Η έρευνα επιχειρηματικότητας EY Entrepreneurship Barometer Ελλάδα 2025 αναδεικνύει ένα σύνθετο επιχειρηματικό τοπίο, στο οποίο οι ελληνικές επιχειρήσεις καλούνται να ανταποκριθούν σε μια σειρά από δομικές προκλήσεις, παράλληλα με την επιδίωξη της ανάπτυξης και της καινοτομίας.
Πρωταρχική ανησυχία αποτελεί το αυξανόμενο κόστος λειτουργίας και εργασίας, που σύμφωνα με την πλειονότητα των επιχειρηματιών (83% και 81% αντίστοιχα), θα επιβαρύνει σημαντικά τη χρηματοοικονομική σταθερότητα μέσα στους επόμενους 12 μήνες. Ταυτόχρονα, η έλλειψη εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού και η πολυπλοκότητα του ρυθμιστικού περιβάλλοντος λειτουργούν ανασταλτικά για την επιχειρηματική ανάπτυξη.
Παρά τις δυσκολίες, οι ελληνικές επιχειρήσεις συνεχίζουν να επενδύουν, κυρίως σε τεχνολογικές αναβαθμίσεις, εξοπλισμό και εγκαταστάσεις. Παράλληλα, δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην καινοτομία, τόσο σε επίπεδο προϊόντων (59%) όσο και οργανωτικών δομών (54%). Η τεχνητή νοημοσύνη αναδεικνύεται σε στρατηγικό μοχλό βελτίωσης της παραγωγικότητας και της αποδοτικότητας, ωστόσο οι σχετικές επενδύσεις παραμένουν περιορισμένες, με το 27% των επιχειρήσεων να μην έχουν υλοποιήσει καμία σχετική δράση την τελευταία τριετία.
Σε ό,τι αφορά το ανθρώπινο δυναμικό, δύο στους τρεις επιχειρηματίες σχεδιάζουν προσλήψεις πλήρους απασχόλησης. Ωστόσο, το 78% δηλώνει ότι δυσκολεύεται να βρει υποψήφιους με τις απαιτούμενες δεξιότητες, γεγονός που αναδεικνύει το επίμονο πρόβλημα του «κενού δεξιοτήτων» στην ελληνική αγορά εργασίας.
Οι οικογενειακές επιχειρήσεις, που εκπροσωπούν το 62% του δείγματος, αντιμετωπίζουν επιπλέον την πρόκληση της διαδοχής. Μόλις το 32% διαθέτει επίσημο σχέδιο, γεγονός που ενέχει κινδύνους για τη βιωσιμότητα και τη συνέχειά τους.
Σε αυτό το περιβάλλον διαρκούς μεταβολής, η στρατηγική προσαρμοστικότητα, η ενίσχυση των δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού και η στοχευμένη επένδυση στην τεχνολογία και την καινοτομία καθίστανται καθοριστικοί παράγοντες για την επιτυχία των ελληνικών επιχειρήσεων.