Πρόσφατη έρευνα που πραγματοποιήθηκε από το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) καταγράφει την επίδραση των ανατιμήσεων στις καταναλωτικές συνήθειες στην Ελλάδα. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, παρατηρείται μια ξεκάθαρη τάση των καταναλωτών να εστιάζουν στην εξοικονόμηση χρημάτων για τις αγορές βασικών αγαθών και υπηρεσιών, καθώς και στη διαχείριση των χρημάτων τους. Πιο συγκεκριμένα, τα κύρια σημεία που αναδείχθηκαν είναι τα εξής:

  • Το 75% του κοινού δήλωσε ότι έχει ακυρώσει δαπάνες σε διασκέδαση και αναψυχή, όπως εστίαση, διακοπές και ταξίδια.
  • Το 52% δήλωσε ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, όπως στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.
  • Το 55% έχει μειώσει τις αγορές σε είδη τροφίμων και παντοπωλείου.
  • Το 48% έχει αλλάξει μάρκα ή επωνυμία προϊόντος.
  • Το 28% έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του για να καλύψει τις αγορές του.
  • Το 28% έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεών του.
  • Το 15% έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία για να αυξήσει το εισόδημά του.

Από τα παραπάνω, προκύπτει ότι οι καταναλωτές προσαρμόζουν τις καταναλωτικές τους συνήθειες προκειμένου να αντιμετωπίσουν τις πληθωριστικές πιέσεις.

Όσον αφορά τα μέτρα που έχει λάβει η πολιτεία για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, το καλάθι του νοικοκυριού έχει παρουσιάσει θετική εικόνα ένα χρόνο μετά την εφαρμογή του. Η χρήση του από τους καταναλωτές έχει αυξηθεί σημαντικά, ενώ ο αριθμός των ανθρώπων που θεωρούν ότι δεν προσφέρει τίποτα έχει μειωθεί. Ωστόσο, καταλαμβάνει την τελευταία θέση, σε σχέση με τα μέτρα που θεωρούν οι ίδιοι οι καταναλωτές ότι θα τους βοηθούσαν στην αντιμετώπιση της ακρίβειας με μόλις 3%. Το κύριο μέτρο που επιθυμούν οι καταναλωτές, είναι με διαφορά η μείωση του ΦΠΑ σε βασικά τρόφιμα σε ποσοστό 81%, ακολουθούν τα προϊόντα με μόνιμη δέσμευση τιμής με 10% και το market pass με 6%