωτές σχετίζεται με κάποια προωθητική ενέργεια.

Το 50% των αγορών αφορά εκπτώσεις και προσφορές

Παρά τα αμφιλεγόμενα αποτελέσματα για τα ίδια τα σούπερ μάρκετ, η πολιτική των προσφορών και των εκπτώσεων όχι μόνο δεν περιορίζεται, αλλά και καταγράφεται πιο ενισχυμένη από ποτέ κατά τη διάρκεια των Χριστουγέννων. Είναι χαρακτηριστικό ότι παρότι στο σύνολο οι τιμές των παραδοσιακών τροφίμων και ποτών που εξετάζει η έρευνα είναι αντίστοιχες με πέρυσι, στα 82 ευρώ, οι διακυμάνσεις τους είναι τεράστιες, με τη μέση διακύμανση να υπολογίζεται στο 35%. Αυτό συμβαίνει κυρίως για τον εξής λόγο: την τάση των έντονων προσφορών και προωθητικών εκπτωτικών ενεργειών των μεγάλων αλυσίδων σουπερ μάρκετ και των προμηθευτικών εταιρειών, οι οποίες πλέον παίρνουν διάφορες μορφές. Συνολικά, μάλιστα, εκτιμάται ότι στα φετινά χριστουγεννιάτικα ψώνια, πάνω από 1 στα 2 προϊόντα σχετίζεται με κάποια προωθητική ενέργεια. Εξ αυτών, οι κυριότερες είναι οι εκπτώσεις σε συγκεκριμένα προϊόντα και σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων, οι προσφορές επιπλέον προϊόντος (π.χ. 2+1 δώρο), τα εκπτωτικά κουπόνια, οι δωροεπιταγές για επόμενες αγορές κι η επιστροφή χρημάτων με τη χρήση πιστωτικών καρτών.