Στα 13,06 δισ. ευρώ ανήλθε ο συνολικός τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων το 2024, σημειώνοντας άνοδο 548.356 ευρώ ή 4,38% σε σχέση με το 2023, σύμφωνα με την 29η έκδοση του «Πανοράματος των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ» της Boussias Media. Τα στοιχεία προέρχονται από τους δημοσιευμένους ισολογισμούς των 43 μεγαλύτερων επιχειρήσεων του κλάδου – με εξαίρεση τη Lidl Ελλάς, η οποία δεν δημοσιοποιεί οικονομικά στοιχεία.

Το 2024 αναδείχθηκε μια οικονομικά θετική χρονιά για τον κλάδο, παρά τις προκλήσεις που έθεσαν τα υψηλότερα λειτουργικά και μισθολογικά έξοδα, καθώς και οι πληθωριστικές πιέσεις. Οι δέκα μεγαλύτερες εταιρείες κατέγραψαν αύξηση 4,38% – ίδια με το σύνολο του δείγματος – φτάνοντας συνολικά τα 11,99 δισ. ευρώ. Το ποσό αυτό αντιστοιχεί στο εντυπωσιακό 91,81% των συνολικών πωλήσεων των 43 επιχειρήσεων. Πρωταγωνίστρια της χρονιάς ήταν οι Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης, που κατέγραψαν τις υψηλότερες πωλήσεις αλλά και τη μεγαλύτερη αύξηση σε αξία: 4,65 δισ. ευρώ τζίρο, ενισχυμένο κατά 336,21 εκατ. ευρώ ή 7,79%.

Ακολούθησαν:

  • ΑΒ Βασιλόπουλος, με 1,94 δισ. ευρώ και πτώση 1,75%,

  • Μετρό, με άνοδο 2,00% και κύκλο εργασιών 1,62 δισ. ευρώ,

  • Δ. Μασούτης, που αύξησε τον τζίρο της στα 1,14 δισ. (+5,94%),

  • ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, με εντυπωσιακή άνοδο 10,78% και επιπλέον 75,71 εκατ. ευρώ,

  • Πέντε, με μείωση 3,99% και τζίρο 514,29 εκατ. ευρώ.

Τη δεκάδα συμπληρώνουν οι Market In (418,61 εκατ. ευρώ), Bazaar (248,39 εκατ. ευρώ) και Χαλκιαδάκης (239,8 εκατ. ευρώ).

Για ακόμη μία χρονιά, τα μικτά κέρδη των εταιρειών αυξήθηκαν, ακολουθώντας την άνοδο των πωλήσεων. Οι 43 επιχειρήσεις σημείωσαν συνολική αύξηση 161,26 εκατ. ευρώ ή 5,39%, φτάνοντας τα 3,15 δισ. ευρώ. Στο επίπεδο EBIT, ο δείκτης υποχώρησε από 3,70% το 2023 σε 3,21% το 2024, με τα λειτουργικά κέρδη να μειώνονται από 463,41 εκατ. ευρώ σε 421,31 εκατ. ευρώ. Η πτώση αντανακλά την ταχύτερη αύξηση των λειτουργικών δαπανών (+6,84%), σε σχέση με την αύξηση του κόστους πωληθέντων (+4,07%) και των πωλήσεων (+4,38%). Αντίστοιχη εικόνα παρουσίασαν και οι δέκα μεγαλύτερες αλυσίδες.

Τα καθαρά αποτελέσματα προ φόρων διαμορφώθηκαν στα 215,20 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 6,66%, ενώ το καθαρό περιθώριο κέρδους υποχώρησε στο 1,51% από 1,68%. Τα αποτελέσματα μετά φόρων ανήλθαν σε 164,98 εκατ. ευρώ. Εννέα από τις δέκα κορυφαίες επιχειρήσεις ήταν κερδοφόρες, αλλά μόλις δύο αύξησαν τα καθαρά κέρδη τους έναντι του 2023. Το συνολικό λειτουργικό κόστος των 43 εταιρειών ανήλθε σε 3,08 δισ. ευρώ (+6,84%), φτάνοντας το 23,61% των πωλήσεων – επίπεδο υψηλό αλλά συνηθισμένο τα τελευταία χρόνια. Από το σύνολο, 36 επιχειρήσεις κατέγραψαν αύξηση λειτουργικών δαπανών και 7 μείωση, ενώ σε 30 ο δείκτης δαπανών ήταν αυξημένος, δείχνοντας ότι στις περισσότερες περιπτώσεις η αύξηση εξόδων υπολειπόταν της αύξησης των πωλήσεων.